Paarden verwonden zich op de verplichte ruiterroute

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden verwonden zich op de verplichte ruiterroute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:16

www.ad.nl

Voorne-Putten telt een paar duizend paarden, maar nauwelijks ruiterpaden. ‘En de routes die zijn uitgezet, zijn gevaarlijk’.
De paarden kunnen flinke wonden oplopen bij een tocht over de ruiterroutes in het Bernisser recreatiegebied, zegt de Simonshavense amazone Nancy Groenenboom over het spoor van paaltjes naast het fietspad dat zij verplicht is te volgen. „Die ruiterroute is smal, overal ongelijk en op veel plaatsen schuin aflopend,’’ wijst ze vanaf haar merrie Dune. „De voor paarden gereserveerde grond naast de fietspaden is bovendien zó modderig.’’

Haar paard glijdt er makkelijk op uit. Ook heeft ze meegemaakt dat de benen van het dier door de blubber zo doorweekt waren dat er kloven in de huid ontstonden. „Met dikke ontstoken benen tot gevolg.’’

Alleen wanneer het een tijdje droog is, is de verplichte route te doen, zegt ze. „Maar als die route wat langer droog is, wordt de kleigrond al snel weer te hard.’’

Een paard mag best vies worden, vindt ze, maar zich niet blesseren. Ruiters die daarom uitwijken naar het fietspad krijgen het aan de stok met de toezichthouders, want dat is verboden. Zestig euro is de boete, weet Nancy Groenenboom. Zij wil daarom een écht ruiterpad door de Bernisse: een zandpad op de plek van het huidige paaltjesspoor.

Met de Spijkenissers Annette Koelink en Ellen Knigge voert de Simonshavense daarvoor actie. Op het digitale vriendennetwerk hyves hebben ze een speciale pagina met nu 146 leden. Ook zamelen ze handtekeningen in bij de verschillende stallen, maneges en hippische centra in de regio. Op die manier hebben ze inmiddels ruim honderd krabbels binnengehaald. „Wie er van hoort, tekent meteen. Het is gewoon nodig, vindt iedere ruiter.’’

De actie heeft de steun van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS). „Als je ziet hoeveel paarden op het eiland rondlopen. We schatten zeker een paarduizend en het worden er steeds meer,’’ zegt KNHS-regioconsulent Marianne Wolters. „Het aantal ruiterpaden blijft daar ver bij achter. De ruiters kunnen naar het duingebied, het Brielse Meer en het Bernissegebied, maar daar zijn nauwelijks paden voor ze.’’

De paaltjesroutes in het Bernissegebied vindt Wolters niks. „Het is een schitterend recreatiegebied. Voor ruiters is het er heerlijk rijden, maar die route is gevaarlijk. Blubberig, glad, hobbelig. Volgens de paaltjes moeten de ruiters vaak op het talud, het schuine vlak van een dijk, lopen. Dat kan alleen als een paard aan de ene kant langere benen heeft dan aan de andere kant.’’

Met een zandpad zouden in elk geval de glijpartijen tot het verleden horen, betoogt zij. „Met een echt ruiterpad wordt een recreatiegebied aantrekkelijker, is zij het roerend met de drie actievoerende amazones eens. Bovendien hebben de andere recreanten dan geen last meer van paarden en vijgen op het fietspad.

De gemeente Bernisse, waarin het Bernissegebied ligt, verwijst naar de Groenservice Zuid-Holland (GZH), want die is verantwoordelijk voor het beheer van het recreatiegebied tussen Simonshaven en Heenvliet en trouwens ook van het Brielse Meer. De GZH zegt niet op de hoogte te zijn van de wens van de ruiters. „Het is voor het eerst dat wij die horen,’’ reageert GZH-woordvoerster Claudia Wierks. „We wachten het voorstel van de amazones af.’’ Wierks zegt dat de GZH ook nooit is geïnformeerd over gemopper van ruiters die zijn beboet voor het negeren van de ruiterroutes.

elibeest

Re: Paarden verwonden zich op de verplichte ruiterroute

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:20

helemaal mee eens, misschien dat iemand de link naar de hyves pagina kan plaatsen, dan zet ik ook gelijk mijn handtekening.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:38

elibeest schreef:
helemaal mee eens, misschien dat iemand de link naar de hyves pagina kan plaatsen, dan zet ik ook gelijk mijn handtekening.
Inderdaad. Ik ook.

