Lansink is blijven geloven in het wonder

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Lansink is blijven geloven in het wonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:48

www.destentor.nl

Een jaar geleden liep 's werelds beste springpaard Cavalor Cumano in Calgary een zware peesblessure op. De deskundigen wisten het zeker: het betekende het einde van een imposante loopbaan.

Dat heeft Jos Lansink nooit willen geloven. Drie weken stond Cumano in het gips. ,,Met een fantastisch team zijn we daarna aan de slag gegaan'', zegt de geboren Twentenaar. Maar eigenlijk was hij de enige die dacht dat het kon. Lansink nam het paard dat hem grote successen bracht bij de hand en leerde hem weer lopen. ,,Ik heb doorgezet. We trainden één minuut per dag. Eén minuut! Op een gegeven moment zag ik vooruitgang. Daarna zijn we twee minuten per dag gaan trainen.''

Met Cavalor Cumano won Lansink als Belg twee jaar geleden de Wereldruiterspelen van Aken. Een seizoen later eindigde de combinatie als tweede op de Europese titelstrijd in Mannheim. De Olympische Spelen zouden de kroon op het werk moeten zetten. Dat leek plots niet meer mogelijk.

Na drie kwalificatierubrieken in Hongkong meldden Lansink en Cumano zich echter bij de beste vijf van het klassement, genoeg voor een plaats in de finale. In de zware proeven raakte Cumano niet één keer een balk. Het paard kreeg slechts enkele tijdstraffen op zijn conto omdat Lansink geen onnodige risico's wilde nemen.

Wat hij kan verwachten? Lansink blijft voorzichtig. ,,Het gaat fantastisch tot nu toe. Maar vergeet niet dat we weinig ritme hebben. Ik heb Cumano dit jaar eerst een keer laten springen in een parcours van 1,15 meter. Meer niet. Het ging. Daarna nog een wedstrijdje met iets hogere hindernissen. Dat gaf zoveel vertrouwen dat ik het paard toch maar in quarantaine voor de Spelen heb gedaan.''

Lansink besloot het er in Hongkong op te wagen, hoewel hij Cumano niet onder serieuze omstandigheden had getest. Fysiek was het paard weer volledig in orde. De gok pakt, vooralsnog, meer dan goed uit. ,,Toch mag ik nog niet te veel verwachten voor de finale. Ik ben al heel blij dat we zo ver zijn gekomen.''

Voor de zesde keer neemt Lansink deel aan de Olympische Spelen. Van Seoul 1988 tot en met Sydney 2000 als Nederlander. Nu voor de tweede keer als Belg. Hij heeft goud - met Piet Raijmaker, Jan Tops en Bert Romp - gewonnen in de landenwedstrijd van Barcelona 1992. Individueel haalde hij geen medaille.

Lansink heeft het naar zijn zin in Hongkong. ,,Een jaar geleden riep ik nog dat we er niet aan moesten beginnen, maar dat neem ik terug. De omstandigheden zijn perfect en dat had ik niet verwacht. Het is gewoon geweldig om hier aan de start te kunnen verschijnen. Ik heb te snel geweest in mijn oordeel.''

Lansink is op de Spelen een eenling. De equipe van België plaatste zich niet en in Hongkong zijn voor het land verder nog slechts enkele eventingruiters aanwezig. Lansink mist op meer dan drie uur vliegen van Peking wel de olympische sfeer. ,,Gelukkig zijn mijn vrouw en dochter hier. Nee hoor, ik ben niet eenzaam.''

Verwant artikel:

[VN] Jos Lansink is na zes Spelen nog lang niet klaar

Biertabje

Re: Lansink is blijven geloven in het wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:54

wat een top ruiter ook Ja en een top paard Haha!

ik gun hem al het geluk van de wereld

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:55

wat een geweldig duo!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:59

Geweldig stel Jos en Cumano en hoop stiekum op goud voor ze ...............

