Ruiter moet mestvegen in gemeente Schouwen-Duiveland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter moet mestvegen in gemeente Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:53

www.pzc.nl

Als het aan het gemeentebestuur ligt, zijn ruiters in de gemeente Schouwen-Duiveland binnenkort zelf verantwoordelijk voor het opruimen van de uitwerpselen van hun paard.
B en W hebben die regel opgenomen in het voorstel voor de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV), omdat inwoners regelmatig klagen over paardenpoep op de weg.

"Het is een uitbreiding van de bestaande regeling dat hondenbezitters de uitwerpselen van hun hond op moeten ruimen", zegt ambtenaar Piet Verkaart. Hoe dat gehandhaafd zal worden, weet hij nog niet. "We hopen dat er een preventieve werking van uitgaat."

De nieuwe APV, die nog door de gemeenteraad vastgesteld moet worden, krijgt verder juist minder regels. "De trend is deregulering", zegt burgemeester Jack Asselbergs. "Het heeft weinig zin om regeltjes er in te laten staan die nooit toegepast worden, of die ook al in het wetboek van strafrecht zijn geregeld." Een belangrijke verandering is bijvoorbeeld dat veel vergunningen straks voor onbepaalde tijd worden verleend.

silfie35

Re: Ruiter moet mestvegen in gemeente Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:59

Jeetje beginnen er weer een paar van die hoge pieten onzin uit te kramen hoor! Zie je het al voor je dat je met een schep en een bezem een buitenritje aan het maken bent. Of je nou zo'n hoopje van een hond op moet scheppen of dat je een paarden hoop mee moet slepen is toch wel een heeeeelll groot verschil!

Nadenken is voor sommige mensen erg moeiljik:P

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:59

tsja.... gelukkig deed ik dat al. maar de manege duidelijk niet.
wat ik wel een vreemde zin vind: "We hopen dat er een preventieve werking van uitgaat.", oftewel tegen je paard zeggen dattie vandaag niet mag poepen in het dorp?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:00

silfie35 schreef:
Jeetje beginnen er weer een paar van die hoge pieten onzin uit te kramen hoor! Zie je het al voor je dat je met een schep en een bezem een buitenritje aan het maken bent. Of je nou zo'n hoopje van een hond op moet scheppen of dat je een paarden hoop mee moet slepen is toch wel een heeeeelll groot verschil!

Ik neem aan dat zij dat ook wel zullen snappen, misschien bedoelen ze gewoon dat je na je rit even een schep en bezem gaat halen? dat doe ik iig altijd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:04

Ik vind t prima hoor. Als je paard op straat poept, dan schuif je dat toch even opzij naar de goot in? Logisch dat de inwoners het zat zijn, als er steeds maar weer grote hopen mest midden op straat blijven liggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:07

MysticTinker schreef:
Ik vind t prima hoor. Als je paard op straat poept, dan schuif je dat toch even opzij naar de goot in? Logisch dat de inwoners het zat zijn, als er steeds maar weer grote hopen mest midden op straat blijven liggen.

Helemaal mee eens. Als er dagelijks van die dikke hopen in het dorp worden neergelegd wordt je daar natuurlijk echt niet blij van.

De goot inschuiven met je voet kan dan toch wel, eventueel later terugkomen met bezem/schep.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:08

nou nou en hoe gaan ze zich dat voorstellen??? hoop wel dat ze snappen dat ze naast de prullenbakken voor hondendrollen een grote container voor paarden poep neer moeten zetten en ipv kleine drollen zakjes vuilniszakkeen (hihi) anders gaat t nooit passen...
ik ruim wel hier in de straat de hopen altijd op, even met de schep en een bezem en hopla.... maar om nu helemaal naar de andere kant van t dorp te gaan lopen pfff...
ik hoop dat die "hoge heren" weten wat een paard is.... want je kunt er iig geen schep en een zak aan binden, tenzij ze het aantal ongelukken met paarden willen verhogen natuurlijk...
ach ja achter je bureautje gaat alles zo makkelijk.... denken ze

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:08

Sash schreef:
tsja.... gelukkig deed ik dat al. maar de manege duidelijk niet.
wat ik wel een vreemde zin vind: "We hopen dat er een preventieve werking van uitgaat.", oftewel tegen je paard zeggen dattie vandaag niet mag poepen in het dorp?

