In Zweden is een wel heel bijzonder draversveulen geboren. Het veulen komt uit twee bruine ouders, namelijk de 20-jarige merrie Lina Loss (v. Snack Bar uit een merrie van Speedy Spin) en vader Muscle Memory (v. Muscles Yankee uit een merrie van Pine Chip). Het bijzondere aan het veulen is de kleur. Begin juni werd er namelijk een bont veulen geboren bij fokker Ture Johansson in Torslanda (Zweden). Het paard zou Muscle Memory als vader hebben maar op grond van de buitengewoon ongebruikelijke kleur rees twijfel of dat werkelijk het geval was. Nu wijst dna-analyse door de Sveriges Lantbruksuniversitetet in Uppsala uit dat het wel zo is. De bonte kleur is extreem ongebruikelijk voor een draver. Het hengstveulen is Macahan Loss gedoopt en nu blijft over om iets te weten te komen of hij zijn vlekgenen kan doorgeven.
Genetisch moet het wel (maximaal) sabino zijn. Maar je schik je toch helemaal rot als je een effen (donker) veulen verwacht en er komt zo'n exemplaar uit rollen .
Het is geen bonte als in de zin van tobiano ( en dat wordt er bedoeld als je bont zegt vind ik ) maar een sabino en dat kan inderdaad varieren van een vlekje of tot loud zoals hier.
Dit is idd een Sabino. Ik rij regelmatig langs de Boko Stables in de Rijp, en daar hadden ze een aantal jaren geleden ook een bonte draver tussen de kudde met bruine en vossen rondlopen. Je verwacht het idd niet, maar genetisch kan het dus wel.
Bij Arabieren komt het ook voor, al is het daar ook door het stamboek een niet gewenste kleur. Daar zijn eerder topics over geweest, zal even kijken of ik ze zo kan vinden.