Suzan Jonk op het WK voor jonge Endurancepaarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Suzan Jonk op het WK voor jonge Endurancepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:18

www.dehoefslag.nl

Aan het WK Endurance voor zeven- en achtjarige paarden nam afgelopen weekend één Nederlandse combinatie deel. Suzan Jonk was naar Compiègne nabij Parijs afgereisd met de zevenjarige vosruin Touch of Marylot (v. Jashdamour), roepnaam Frodo. Eerdere jaren kwamen alle jonge paarden uit op de 119 km (CEI2*), dit jaar was voor de achtjarigen de afstand verlengd naar 140 km (CEI3*). ‘Frodo had tot nu toe een erg goed seizoen’, vertelt Suzan Jonk. ‘In Kootwijk, Banholt en Onstwedde reed ik hem op afstanden tussen de 80 en 90 km en die liep hij moeiteloos. In Onstwedde leverde ons dat zelfs de eerste plaats op. Daarmee was ons doel voor dit seizoen in ieder geval bereikt, namelijk startgerechtigd worden voor klasse 4.

Frodo’s fokker en eigenares Lotje Moerdijk zag het wel zitten om hem te laten meedoen op het WK voor jonge paarden. Een groots evenement waar je tussen de topruiters rijdt, voor mij een enorm leuke ervaring. Bij de eerste heuvel moest ik wel even slikken, zo indrukwekkend was ik ze nog niet eerder tegengekomen.’

Bij de start om 7 uur in de ochtend begon het te regenen en dat bleef zo totdat de laatste combinatie om 8 uur ’s avonds over de finish kwam. ‘Frodo was behoorlijk opgewonden, waarschijnlijk door alle drukte bij zo’n grote wedstrijd. Op een gegeven moment raakte hij opgefokt door een groepje paarden dat voor ons liep. Hij maakte een noodsprong, gleed uit en landde op zijn knieën. Op de eerste vetgate bleek hij niet rad meer te zijn, dus lagen we eruit. Heel jammer, want hij ging ontzettend goed. Hij had geen moeite met de heuvels en met een gemiddelde snelheid van ruim 15 km/u konden we goed meekomen. Hij was er duidelijk klaar voor. Ons doel voor volgend jaar is dan ook een 160 km.’

Van de 46 gestarte combinaties op de 119 km eindigden er 17 in het klassement. Winnaar was de Fransman Vincent Dupont, die met Nita Lotoise 18.37 km/u gemiddeld realiseerde. Bij de achtjarigen won eveneens een Franse combinatie, Sandrine Lance met Mediatik Larzac in 18.59 km/u gemiddeld.

heleenxx

Re: Suzan Jonk op het WK voor jonge Endurancepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:54

Jammer Suzan! Jullie waren er goed klaar voor!
Dit is gewoon pech hebben. Maar jullie tijd komt nog wel Pling