'Mijn lievelingspaard haalde me uit de coma'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Mijn lievelingspaard haalde me uit de coma'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 10:33

www.nieuwsblad.be

Guy Mattheeuws is zot van paarden en heeft er ook heel wat aan te danken. Zijn lievelingspaard Jolly hielp hem uit de coma. Ondanks zijn invaliditeit kroonde Guy zich met Vivaldi tot seizoenskampioen jumping.

Guy Mattheeuws (29) leeft voor zijn paarden en heeft er ook zijn leven aan te danken. Na een zwaar ongeval zweefde hij negen dagen tussen leven en dood. Zijn lievelingspaard Jolly haalde hem uit de coma.

'In 1992 was ik met de fiets van school op weg naar huis', vertelt Guy. 'Ik zwenkte uit voor een fles cola die op het fietspad lag en werd gegrepen door een vrachtwagen.'

Guy had drie hersenbloedingen, zweefde dagenlang tussen hemel en aarde en lag twee maanden in coma. 'Het ziekenhuis raadde ons aan om geluidsfragmenten op te nemen met dingen die Guy graag hoorde om die in zijn kamer af te spelen', vertelt vader Marcel. 'Zijn zus Nancy haalde het veulen weg bij zijn lievelingspaard Jolly en registreerde haar protesterende gehinnik.'

Vanaf het moment dat het geluid van Jolly werd afgespeeld, merkte men verbetering. 'Ik hoorde mijn paard en wilde er naartoe', zegt Guy. Die wilskracht haalde Guy langzamerhand uit de coma. Na maanden verliet hij het ziekenhuis in een rolstoel met een verlamde rechterarm en -been.

'Guy besefte niet hoe erg hij eraantoe was en wou zo snel mogelijk weer paardrijden', zegt vader Marcel. Maar het hielp hem ook om beter te worden.

'Als ik een uur paardreed, kon ik daarna altijd heel wat beter stappen', zegt Guy. Na enige tijd begon Guy ook weer deel te nemen aan jumpings. Hij heeft wel nog steeds niet veel kracht in zijn ene arm en been en kan dus niet met gelijke wapens strijden.'

'Het is raar, maar mijn grootste handicap bij het paardrijden is

eigenlijk mijn geheugen. Ik heb het altijd moeilijk om het parcours te onthouden. Een dag voor een wedstrijd moet ik zoals de kleine gasten vroeg naar bed, zodat ik met een frisse kop aan de start sta.'

De beloning voor zijn wilskracht en doorzettingsvermogen kwam er dit jaar. Guy kroonde zich tot seizoenskampioen jumping bij de Hippische Rijvereniging van Vlaanderen (HRVV) met zijn paard Vivaldi, een dochter van zijn lievelingspaard Jolly.