KWPN Afstammelingenkeuringen zijn gisteren gestart

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN Afstammelingenkeuringen zijn gisteren gestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:27

http://www.kwpn.nl

Gisteroachtend is gestart met de eerste van zes dagen afstammelingenkeuring. De eerste dag is een dag met nakomelingen van dressuurhengsten

De commissie beoordeelde gisteren de veulens van zes dressuurhengsten, Wonderboy, Zuidenwind, Velazquez, Wynton, Zizi Top en Zardando.
Van Zuidenwind en Zardando werden resp. acht en zeven veulens gepresenteerd. Omdat er dit jaar niet voldaan wordt aan het minimum te beoordelen veulens, krijgen beide hengsten een jaar uitstel voor het afronden van hun veulenbeoordeling. De rapportage wordt opgesteld wanneer er minimaal tien veulens zijn beoordeeld. Velazquez kon vorig jaar niet voldoen aan het minimum aantal veulens en heeft vandaag de resterende veulens gepresenteerd.

Evenals vorig jaar zal aan het einde van de dag een korte samenvatting van het rapport op deze site geplaatst worden.

Onderstaand de korte samenvattingen van Wonderboy, Velazquez, Wynton en Zizi Top.
Wonderboy (Ramon x Nimmerdor)
Uniforme collectie hoogbenige veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan maar meer bergop gebouwd zouden moeten zijn. De draf is voldoende van ruimte waarbij het achterbeen actiever moet ondertreden en de veulens meer met de schoft omhoog moeten bewegen. Het voorbeen zou iets meer heffing in de voorknie moeten hebben. De veulens springen moeilijk in galop aan. De galop is voldoende van ruimte maar zou meer souplesse moeten hebben. In beweging hebben de veulens een goede presentatie maar zouden meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Velazquez (Krack C x Alasca)
Collectie wat betreft ontwikkeling wisselende groep rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met enkele malen een neerwaartse romprichting. De draf is ruim voldoende van ruimte met een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt goed gebogen maar zou meer tot dragen moeten komen. De galop is goed van ruimte en balans met ruim voldoende souplesse.

Wynton (Jazz x Matador II)
Collectie uniforme, ruim voldoende ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan maar iets beknopt aandoen in de voorhand. De draf is actief, voldoende van ruimte met een achterbeen dat actief wordt gebogen. Een aantal veulens zouden in draf meer met de schoft omhoog moeten bewegen. Het gebruik van het voorbeen is goed. De veulens galopperen makkelijk aan. In galop zouden ze meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Zizi Top (Tango x Ferro)
Collectie uniforme, goed ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is goed van ruimte en souplesse met een achterbeen dat actief wordt gebogen maar krachtiger moet zijn. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben dan ruim voldoende ruimte en balans.

De volledige rapportage wordt gepubliceerd in “In de Strengen” wanneer alle afstammelingenkeuringen zijn voltooid.

Komende maandag gaat de springcommissie op pad. Dan worden veulens bekeken van Zavall VDL, Zapatero VDL, Zacharov en Pokémon.

Reacties kunnen hier: [F-AM] Afstammelingenkeuring 2008-08-26 .

Marijkeeee

Re: KWPN Afstammelingenkeuringen zijn vandaag gestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:37

Het is allemaal niet mega spetterend maar wel goed genoeg...

Ben benieuwd naar die van Zappie

Diane65

Re: KWPN Afstammelingenkeuringen zijn vandaag gestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:43

Altijd lastig om af te gaan op zo'n rapport als je niet weet wat voor merries er achter zitten. Ik hoop dat ze in de Strengen wel aangeven welke kwaliteit die merries hebben. Hun invloed op nakomelingen mag je ook niet onderschatten. Destijds heb ik van D-Day het nakomelingenonderzoek bijgewoond, die had toen ook een wisselende collectie, maar ja, daar liepen ook merries van heel wisselende kwaliteit bij.

ZzzeiN

Re: KWPN Afstammelingenkeuringen zijn gisteren gestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:47

Veulen die op stal staat bij mijn verzorgpaard moet daar ook heen, volgende week geloof ik.

Als er natuurlijk een hark van een merrie bij zit moet de hengst dat allemaal gaan verbeteren.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:48

Ik ben bij Zizi Top geweest. De merries waren niet heel geweldig vond ik, van de 15 had de helft een predikaat en de andere helft was stamboek of veulenboek.
De veulens vond ik overigens zeer aansprekend.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:56

Ik ben bij de Wonderboy en Zuidenwind afstammelingkeuring geweest. Ik moet zeggen dat ik alle Wonderboy veulens over zeer veel kwaliteit vond beschikken. Ze hadden een goede zelfhouding, veel souplesse en ik vond juist wel dat ze genoeg front hadden! Vooral Wonderboy gaf veel maat aan de veulens. De Zuidenwind veulens waren allemaal vrij klein (maar ook laat geboren)
De Wonderboyveulens staken met kop en schouder uit boven de Zuidenwindveulens. Ik vond het er juist veel belovend uit zien. Ik had een betere beoordeling van het KWPN verwacht.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:04

JulienSVU schreef:
Ik ben bij de Wonderboy en Zuidenwind afstammelingkeuring geweest. Ik moet zeggen dat ik alle Wonderboy veulens over zeer veel kwaliteit vond beschikken. Ze hadden een goede zelfhouding, veel souplesse en ik vond juist wel dat ze genoeg front hadden! Vooral Wonderboy gaf veel maat aan de veulens. De Zuidenwind veulens waren allemaal vrij klein (maar ook laat geboren)
De Wonderboyveulens staken met kop en schouder uit boven de Zuidenwindveulens. Ik vond het er juist veel belovend uit zien. Ik had een betere beoordeling van het KWPN verwacht.

Niet teveel Wonderboy nageven, gaan Minne en Doede naast hun schoenen lopen. Grapje hoor. Knipoog

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:07

knip

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:37

damn...wat een beest he mensen!? Pffff en die groet kan ook gruwlijk sturen ook, hoe kan ze dit in godsnaam uitzitten!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:11