Ik denk dat ze doelen op het dragen van zo'n drollenvanger achter je paard.... Scheve mond

Edit: Ik kan me de ergernis ook voorstellen wanneer het dorpsplein of de hoofdstraat vol liggen met paardenvijgen. Dan vind ik het ook niet meer als correct dat je je rommel achter je opruimt.
Maar wanneer het over landweggetjes gaat ben ik niet zo begripvol. Paarden horen dan ook bij het buitenbeeld ben ik van mening. ( waarmee ik niet bedoel te zeggen dat alles dan ook maar geoorloofd is)
Laatst bijgewerkt door esther82 op 28-08-08 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:09

wij vegen het ook altijd de goot in, maar echt opruimen of zo'n drollenvanger lijkt me wat ver gaan Boos!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:10

Bovendien is paardenmest met een goede regenbui weg en hondenpoep niet, omdat honden vleeseters zijn....

De berm in schoppen ofzo vind ik doodnormaal. Dat doe ik altijd als mijn paard midden op de weg mest, maar echt opruimen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:18

Ik vind het niet meer dan normaal om zeker op de binnenweggetjes in het dorp evtuele drollen de berm/goot in te schuiven... maar op een buitenweg? waar je er toch bijna geen last van hebt? En inderdaad zoals al gezegt is.. met 1 regenbui.. of 3 auto's die eroverheen rijden is het al zo'n beetje weg... en aangezien het regelmatig regent in NL zie ik het probleem toch niet zo hoor.. maarja... ik ben ook wel behoorlijk 'paardenminded' om het zo maar te zeggen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:24

In de polder weiger ik de drollen op te ruimen. Daar poepen mijn paarden ook meestal in de berm. Ik ben benieuwd wat ze precies bedoelen...

Ik word wel een beetje ziek van die gemeente van schouwen duiveland. Er komen steeds meer verboden, ze doen er alleen niks voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:32

Jeetje wat een rare regel. Ik doe vaak een rondje waarmee je minstens een uur bezig bent. Ik zie me al rijden met bezem en schep Verward Dat is altijd het leukste, ze verzinnen de regels leuk maar de HOE laten ze over aan de gedupeerden Ik stem voor om de zoveel 100m een plaats waar een bezem en schep staat zodat je het kan opruimen. Doet de gemeente ook nog eens wat terug Vork

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:35

ik vraag me af of er een mogelijkheid is om de gemeente deze vraag te stellen, iemand enig idee?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:58

Sash schreef:
silfie35 schreef:

Ik neem aan dat zij dat ook wel zullen snappen, misschien bedoelen ze gewoon dat je na je rit even een schep en bezem gaat halen? dat doe ik iig altijd

Juist, dat doe ik ook, in een dorp dan hè, net buiten de bebouwde kom is in de berm schuiven met je schoen voldoende vind ik, in de polder laat ik het liggen waar het valt....
Bij het aangespannen rijden heb ik overigens altijd een blik en handveger en een vuilniszak bij me.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:09

Sash schreef:
ik vraag me af of er een mogelijkheid is om de gemeente deze vraag te stellen, iemand enig idee?

site van de gemeente? en dan zal er vast wel ergens contact staan met een emailadres ergens? en dan mailen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:12

Sash schreef:
silfie35 schreef:

op je fiets met een bezem en een schep???? ik fiets er ongeveer 10 min over om in het dorp te komen.. en dan ben ik in het begin van het dorp.. wil ik het dorp helemaal doorfietsen.. dan ben ik nog eens 10 min bezig... en het andere dorp (ik woon tussen 2 dorpen in) waar ik ook wel een rijd is ongeveer een kwartier fietsen.. wil ik dat doorfietsen ben ik óok weer een kwartier bezig.. en nóg een ander dorp waar ik héeeeelll af en toe rij is uhm.. bijna een halfuur fietsen als ik dat dorp nog helemaal door wil fietsen ook een min of 10. Zie je me dat al helemaal doen met een bezem en een schop? ik ben toch niet helemaal betoeterd

edit: nu hoeven wij dat gelukkig niet op te ruimen én heb ik een paard dat eigenlijk nooit poept als ik er op rij Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:48