Zou inderdaad eens lekker zijn als er goede ruiterpaden waren op het eiland.

Maar ik vind de gemeente Bernisse wel makkelijk, gewoon doorschuiven, dan heb je er zelf geen last van.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:49

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:18

[quote="CayenneDe paarden kunnen flinke wonden oplopen bij een tocht over de ruiterroutes in het Bernisser recreatiegebied, zegt de Simonshavense amazone Nancy Groenenboom over het spoor van paaltjes naast het fietspad dat zij verplicht is te volgen. „Die ruiterroute is smal, overal ongelijk en op veel plaatsen schuin aflopend,’’ wijst ze vanaf haar merrie Dune. „De voor paarden gereserveerde grond naast de fietspaden is bovendien zó modderig.’’

Haar paard glijdt er makkelijk op uit. Ook heeft ze meegemaakt dat de benen van het dier door de blubber zo doorweekt waren dat er kloven in de huid ontstonden. „Met dikke ontstoken benen tot gevolg.’’

Alleen wanneer het een tijdje droog is, is de verplichte route te doen, zegt ze. „Maar als die route wat langer droog is, wordt de kleigrond al snel weer te hard.’’[/quote]

Wát een genéuzel.
Kloofjes in de huid en daardoor onstoken benen door wat blubber Gestoord maar opdrogen is weer te hard voor de pootjes?
Wat wil ze dan? Een breed en dagelijks aangeharkt overdekt zandpad???

Wees blij dat ze er in mág en dat er voorzieningen zíjn! Afsluiten is wel zo makkelijk en goedkoop Pling

hc

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:31

Tja, door de duinen van Westvoorne hebben we op Voorne-Putten dan wel 'echte' ruiterpaden, maar die zijn weer afgezet met... Prikkeldraad!!!
En dat is een jaar of anderhalf terug nog allemaal vervangen door nieuw prikkeldraad, ik snap dat persoonlijk ook niet erg.

En dat heb ik al wel een keer proberen aan te kaarten, maar dan word je dus ook van het kastje naar de muur gestuurd kwa verantwoordelijke instantie.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:32

Goed initiatief om in overleg te gaan. Rolleyes

Maar dit argument:
Cayenne schreef:
... Bovendien hebben de andere recreanten dan geen last meer van (...) vijgen op het fietspad. ...

gaan wij de fietsers nu het idee aanpraten dat ze daar last van hebben???

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:00

Hoop voor de ruiters en paarden daar dat er een fatsoenlijk ruiterpad komt,
ik zet ook m'n handtekening

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:30

wees blij dat jullie ruiterpaden hebben....hier in frankrijk is het veel gevaarlijker op dichtgegroeide paden met rotsen...ik kan niet eens fatsoenlijk draven...dus niet klagen ...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:44

geerke schreef:
wees blij dat jullie ruiterpaden hebben....hier in frankrijk is het veel gevaarlijker op dichtgegroeide paden met rotsen...ik kan niet eens fatsoenlijk draven...dus niet klagen ...

Het zijn geen ruiterpaden.

Het is een stuk gras waar aan het begin een paaltje in de grond is geslagen met een paardje erop.
vervolgens worden het "pad" door van alles kapot gereden, maar niet gerepareerd. (Denk aan trekkersporen en dat soort dingen)
Zo gaat het immers altijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:45

[quote="HuertecillaWát een genéuzel.
Kloofjes in de huid en daardoor onstoken benen door wat blubber Gestoord maar opdrogen is weer te hard voor de pootjes?

