Slechts een boete voor ernstig verwaarlozen van pony's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Slechts een boete voor ernstig verwaarlozen van pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:15

www.ad.nl

De 57-jarige hobbyboer A. van S. uit Culemborg, die zijn pony's ernstig verwaarloosde, is door de Arnhemse rechtbank veroordeeld tot zes maanden cel voorwaardelijk.

Daarnaast kreeg de man een boete opgelegd van 47.400 euro, waarvan 20.000 euro voorwaardelijk. Verder mag Van S. in de proeftijd van zijn voorwaardelijke gevangenisstraf geen dieren houden.

De straf valt aanzienlijk hoger uit dan de eis van justitie. Het Openbaar Ministerie wilde dat de Culemborger een taakstraf kreeg van 120 uur en een boete van 7500 euro, waarvan 6500 voorwaardelijk.

Maar de rechtbank oordeelt dat deze eis geen recht doet aan de ernst van de feiten. Van S. is volgens de rechters ‘onverbeterlijk', omdat eerdere veroordelingen voor het verwaarlozen van dieren geen enkele indruk op de man hebben gemaakt. Bovendien is de kans dat de 57-jarige weer de fout in gaat levensgroot.

De Algemene Inlichtingendienst (AID) ontdekte vorig jaar dat tientallen pony's in deplorabele toestand verkeerden. Ze hadden onvoldoende te eten, doordat ze op een kaalgevreten wei liepen en niet werden bijgevoerd. Bovendien waren de hoeven van de beesten niet verzorgd en had een pony een fikse wond in de nek waar de maden uitkropen.

Verwant artikel:

[VN] Open wonden met maden bij ernstig verwaarloosde pony

Elinaa

Re: Slechts een boete voor ernstig verwaarlozen van pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:31

Natuurlijk is het nog steeds een veel te lage straf, maar zo'n hoge geldboete is al heel wat in nederland!
hoop alleen dat deze man nooit weer aan dieren begint.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:37

Tis een begin maar eigenlijk te gek dat hij maar tijdelijk geen dieren mag hebben, dit zou voor
altijd zo moeten zijn.
Zeker als ze zeggen dat de kans groot is dat het weer gebeurt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:37

Nou he, he! Eindelijk een rechter die inziet dat de voorgaande (zwakke) straffen allemaal niet afdoende werkten! Een straf voor dergelijke verwaarlozing is mij niet snel hoog genoeg, maar dit begint in ieder geval al ergens op te lijken! Als ze nu ook nog eens in zouden voeren dat dergelijke mensen nooit meer dieren mogen houden, i.p.v. die 6 maandjes, dan hoeven ze ook niet zo bang te zijn voor recidive.

Nu hopen dat dit meer indruk heeft gemaakt op die vent en dat hij het hiermee afleert. Waarom willen dit soort mensen sowieso eigenlijk dieren houden..??

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:41

Prima, ik mag hopen dat deze uitspraak een basis mag zijn voor een hardere aanpak voor dierenleed in ons land!! Uiteraard is strenger altijd toegestaan, maar ik vind dit al een stap in de goede richting!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:43

Van een kale kip kan je geen veren plukken. Moet nog zien of die boete van 20.740 Euro betaald wordt.
Tijdje zitten was wat mij betreft beter geweest.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:45

Dat zal uiteindelijk toch ook gebeuren wanneer hij de boete niet betaald binnen een gestelde termijn?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:51

Dat zou wel moeten, maar die termijn is vaak lang en justitie is hier ook laks in. Tenzij hij opeens met het vliegtuig het land uit wil, dan loopt hij op Schiphol tegen de lamp bij de Marechaussee. Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:56

Elinaa schreef:
Natuurlijk is het nog steeds een veel te lage straf, maar zo'n hoge geldboete is al heel wat in nederland!
hoop alleen dat deze man nooit weer aan dieren begint.

Je haalt de woorden uit mijn mond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:15

Tja. Misschien dat hoge straffen handelaren en dergelijke wel even achter de oren doen krabben.

Meeste dierenleed ontstaat echter bij labiele mensen.
Boetes en gevangenisstraffen genezen geen psychiatrische aandoeningen. Clown

Het ware beter geweest als deze man gewoon een houderverbod had opgelegd gekregen. Voorkomen is beter dan vergelden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:57

Ben benieuwd of hij die 27 400 euro gaat betalen... Ik vrees van niet. Houdersverbod en een paar maanden op water en brood achter de tralies zou gepast zijn. En als hij dan een wondje heeft gewoon lekker laten aanmodderen tot de maden eruit kruipen.
Wat een l*l!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:32

"Het boerenbedrijf zit hem in de genen?"

Hij had een levenslange houderschapsontzegging moeten krijgen. De kans dat hij weer de fout in gaat is gewoon megagroot!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:33

Volledig eens met totaal en levenslang houderschapsverbod. Deze man liet ook een keer een merrie rondlopen met het veulen er nog half uit. Een kennis van mij heeft die kerel er toen op aangesproken dat dat veulen dood uit die merrie hing (die kreeg het er dus niet van af), kreeg hij gewoon naar zijn hoofd geslingerd dat hij zich met zijn eigen zaken moest bemoeien. Die kennis heeft toen wel de AID gebeld.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:21

T gaat al de beter kant op met die straffen. maar vind dat het idd naar NOOIT meer dieren moet! Arme beestjes..!

Kittmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:27

nog een veeeeeel te lage boete! Maajaa, dat is al wel wat voor nederland1 Eigenlijk zouden ze die man in de gevangenis moeten doen en hem dan ook een wond geven en moeten verwalozen.. het klinkt heel aggressief maar eigenlijk zouden ze dat wle moeten doen1

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:07

Borg schreef:
Van een kale kip kan je geen veren plukken. Moet nog zien of die boete van 20.740 Euro betaald wordt.
Tijdje zitten was wat mij betreft beter geweest.

Mee eens. Plus een verbod om ooit nog dieren te mogen houden. Deze gek leert het namelijk toch nooit.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:09

Wat maakt dit mij altijd boos, als ik die man tegenkwam bah.
En ik vind het ook zo vreselijk .. als een dier word mishandelt/misbruikt dan is er maar geldboete (niets gevangenis iets) maar als het een mens is dan krijgt hij ineens wel jaren in de cel etc. Clown
Rotland.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:10

De straf is nog te laag, maar gelukkig al iets meer als dat ze anders zouden geven....Nu maar hopen dat ze die kerel ook nog goed in de gaten gaan houden. En verder klopt er niets van het hele systeem hier in dit kleine k u t land waar alles naar de tering gaat...

_Inkipinki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:17

Eindelijk eens een rechtbank die begrijpt dat 7500 euro niets is voor dit soort gevallen. Dat doe 20.000 euro ook niet, maar het zal er misschien voor zorgen dat het in de toekomst hem en anderen afschrikt.

Het jammere is dat de paarden er niets aan hebben. Ik hoop dat ze nu een beter tehuis hebben gevonden.