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:17

het is een prachtige combinatie om te zien Lachen !!
ik gun hem alle geluk en misschien pakken ze wel het goud Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

Jos mag van mij winnen. Met zo'n geweldig paard.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

Ik hoop dat hij toch voorzichtig blijft rijden... je weet maar nooit dat Cumano hervalt... en toch hoop ik stiekem heel hard op Goud! maar zoals vaak, als je foutloos blijft geraak je er misschien!
Succes Jos!!!
Je bent de laatste hoop voor België!

Bloos

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:22

Ik vind het een formidabele chauffeur.
Denk ook dat Cumano na de ze spelen misschien wel uit de sport zal teruggetrokken worden en voltijds de dekdienst ingaan?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:09

Een geweldige ruiter en een geweldig paard, ik gun het ze van harte!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:15

Scum schreef:
Jos mag van mij winnen. Met zo'n geweldig paard.

Dat ben ik volledig met je eens!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:44

Balte schreef:
Ik vind het een formidabele chauffeur.
Denk ook dat Cumano na de ze spelen misschien wel uit de sport zal teruggetrokken worden en voltijds de dekdienst ingaan?

Sorry, maar mijn gezond verstand kan je wel vertellen dat wanneer je zoveel tijd energie en geld in een paard steekt, dit niet alleen doet voor de OS. Cumano zal zeker verder getraind worden voor de sport want die kan nog jaren mee hoor, en Jos enigzins kennende geeft hij hem de tijd zoals we nu al hebben kunnen zien om de peesblessure rustig verder af te handelen Bloos .

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:28

Hij is nu 15 en ik denk dat je niet wil weten wat een kwakje kost?
Zo'n tophengsten brengen meer geld in het laatje via de fokkerij dan via de sport Knipoog

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:33

Denk dat Cumano niet al te vruchtbaar is?

Hoe dan ook, hopelijk blijven ze verder doen zoals ze bezig zijn.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:00

Theake schreef:

heb twee weken geleden nog een dochter van hem de GP zien winnen van CSI***d'Heyboght Knipoog dus onmogelijk is het niet Clown vermoedelijk zal zijn vruchtbaarheid ook stijgen als hij ze niet meer moet combineren met topsport? ( heeft ie maar 1 ding om zich op te concentreren Huilen van het lachen )

In ieder geval , ik heb weer zitten genieten van dit paard op de OS, hij is en blijft mijn eeuwige droompaard. De manier waarop Cumano springt, met zoveel lef en vermogen, doet mij boven elke hindernis de adem inhouden... echt, geen paard heeft mij ooit dit gevoel gegeven, simpelweg door er naar te kijken Haha!

Van mij mag die nog wel een paar jaartjes meedraaien, maar eerst en vooral : morgen nog eens schitteren Vork

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:09

Ik zou het echt heel gaaf vinden als Jos en Cumano goud winnen!!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:13

Hoop dat cumano gezond blijft maar het is maar goed dat hij er in is blijven geloven. Echt top.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:50

Haha!:D:D:D

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:14

Paljassofie schreef:
Theake schreef:

heb twee weken geleden nog een dochter van hem de GP zien winnen van CSI***d'Heyboght Knipoog dus onmogelijk is het niet Clown vermoedelijk zal zijn vruchtbaarheid ook stijgen als hij ze niet meer moet combineren met topsport? ( heeft ie maar 1 ding om zich op te concentreren Huilen van het lachen )

In ieder geval , ik heb weer zitten genieten van dit paard op de OS, hij is en blijft mijn eeuwige droompaard. De manier waarop Cumano springt, met zoveel lef en vermogen, doet mij boven elke hindernis de adem inhouden... echt, geen paard heeft mij ooit dit gevoel gegeven, simpelweg door er naar te kijken Haha!

Van mij mag die nog wel een paar jaartjes meedraaien, maar eerst en vooral : morgen nog eens schitteren Vork

Ja er is toch ook een gekeurde hengst van hem? Chilli Pepper?
Hoorde deze week dat hij impotent is oid, alleszins zijn vruchtbaarheid is niet wat het zou moeten/mogen zijn.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 03:57

Go jos Go! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:43

Hij heeft et nu ook al goed gedaan, gaat vast goedkomen