Wees blij dat ze er in mág en dat er voorzieningen zíjn! Afsluiten is wel zo makkelijk en goedkoop Pling

hc[/quote]

Haha, dat was ook mijn gedachte bij dit bericht, als je kasplantje dit niet verdraagt is het beter veilig in de bak te blijven (of liever nog de overdekte rijhal).

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:54

Huertecilla schreef:
Wát een genéuzel.

hc

Ze proberen de voorzieningen die er zijn te verbeteren, niks raars of slechts aan lijkt mij.. Dat ze er zijn is natuurlijk fijn, maar als ze niet goed zijn heb je er ook niet veel aan. En persoonlijk ga ik ook niet graag rijden op plaatsen die nogal modderig zijn waarbij je paard veel kans heeft uit te glijden of erg hobbelig en schuin, dus ze kunnen best proberen de paden te laten verbeteren, alleen maar goed Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:44

Huertecilla schreef:
Wát een genéuzel.

hc

Volgens mij is er wel een verschil tussen kleigrond en zandgrond en hier vragen ze om zandgrond.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:24

Leuk dat jullie reageren op onze aktie!! (ik ben dus 1 van de aktievoerders) en leuk dat Bokt het stukje heeft overgenomen. en NEE wij zijn niet bang voor wat wondjes en dat musterige gedoe. Een paard is geen barbiepop, laten we dat even duidelijk stellen!
Niet alles letterlijk nemen wat in de krant staat dus!

Nogmaals kijk even op onze hyvespagina (zie hierboven) en daar staat het hele verhaal duidelijk uitgelegd.
Als jullie vragen, ideetjes hebben of opbouwende kritiek Haha! , laat het horen!!!

Overigens staat in het artikel dat de GZH niets weet van onze aktie, is onzin, want we hebben diverse mails via de Gemeente Bernisse verstuurd en daar is niet op gereageerd. Wel heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van de GZH, die onze aktie positief vond.
We gaan dus binnenkort daar maar eens om de tafel zitten.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:18

Teneerste geweldig dat het voorpagina nieuws is geworden!!!

Ja dat over de kloofjes en vervolgens geneuzel dat de grond te hard is als het te lang droog is, kwam bij mij ook erg lachwekkend over. Tja persvrijheid denk ik dan maar, want zo zwart wit zal het echt niet verteld zijn.

De persvrijheid bewijst zich ook, doordat IK volgens de krant hier geciteerd werd. Ja Ik ben Nancy Groenenboom. In werkelijkheid werd een andere actievoerder hier "geciteerd". Al met al heeft Leon er een mooi artikel van gemaakt!!

En tuurlijk zijn we erg blij dat we hier een ruiterroute hebben, gelukkig zijn we niet verplicht om in dit gebied te rijden! Knipoog

Uiteindelijk ben ook IK de boswachter van GZH hier in het Bernisse gebied tegengekomen. In mijn ogen een sympathiek persoon. Ik en mijn mede ruiters werden vriendelijk verzocht om de berm te kiezen. Ik legde hem vriendelijk uit waarom dat zo nu en dan een probleem is. Hij herkende dit probleem en zei dus dat we niet verplicht zijn in dit gebied te rijden...(duuuh, maar heeft de beste man gelijk in). Ook deelde hij mede dat ze ontzettend veel klachten hadden gehad van andere recreanten m.n. over de mestballen op de voet/fietspaden. Logisch lijkt me, .....in het ergste geval rijd je in een rolstoel....need I say more?? Okay okay ....ook die persoon is niet verplicht in dit gebied te zijn... dat heb ik de boswachter maar niet verteld. (immers hij had me ook kunnen bekeuren.... Tong uitsteken )

Deze zelfde boswachter (van GZH!) stond positief tegenover een oplossing en vertelde dat dat niet eenvoudig zou zijn in deze laagliggende polder en dat het dan zeker veel geld zou gaan kosten. En er dan weer een kans zou bestaan dat het gebied vergunningsplichtig zou gaan worden. Ook het feit dat we er inmiddels druk mee bezig waren, vond ie een goed initiatief.