Miss_Montana schreef:
Jeetje wat een rare regel. Ik doe vaak een rondje waarmee je minstens een uur bezig bent. Ik zie me al rijden met bezem en schep Verward Dat is altijd het leukste, ze verzinnen de regels leuk maar de HOE laten ze over aan de gedupeerden :n

De vraag is natuurlijk wie hier de gedupeerde is. Lachen Paardenmensen vinden dat zij de de gedupeerde zijn. Mensen die in het dorp wonen en met regelmaat over een hoop paardenstront moeten stappen vinden dat zij de gedupeerde zijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:56

Ik vind sommigen reacties hier wel een beetje overdreven.
Ik baal ook als mijn buurman met zijn paard langsrijd en dat beest poept bij onze oprijlaan, Als ik later met de honden uitgaan vliegen ze de weg op, want die drol is natuurlijk super interessant. Boos!

Als mijn paard poept onderweg stap ik af als het op de weg ligt en schuif het met mijn voet aan de kant in de goot of in de berm.

Dat is toch niet zo moeilijk?

Ik snap echt dat mensen zich eraan irriteren, doe het immers zelf ook.

Heeft waarschijnlijk ook wel met de opvoeding te maken. Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:08

wat kan het mij schelen als die drol op de weg ligt... daar rij je toch met de auto over.. ik ga m'n paard ook niet op de stoep laten lopen en dus op de stop laten poepen.. op de straat vind ik niet zo'n probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:03

Ik rijd zelf bijna nooit over de openbare weg, maar denk niet dat ik af zou stappen of terug zou gaan om bezem/schep te halen, mochten ze het hier in voeren, omdat paardenmest maar 2 a 3 dagen ligt en dan is plat gereden of weg geregend. Ik vind het minder storend als al het zwerfafval wat je door heel Nederland kan vinden.
Bovendien vind ik het iets anders als ik op een klein paardje of een pony zou rijden maar ons paard heeft een dusdanige stokmaat dat ik niet van plan ben om iedere keer als hij poept af te stappen (en geloof me, hij poept vaak tijdens een buitenrit).

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:04

Heb net ook even gereageerd op het bericht bij de PZC,wat leven we toch in een fijne gemeente, petje af hoor, hoe verzinnen ze het...........
Voor menners is het nog te doen, vegertje mee , maar ik ga toch zeker niet op pad met veger en blik, dus hoe ze dat dan gaan oplossen.
Ik heb geen paard waar ik op het gemak ff naast ga staan, dus ik laat het liggen, maar zorg wel dat het in de berm komt.
1 geluk heb ik, de mijne poept alleen als hij gestresst is op de straat,schrikt van iets of bang is, verder doet hij het netjes thuis.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:47

gelukkig alleen maar ruiters en geen amazones

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:32

jury schreef:
gelukkig alleen maar ruiters en geen amazones

Ahh, dat scheelt inderdaad.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:38

Huilen van het lachen

Schouwen duiveland ten top weer Huilen van het lachen
Ten eerste je moet het zelf opruimen. Oké en als je door loopt? Staat er toch echt geen bordje in de poep met naam en adres van de eigenaar van het paard. Kunnen ze dit wel roepen, maar er zal dan toch écht niks veranderen.

Ten tweede zijn er eigenlijk maar 2 dorpen waar dit van toepassing kan zijn. Renesse wordt regelmatig door het dorp gereden en in Burgh natuurlijk ook. That's it. Bijna nergens anders wordt er écht door het dorp gereden.
En ik kan mij voorstellen dat mensen zich daar aan storen, maar ik stoor mij ook aan de hondenpoep waar ik met mijn schoenen in stap.
Verder gaat de gemeente zeker overal grote containers plaatsen waar je de poep in kunt doen? Want als het in de goot gemoffeld wordt in Renesse ligt het er nog steeds, hoor. Weinig berm te vinden in het dorp daar Nagelbijten / Gniffelen

Overigs ben ik niet echt fan van het feit dat ik in zo'n dorp als Renesse van m'n paard af zou moet stappen, met dat dier moeilijke draaien maken om even poep op te ruimen. Moet er daarna weer op ook Nagelbijten / Gniffelen