www.pzc.nl
Het verhaal is bijna te mooi om waar te zijn. Arno Aarnoudse (31) uit Kloetinge kocht een merrie, waarvan gezegd werd dat ze nooit meer veulentjes kon krijgen.
Hij probeerde het toch, en ja hoor, het was raak. Nu, acht jaar later, is het veulentje dat toen werd geboren Nederlands kampioen geworden op de landelijke trekpaardenkeuring.
Chantal van de Zaaidijk heet de acht jaar oude trekpaardmerrie waar het om gaat. "Het was nu of nooit", zegt Aardnoudse. "Het Nederlands kampioenschap vindt maar eens in de twee jaar plaats en met een trekpaard van tien jaar oud is het lastig om nog te winnen."
Chantal stelde niet teleur. Al op de eerste dag zeiden veel concurrenten van Arno dat zijn merrie ging winnen. Afgelopen zaterdag sprak de jury het verlossende woord: Chantal is de mooiste.
De merrie heeft al vele prijzen behaald. Zo won ze in haar jonge jaren provinciale wedstrijden bij de één- en tweejarigen en ook landelijk viel ze in de prijzen in deze categorieën. "Ze is zelfs Belgisch kampioen geweest", zegt Aarnoudse. "Ik heb haar een aantal jaren geleden namelijk verkocht aan een Belg, die er ook mee naar keuringen ging. Vorig jaar heb ik haar teruggekocht." Nu is Chantal dus de beste van Nederland bij de trekpaardmerries van vier jaar en ouder. Dat is het hoogste wat ze kan bereiken. "Met deze overwinning is haar carrière ook meteen voorbij. Dat is een regel. Ze stopt in feite op haar hoogtepunt. Nu gaan we kijken of ze een veulentje kan krijgen."
Aarnoudse en zijn vriendin Renata hebben in totaal elf paarden van wie er acht meedoen aan keuringen. Chantal was van uitzonderlijke klasse. "Ik kan er niet zomaar van uitgaan dat ik dit met een ander paard nog eens bereik", zegt de Kloetinger. Toch heeft hij best wat talentjes rondlopen. Olivia van de Zaaidijk, bijvoorbeeld. De éénjarige merrie is een schoonheid en won al een paar regionale keuringen. "En ik heb haar net als Chantal zelf gefokt", zegt Aarnoudse. "Als je heel veel geld hebt kun je ook een mooi paard kopen, maar winnen met een zelf gefokt paard is echt het mooist."
Klik hier voor een foto.