Volgende keer zal ik vragen of de boswachter zich kan legitimeren, dan kunnen we de GZH vertellen met wie we in het veld contact hebben gehad Haha! .

Nadat Annette door de gemeente en de GZH van het kastje naar de muur werd gestuurd, zijn we verder gaan kijken. Vanuit een andere (hippische) hoek werden we gewezen op de KNHS, daar kan je dus terecht over ruiterroutes en hebben ons probleem daar aangekaart. Een meeting met de KNHS volgde spoedig en we worden daardoor inmiddels gesteund.

We kwamen op het idee om een handtekeningen actie op poten te zetten, want op de http://www.hcsimonshaven.hyves.nl kwamen we er al gauw achter dat het een "hot item" bleek te zijn. Daar had Ellen een bericht geopend over het buitenrijden. Er volgde veel berichten. Hierdoor hebben we besloten een eigen hyves pagina op te richten. En die groeide binnen no-time!

Ook het AD kwam onze hyves site tegen en wilde hier meer van weten. Het interview vond j.l. donderdag plaats in jawel....het Bernisse gebied. Annette, Ellen, Marianne en ik waren er allemaal bij.

De GZH is schriftelijk nog niet benaderd, ook niet schriftelijk met concrete plannen, dat klopt helemaal! Maar ja....zo ver waren we ook nog niet!

Nu we mede dankzij het AD zo'n groot publiek hebben gereikt zal e.e.a. nu vast in een stroomversnelling komen.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 22-08-08 19:30, in het totaal 4 keer bewerkt

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:24

Zo! nu alleen nog een reactie van Ellen, dan hebben we ons allemaal gemeld Ja

en nu zie ik overigens dat ik "musterig" heb getikt in mijn vorige reactie... dat moet natuurlijk "mutserig" zijn (voor zover dat een bestaand woord is Haha! ).

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:27

Ik ben aktievoerder nr 2. Ik rij al jaren buiten en een paard is een paard die mag best terug komen van een buitenrit met modder. Je moet er inderdaad geen watjes van maken.
Wat we willen is een veilig en betrouwbaar ruiterpad want nu komen we op onze nu bekende ruiterROUTE stukken tegen waar je paard tot aan zijn sokken toe in het water staat en dat is nu bepaald niet de bedoeling van een lekkere en fijne buitenrit.

Kijk eens op onze hyve site "" Wij willen een ruiterPAD in de Bernisse! " en geef daar je tips en je bevindingen. Goeie tips altijd welkom. Tevens kunnen jullie daar ook onze handtekeninglijst afhalen en eventueel samen met je stalgenoten tekenen en terugsturen

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:30

koelinka schreef:
Zo! nu alleen nog een reactie van Ellen, dan hebben we ons allemaal gemeld Ja

en nu zie ik overigens dat ik "musterig" heb getikt in mijn vorige reactie... dat moet natuurlijk "mutserig" zijn (voor zover dat een bestaand woord is Haha! ).

Alle 3 gemeld Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:35

A fijn, prettig kennis te hebben gemaakt Haha!
Ik vind het een super initiatief en hopelijk kunnen jullie door deze acties andere ruiters helpen die dezelfde problemen hebben, dan hebben ze iig een voorbeeld.
Welke vraag nog bij mij opkwam is.. Is de gemeente niet verplicht om veilige ruiterpaden aan te leggen?
Kijk ze maken ruiterpaden, heel fijn, dan moeten er op z'n minst voor zorgen dat deze ook veilig zijn lijkt me.
Als je op een fietspad fiets mag je toch ook niet verwachten dat je niet in een gat van 30 cm valt bij wijze van.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:39

oh ja.....en we hebben jarenlang niet geklaagd, niemand die ons hoorde. We namen het zoals het was. Kozen gewoon de geasfalteerde fiets/voetpaden, als we de bermen kapot reden.

