www.knhs.nl
Zonder strakke regels of protocollen hebben de ruiters in Hongkong hun Olympische Spelen afgewerkt. De sfeer was het best te omschrijven als ongedwongen. ,,Een bewuste keuze'', zegt George de Jong, directeur topsport van de overkoepelende bond.
Rond het complex van Shatin en de Holland Olympic Club was iedereen gemakkelijk benaderbaar. De Jong: ,,Wij zitten graag in een omgeving waarin we zelf bepalen wie binnen mag komen. En niet dat er iemand van de organisatie voor de deur zit die dat voor ons doet.''
Ruiters hebben doorgaans meer mensen om zich heen dan ,,gewone'' atleten. Denk aan paardenverzorgers, maar ook aan eigenaren. De Jong: ,,Die mensen horen er allemaal bij en zijn belangrijk. Ruiters hebben wel de mogelijkheid zich terug te trekken, als ze dat willen. Maar ik geloof niet zo in het nut van vier weken volledige afzondering.''
Alleen Anky van Grunsven trok zich met haar gezin terug in een hotel aan de haven, een kwartier rijden verderop. De Jong: ,,Het waren haar zesde Spelen. We hebben gezocht naar een oplossing waarbij zij zich 'happy' voelt. Voor iedereen is dit een evenement met veel stress, ook voor Anky. Dan mag je best eens met persoonlijke omstandigheden rekening houden.''
Het advies van De Jong voor Londen 2012 is daarom: Ga op deze voet door. Een eigen onderkomen voor de hippische familie. Zelf zal hij dat niet meemaken. Per 1 september treedt de oud-topvolleyballer op Papendal in dienst van Innosport, een instituut dat zoekt naar nieuwe ontwikkelingen in de sport.
De Jong (54) gaf dertien jaar leiding én structuur aan het topsportbeleid van de KNHS. Hij blijft tijdelijk in dienst als een soort van adviseur. ,,Wat ik achter laat? Ik denk dat topsport een sterke positie binnen de bond heeft gekregen. Dat moet zich nog verder ontwikkelen. Ik hoop en denk dat dit gebeurt.''
Vooral sinds de Spelen van Sydney in 2000 zijn de successen groot geweest. De Jong schuift de eer daarvoor graag door naar andere partijen. ,,Ik denk dat heel belangrijk is dat het contact met de eigenaren beter is geworden. De afstemming is goed. Mede daardoor blijven de toppaarden langer in ons land.''
Als hij terugkijkt springen drie dingen voor De Jong er echt uit: Goud en zilver voor Jeroen Dubbeldam en Albert Voorn in Sydney, de wereldtitel van de springruiters in Aken 2006, het derde individuele goud van Van Grunsven in Hongkong. ,,Ze is hier teruggekomen uit een achterstand en heeft een formidabele prestatie geleverd.''
Eén ding is volgens De Jong daarom zeker. ,,Anky wordt sportvrouw van het jaar. Laat de NOS dat beeldje maar vast klaarzetten. En nu ik toch bezig ben: Sjef Janssen is de coach van het jaar. Hij heeft zijn eigen stijl, gaat tegen alle tradities in, en heeft de sport totaal vernieuwd. Dat heeft hier goud en zilver opgeleverd.''