Kurt Gravemeier (midden) tijdens de huldiging van het Duitse team
met de Samsung Super League finale in Aken
foto: Kit Houghton / FEI
Dopingschandaal had nooit opnieuw mogen gebeuren.
Het lijkt erop dat de Duitse ruiters op zoek kunnen naar een nieuwe bondscoach. Na de positieve dopingsuitslag van Cöster, het paard van Christian Ahlmann, tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong, heeft de Duitse bondscoach Springen, Kurt Gravemeier, aangekondigd te willen aftreden.
De bondscoach vraagt zich af of hij nog de juiste man is voor het trainen van een springploeg na de dopingaffaire. Hij is er echter nog niet uit wanneer hij zich dan zou terugtrekken als coach. "Ik heb de afgelopen dagen verschillende gesprekken gevoerd en er zullen er zeker nog meer volgen. Naar aanleiding van deze discussies zal ik mijn beslissing maken.
Na de Olympische Spelen van 2000 nam Gravemeier het roer over van Herbert Meyer. Tijdens de Olympische Spelen was er ook al een Duits dopinggeval met Goldfever, het paard van Ludger Beerbaum. Volgens het team had het niet weer mogen gebeuren, en is het daarom nog meer triest dat dit dus wel het geval was in Hong Kong.
Een Duitse woordvoerder van de FEI, die ook het belangen van de Duitse ruiters vertegenwoordigd: Ik snap niet dat de coach van een Olympisch team niet voorzichtiger is geweest.
Volgens Otto Becker moet iedere steen worden omgedraaid om de waarheid boven tafel te krijgen. "We staan dikwijls bovenaan met het Duitse team, denk bijvoorbeeld aan de Beerbaums. We zijn een voorbeeld voor de rest en daarom moet er zekerheid zijn. Dit geeft ons een slechte naam. "
Becker is er trouwens wel van overtuigd dat Christian Ahlmann onschuldig is. "Ik weet heel zeker dat hij zijn paard niet wilde drogeren. Er moet gewoon sprake zijn van een stom misverstand. Christian weet echter wel heel goed wat wel en niet toegestaan is, en als hij dit middel heeft gebruikt om zijn paard te masseren en het niet heeft opgegeven bij de FEI, dan is dat gewoon heel dom geweest. Maar ik denk dat hij daar nu wel de prijs voor heeft moeten betalen. Hij is wel genoeg gestraft."