www.almerevandaag.nl
Ruitersportvereniging Almere vierde gisteren haar dertigste verjaardag. Op de manege in de Terpmeent was van alles te doen voor zowel jong als oud.
In de binnenbak staan een aantal meiden en één jongen in dunne stretchpakken te bibberen. Wie mooi wil zijn, moet kou lijden. Nog vijf minuten en dan geven ze buiten een voltigedemonstratie: turnen op een paard. De manen van het paard Kathleen, zijn prachtig gevlecht. De voltigegroep oogst applaus na applaus wanneer de dames en heer vanuit het mulle zand op de rug van de dravende Kathleen springen. Eenmaal op de rug is het schijnbaar een koud kunstje om te gaan staan, springen of te balanceren op één knie. Met z'n drieën op één paard? Geen probleem. Alweer beginnen de toeschouwers te klappen.
,,Voltige is een hartstikke leuke sport", vertelt de twaalfjarige Yentl Mafait. ,,Ik zit bij deze manege op paardrijden. Voltige doe ik in Zeewolde. Oh ja, ik turn ook nog zeven uur per week." Yentl is geselecteerd voor de kadertraining voor beginnend talent. ,,Ik ga hier binnenkort mee beginnen. Mijn trainer zei dat we hard gaan trainen voor het NK."
Yentl ziet er prachtig uit in haar blauw-gele pak, maar is niet de enige die zich heeft opgedoft voor deze dag. Een dame die zo uit een oude televisieserie lijkt gestapt, rijdt schrijlings op haar paard gezeten voorbij. Een knotje steekt onder haar hoedje vandaan. Rode rijglaarsjes, grijze rok, stijf jasje.
,,We hebben een leuke sfeer hier op de manege", vertelt penningmeester Conny Osinga. ,,Wat ons onderscheidt van andere maneges is dat wij vooral veel buitenritten hebben. We verwachten vandaag ongeveer vierhonderd mensen. Vanavond is er ook nog een barbecue. Daar hebben wij honderdtwintig aanmeldingen voor."