www.pzc.nl
Het zijn de vertrouwde, monumentale panden en smalle straatjes, maar vanuit een rijtuig ervaar je ze intensiever.
Deinend in kussens, met het klik klakgeluid van paardenhoeven in je oren, zijn de gevels langer en smaller, de straten kronkeliger en de bochten spannender. Of de auto's verdwijnen uit de historische binnenstad van Zierikzee is nog niet definitief. Zeker is dat de eerste koets met succes haar intrede deed.
In de zomer rijdt Marga van der Leer uit Sirjansland bijna dagelijks door de stad met haar Victoriawagen, getrokken door de Noorse fjordenpaarden Gonda en Natascha. De belangstelling voor een nostalgisch tochtje van twintig minuten is groot. ,,Een enkele keer vechten mensen zelfs om in te stappen. Dan rijden we weg, uitgescholden door degene die aan het kortste eind trok."
Maar meestal gaat het vreedzaam toe bij de opstapplaatsen Havenplein en 't Luitje. Daar is Marga blij om, want ze geniet van de tochten, die onderdeel vormen van haar hobby; paarden en rijtuigen. Rond de boerderij, waar ze met man en twee kinderen woont, lopen zes Noorse fjordenpaarden, grotendeels zelf gefokt. De schuur, onderaan de Grevelingendijk, herbergt twee Engelse rijtuigen; kopieën van koetsen in de tijd van koningin Victoria. Marga werkt in de tuinbouwkassen op het erf, maar het verzorgen en berijden van haar pony's is haar grote passie.
,,Als kind wilde ik al een paard. Dat mocht niet, omdat de pony van mijn broer regelmatig weg liep en wel eens beet. Toen had ik geen paard, nu heb ik er zes," zegt ze stralend.
Het idee om ritten door Zierikzee te maken ontstond toen het gezin het Belgische Brugge bezocht, waar toeristen in paardenkoetsen vast onderdeel van het straatbeeld vormen. ,,Mijn man bedacht dat rijtuigen ook in Zierikzee prachtig zouden passen. Omdat wij al een koets en paarden hadden, ben ik daarmee begonnen, met toestemming van de gemeente. En omdat het een prettige afwisseling is met het werk in de kas, waarbij ik veel alleen ben."
Marga geniet dan ook van contacten met passagiers, aan wie ze tijdens de tocht wetenswaardigheden vertelt. Onder meer over de stadspoorten, museumhaven en het Vismarktje; het laagste punt van de stad waar het water in 1953 vier meter hoog stond. "Vooral Belgen en Duitsers zijn geïnteresseerd. Ze stellen vragen en verbazen zich er vaak over dat zoveel monumenten scheef staan." Maar de 61-jarige koetsierster krijgt ook mensen van Schouwen-Duiveland in haar rijtuig. "Vaak grootouders die een uitstapje maken met hun kleinkinderen." Marga is blij met het plan om de binnenstad van Zierikzee autovrij te maken. "Misschien komen er dan meer koetsen. Dat zou er prachtig uitzien en er is genoeg belangstelling voor een tocht." Maar ze vindt het vooral prettig omdat rijtuigen en auto's in de praktijk niet goed samen blijken te gaan. "Soms blijven ze maar toeteren, omdat ze willen inhalen, terwijl dat moeilijk of niet gaat. Bijvoorbeeld op de smalle rijstrook naast het Havenpark. Vooral jongeren in een auto zijn ongeduldig. Dan moet ik heel alert zijn om te voorkomen dat de paarden in paniek raken."