Gewoon al blij dat er uberhaupt iets voor ons was.

Maar ja....als er dan opeens een boswachter in het gebied rondjes rijd in zijn auto en je min of meer verplicht de bermen verder kapot te rijden......dan willen we van onze kant ook aandacht erop vestigen! Geloof me, bij mij was meneer de boswachter voor rede vatbaar en vriendelijk. Hij gaf me zelfs een compliment, vond mijn zadel erg mooi! Dus bij mij kan die boswachter niet meer stuk Haha! Duivel . Maar van andere heb ik gehoord dat er serieus gedreigt werd met een bekeuring. Tja....

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:45

@ aaronyve We delen je gedachten helemaal!

De route ligt grotendeels langs asfalt fiets/voetpaden. Langs asfalt autowegen worden de bermen ook gedeeltelijk verhard op stukken waar de berm erg drassig is. Soms wel kilometers lang hier in de polder. Verharding in de berm door zwart fijn grind of door openstructuur stenen. Hierdoor voorkomt wegbeheer schade aan auto's cq ongelukken als ze in de berm wegzakken......En ons vervoermiddel dan? Telt dat dan niet? Wordt dit onderschat of is deze problematiek niet bekend genoeg?

Tja, niet iedereen heeft verstand van paarden, soms heb ik wel eens het idee dat men denkt dat ze allemaal 4x4 aandrijving bezitten. Mijn paard heeft nog steeds 2x4 aandrijving, de aandrijving komt nog steeds van achter! Vork Oftewel....kans op slipgevaar bij gevaarlijk wegdek.

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:54

Goed initiatief meiden! Na de Bernisse de rest van Voorne Putten!! Ik ben net terug van een paar dagen Hoge Veluwe met mijn paard en dan ben ik toch wel een beetje jaloers...

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:26

Goed zo dames!
Ik hoop dat er eindelijk een fatsoenlijk ruiterpad komt voor jullie!
En anders verhuis je net als ik naar burgh haamstede,ruimte genoeg haha
Toen ik op simonshaven stond,was er al sprake van dat er wat aan gedaan zou worden,dat is volgens mij al 6 jaar geleden!
Wordt dus hoog tijd.
(en als deze ellen dezelfde ellen is die ik ken van fury,is ze echt niet bang voor een beetje modder)
Ik ben benieuwd of het lukt,mijn stem hebben jullie!
Ben al lid geworden van jullie hyves.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:36

AaronYve schreef:
Is de gemeente niet verplicht om veilige ruiterpaden aan te leggen?

Nee, je mag ook gewoon op de rijbaan. Een heel verkeersnet waar je eisen aan mag stellen!!!

Het is een éxtra voor ruiters wat uit de algemene middelen betaald wordt. De ruiterij heeft geen récht op ruiterpaden, de samenleving wel recht op geen loslopende paarden....

Let even GOED op: je KRIJGT iets EXTRAS en dan nog gewoon heel prima voor elkaar ook. Dan zéuren over modder, schuin en te hard bij droog weer.
Daar is een heel toepasselijk gezegde over; je moet een gegeven paard niet in de mond kijken

Tel je zegeningen!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:01

Ik vind het ook allemaal gezeur om eerlijk te zijn. Men mag blij zijn dat er uberhaupt een ruiterpad aangelegd is. En een paard moet ook tegen een stootje kunnen hoor, persoonlijk vind ík het nogal logisch dat je buiten ander terrein hebt dan binnen. Door de modder en op ongelijk terrein rijden is absoluut niets nieuws op buitenrit. Als je een netjes aangeharkt zandpad wil moet je lekker in de bak blijven, daar kan je paard ook niet struikelen over een takje. Ik rijd regelmatig in de Ardennen, daar heb je ook geen ruiterpaden, daar ga je gewoon met de paden mee. Niets geen gelijk zwaar zandpad maar steil de heuvels op en af en over grote rotsen heen stappen, niets om je druk over te maken Knipoog