Bekende draver Yzeren Hein gestorven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Bekende draver Yzeren Hein gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:02

www.stellingwerf.nl

De bekende draver Yzeren Hein van fokker en eigenaar Sib van der Laan uit Oldeholtpade is zondag gestorven. De hengst was eind jaren tachtig en begin jaren negentig een van de populairste paarden van ons land. Zijn grootste wapenfeit kwam in 1988 op de baan van het Duitse Gelsenkirchen tot stand. Hij won met zijn trainer en vaste stuurman Roelof Kromkamp het Elite-Rennen en verdiende daarmee DM 70.000. Yzeren Hein werd 27 jaar.
Yzeren Hein werd geboren op 14 juni 1981 als zoon van Manza Buitenzorg en Pompebled Janet. Hij debuteerde als driejarige op de baan van Hilversum en stond na afloop van de race in de winnaarring. Hierna won hij dat jaar nog zes koersen en werd hij vierde in de Sweepstakes. In de Derby was hij ongeplaatst. Als vierjarige won hij op de baan van Duindigt het Stayerskampioenschap van Nederlands. Een jaar later schreef hij het Kampioenschap Nederlandse Paarden op zijn naam. Dit deed hij ook in 1987.

Het topjaar kwam in 1988. Yzeren Hein klopte tot verbazing van de Europese drafwereld in het Elite-Rennen topdravers als Mack the Knife en Potin d‘Amour. Ook trad hij met succes in Frankrijk aan. In zijn beste jaar verdiende de onvermoeibare krachtpatser 135.000 gulden. Als elfjarige won hij op de baan van Wolvega. In 1993 beëindigde Yzeren Hein zijn imposante carrière als harddraver en werd hij dekhengst. Hij won uit 89 starts 32 draverijen, had een record van 1.14,2 en verdiende 378.350 gulden. Vriend v Wolvega, Pin Up en Mikado zijn de meest aansprekende nakomelingen.

Yzeren Hein stond bekend als een draver met een leeuwenhart. Opgeven kwam in zijn woordenboek niet voor. De bochten van een drafbaan hadden niet zijn voorkeur. Hij kwam daar vaak maar moeizaam doorheen. Op de rechte stukken zette hij dit dan tot enthousiasme van het publiek weer recht. Ook had hij niet de echte fijne speed, maar was hij een enorme tempobeul. Op Duindigt had hij het na een overwinning altijd erg naar de zin en nam hij graag een paar happen gras. Zijn vele aanhangers vonden dit prachtig. De drafsport verliest met de dood van Yzeren Hein een van de meest geliefde dravers van ons land.

Klik hier voor een foto.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-08-08 10:29, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: aangepast naar de regels voor op VN

Flew

Re: ijzeren hein gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:04

'Grote broer' van mijn paard en ik denk van heel veel paarden. Ok, grote halfbroer

Hij heeft een mooie leeftijd bereikt zeg!
Laatst bijgewerkt door Flew op 27-08-08 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:06

Gelukkig is hij "aan een mooi eind gekomen".

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:10

yzeren hein heeft het mooiste leven gehad wat je kunt bedenken
hij heeft zijn pensioen door gebracht in de wei,en de merrie,s liepen bij hem in de wei,zondag liep hij met 3 merrie,s dus wie weet...in het harnas?

Eponastable

Re: Bekende draver Yzeren Hein gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:38

Jeemie, wat gaat het slecht voorlopig! dit is nummer 4 zeker op korte tijd?
Dit blijkt een echte kampioen te zijn! Een groot verlies maar volgens mij een prachtig leven gehad!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:00

knooopje schreef:
yzeren hein heeft het mooiste leven gehad wat je kunt bedenken
hij heeft zijn pensioen door gebracht in de wei,en de merrie,s liepen bij hem in de wei,zondag liep hij met 3 merrie,s dus wie weet...in het harnas?

27 jaar!! zééér respectabel!
Een bejaarde ouwe snoeperd in de wei met 3 merries Haha!

Ik heb 'm als klein meisje een keer mogen aaien op Duindigt!! Ik snapte niet waarom hij Yzeren Hein heette, m,n oom zei: "Omdat hij als een trein gaat!" Cool

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:36

ik voel me ook nog steeds vereerd om met hem opgegroeit te zijn!zijn schilderij hangt ook al jaren in de woonkamer.
krijg nog kippvel als ik naar zijn video's kijk!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:52

ik ook