Paard van Wase loodgieter haalt olympisch goud

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Paard van Wase loodgieter haalt olympisch goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:36

www.noordhollandsdagblad.nl

'Safari van ’t Merelsnest' zorgt voor Belgische primeur.

'Ik wist al van bij de geboorte dat Sapphire een toppaard was. Ze is geboren in onze stal en we hebben haar opgeleid. De Europese ruiters hadden geen interesse, maar ik wist heel goed dat ze ooit olympisch goud waard zou zijn', zegt loodgieter Walter Van Bunder. Zijn Sapphire haalde met de Amerikaanse ruiter Ward Mclain het hoogste schavotje in de teamjumping in Peking.

Maandag haalden de Verenigde Staten goud in de teamjumping in Peking. Sterkhouder van dit team is Sapphire, een Belgisch warmbloedpaard. Sapphire is de dochter van hengst Darco en merrie Hedjaz. Ze werd gefokt door Walter Van Bunder uit Sint-Gillis-Waas.

Sapphire - oorspronkelijk Safari van 't Merelsnest - wordt bereden door de Amerikaan Ward Mclain en kwam de eerste kwalificatierondes schitterend door met een foutloze rit. In de derde proef maakten paard en ruiter één foutje, waardoor ze op een voorlopig gedeelde tweede plaats kwam te staan. Dankzij deze goede prestaties wisten de Verenigde Staten goud te behalen in de teamjumping.

'We hebben het tornooi met spanning gevolgd. Ik wist na Athene 2004 dat ons paard tot alles in staat was. Ik zag het al van bij de geboorte. Ze was een veulen zoals ik er nooit één zag. En dat is nu in Peking bewezen. Het is voor mijn part de eerste Belgische gouden medaille. Ik gun Jos Lansink natuurlijk ook goud, maar eigenlijk is hij een Nederlander op een buitenlands paard', zegt fokker Walter Van Bunder.

Van Bunder is een loodgieter uit Sint-Gillis-Waas met een bijzondere visie en een hart voor paarden. 'Ik ben een zoon uit een landbouwersfamilie. Ik was gefascineerd door paarden. Paarden fokken deed ik eerst als hobby. Ik wil geen prijskaartje plakken op onze Sapphire, maar ik geef toe dat het fokken van paarden nu stilaan belangrijker wordt dat mijn loodgieterij.'

Walter Van Bunder bood Safari van 't Merelsnest aan verschillende Europese ruiters aan. Ze hadden geen belangstelling. 'Ze vonden dat er 'geen bloed' zat in het paard. Ze kreeg nochtans een onwaarschijnlijke opleiding bij ons. Ward Mclain dacht er anders over. Hij is als jumper en als mens één geworden met dat paard.'

Het succesverhaal van de loodgieter-paardenfokker is nog lang niet ten einde. 'De prijs die we voor onze paarden krijgen, weegt niet op tegen de voldoening van zo'n gouden medaille. Onze kinderen van amper negen springen met de kleinkinderen van Sapphire. We kijken nu uit naar de individuele jumping op deze Olympische spelen. Zeker is, dat we als kleine landbouwers met een ziel voor paarden toch iets bereikt hebben.' .
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-08-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanpassen 'Saffira van 't Merelsnest' in Safari van 't Merelsnest

hoop

Re: Paard van Wase loodgieter haalt olympisch goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:40

Schitterend gevoel voor deze man, en een echte paardenliefhebber in hart en nieren!!!!!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:49

Mee eens hoop!
Er staat: Walter van Bunder bood Saffira aan aan verschillende Europese ruiters. Neem toch aan dat hij dat niet gratis deed?!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:59

Ik blijf het een geweldig paard vinden. Nog opmerkelijk : er is reeds eerder een Darco x Hedjaz naar de Spelen geweest, Otterongo onder Ludo Philippaerts in Sydney, en ook dat paard heeft daar een mooie plaats behaald (4e individueel). Ik gun het fokker en ruiter dan ook van harte.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:05

Jaja zo hebben wij Belgen ook nog een beetje een gouden medaille. Ik heb vanmorgen op de radio een interview gehoord met deze man. De trots droop ervan af! Je ging gelijk mee glimlachen.
En weet je wat! Ik woon in dezelfde gemeente, al ken ik hem wel niet.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:19

Citaat:
Ward Mclain dacht er anders over. Hij is als jumper en als mens één geworden met dat paard.'

Mclain Ward moet het zijn Knipoog

Sapphire is zeker weten een super paard!! Maar zo ken ik er nog wel een in het amerikaanse team.. Lachen

De knapste schimmel.. Lovers Bloos

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:59

Angela schreef:
'Saffira van 't Merelsnest' zorgt voor Belgische primeur.

't is Safari van 't Merelnest Knipoog
Een interview met de fokker is te horen op http://www.stubru.be/node/64872

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:07

Bandida schreef:
Angela schreef:
'Saffira van 't Merelsnest' zorgt voor Belgische primeur.

't is Safari van 't Merelnest Knipoog
Een interview met de fokker is te horen op http://www.stubru.be/node/64872

Dank je wel. Het stond verkeerd in het oorspronkelijke (bron) bericht. Ik heb het aangepast Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:47

Angela schreef:
Onze kinderen van amper negen springen met de kleinkinderen van Sapphire.

Dat leek me eerst ook zo'n vreemde zin, maar het is echt zo, die merrie heeft eerst een paar veulens op de wereld gezet, en is pas op haar zevende echt in de sport begonnen. Dat was inderdaad een tof verhaal vanmorgen op de radio Haha!

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:56

Het is en blijft een geweldig paard! Haha!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:22

Super beestje altijd leuk voor de fokker.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:32

hihi leuke reacties!!! alvast bedankt!

Ik ga geregeld helpen bij het Merelsnest... en de afgelopen dagen waren echt overdonderend!
Er waren non-stop telefoontjes en journalisten.
Vanmorgen, toen ik aankwam, kreeg ik direct te horen dat er cameraploegen kwamen filmen.
Alle paarden op stal moesten gepoetst worden, alle stallen uitgemest, gereel gekuist, enz... en dit voor 12uur want dan kwam de eerste cameraploeg. Vermoeiend dagje, maar het was wel een hele belevenis!!

Haha! Ik denk dat ik volgende keer eerst bij de kapper langs ga, alvorens ik naar 't Merelsnest ga. Je weet maar nooit met al die overdonderende media. Haha!

De volle zus, volle broer en kleinzoon van Sapphire waren de paardensterren van vandaag. Ze hebben echt hun best gedaan: heel braaf bij het poetsen, rijden en filmen.
Haar kleinzoon verdient zeker een pluim. Hij is namelijk nog niet zo lang onder het zadel en hij werkt super goed mee. Een echte knuffel!! <3

En natuurlijk mogen we ook trots zijn op Safari. Haha! Zij heeft namelijk samen met Mclain Ward een fantastische prestatie neergezet!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:38

Jullie mogen terecht trots zijn op zo'n eigen gefokt paard ! En dat ze eerst een paar veulens op de wereld heeft gezet, en pas op 'latere' leeftijd aan haar sportcarrière is begonnen, vind ik persoonlijk helemaal super, zo is ze niet te jong te zwaar belast.

Pluim voor de fokker !