Britse springteam nog steeds woedend op andere springteams

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse springteam nog steeds woedend op andere springteams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 07:36

www.horsetalk.co.nz

Het Britse springteam is woedend over het protest van 7 teams nadat John Whitaker alsnog besloot mee te rijden tijdens de finale van de Olympische Landenwedstrijd, ook al was zijn paard Peppermill geblesseerd.

Whitaker trok Peppermill terug omdat het paard zich niet goed zou voelen. Volgens zijn veearts was het paard echter op maandag weer gezond en het Britse team had toestemming gevraagd om Whitaker weer mee te laten doen in de Landenwedstrijd. Hier werd dan ook toestemming voor gegeven.

Maar toen de andere teams op de hoogte werden gesteld van dit besluit, besloten 7 van de 9 teams een protest in te dienen. Er moest dan ook een besluit worden genomen voor de Landenwedstrijd kon beginnen.

Uiteindelijk besloot het reglement van de FEI uitkomst; Artikel 264.4 van het FEI reglement voor springevenementen: Een volledig landenteam bestaat uit 4 teamleden die op elk hetzelfde paard rijden tijdens de competitie. Alle leden van de teams moeten deel uit maken van de eerste ronde, met als enige uitzondering dat wanneer een team van 4 leden zijn plaatsing niet meer kan verbeteren in de eerste of tweede ronde nadat de derde combinatie van het team heeft gereden. Alleen dan mag de vierde combinatie worden teruggetrokken.

Het Britse team begon vanaf de vierde positie, maar eindigde op een zevende plaats.

De Britse teamleden Tim Stockdale en Nick Skelton waren zeer teleurgesteld over het resultaat. Skelton: "Het gaat allemaal om sportiviteit en dat was vandaag ver te zoeken. We spelen absoluut niet vals en dit was gewoon onzin."

Stockdale was het vanzelfsprekend met hem eens, en voegde nog toe dat Whitaker de dag er voor tijdens de wedstrijd mee had kunnen doen ondanks de blessure van Peppermill, maar zich expres had kunnen laten diskwalificeren. Op die manier had hij de volgende dag dan wel alsnog mogen starten. "Dit is zeer onsportief en heeft niets meer met de Olympische Spelen te maken. Mensen moeten respect hebben voor John Whitaker en wat hij voor het springen heeft gedaan, en dit is zwaar teleurstellend. Sommige mensen zouden hun hoofd moeten laten hangen in schaamte.

Verwante artikelen:

[VN] John Withaker trekt Peppermill terug
[VN] John Whitaker wil Peppermill toch starten *UPDATE*

Anoniem

Re: Britse springteam nog steeds woedend op andere springteams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:47

Ik snap helemaal niet dat dat uberhaupt kan, ook voor de individuele strijd heeft ie dan toch een proef gemist? Ik vond het eigenlijk niet meer dan logisch dat ie helemaal niet meer mocht starten, maar dan zal ik ook wel onsportief zijn Clown Vind eerder de reactie van de Britten erg onsportief..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:51

ik snap wel dat ze balen ja........

onsportieve reactie van de Britten inderdaad

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:57

Heeft hij een proef gemist? Dan heeft hij toch ongeoorloofd voordeel door later wel weer te starten?

Of ben ik nou blont?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:00

Ik had het erg vreemd gevonden als er de tweede dag een "verse" Brit uit het magazijn getrokken was.................... dat zou leuk zijn, lekker een zware proef minder rijden dan de anderen en dan toch leuk meetellen voor het eindresultaat?
De onsportiviteit ligt m.i. deze keer toch echt bij de Britten!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:05

Nou, ik kan het me wel een beetje voorstellen. Als er drie ruiters foutloos hebben gesprongen in de 1e manche mag je ook beslissen de vierde niet meer te laten starten die dag. Die zou dan de volgende dag ook in het voordeel zijn van een parcours minder maar dat mag dus wel.

Dus ik denk dat de britten dachten, oke, we hebben dag 1 dan geen schrapresultaat, maar dag 2 kan hij wel weer meerijden.

Dit hele verhaal gaat trouwens volgens mij alleen om het teamverhaal, ik denk dat individueel sowieso afvalt als je 1 parcours mist.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:53

Hebben die engelse dan een plaat voor hun hoofd.....
Nee hoor niet meer dan logisch dat deze ruiter niet aan de start mocht verschijnen omdat de 1ste proef gemist is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:54

Idd miss_jumpy, daarom vind ik dat reglement ook erg krom..

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:57

Het is altijd zo fijn dat die Engelse mannen hun woordje weer klaar hebben. Waar is de bondscoach? die moet hier ingrijpen. Denk dat ze weer eens te diep in het glaasje hadden gekeken en dat ze niet meer wisten hoe het ook alweer zat met de FEI regels voor een landenwedstrijd. Deze club heeft al zoveel landenwedstrijden gereden dat ze best heel goed weten hoe het zit. En nog erger dat Stockdale dan durft te zeggen dat hij zich op dag 1 wel had kunnen laten diskwalificeren met een geblesseerd paard, lekkere houding!!! Geblesseerd is geblesseerd!! En een springpaard is niet in 1 dag weer fit als hij inderdaad echt geblesseerd was om op dat niveau maar even een rondje te doen. Tussen niet kunnen en het Olympische niveau zit nog heel wat in.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:02

Cayenne schreef:
www.horsetalk.co.nz

Het Britse springteam is woedend over het protest van 7 teams nadat John Whitaker alsnog besloot mee te rijden tijdens de finale van de Olympische Landenwedstrijd, ook al was zijn paard Peppermill geblesseerd.

Whitaker trok Peppermill terug omdat het paard zich niet goed zou voelen. Volgens zijn veearts was het paard echter op maandag weer gezond en het Britse team had toestemming gevraagd om Whitaker weer mee te laten doen in de Landenwedstrijd. Hier werd dan ook toestemming voor gegeven.

Maar toen de andere teams op de hoogte werden gesteld van dit besluit, besloten 7 van de 9 teams een protest in te dienen. Er moest dan ook een besluit worden genomen voor de Landenwedstrijd kon beginnen.

Uiteindelijk besloot het reglement van de FEI uitkomst; Artikel 264.4 van het FEI reglement voor springevenementen: Een volledig landenteam bestaat uit 4 teamleden die op elk hetzelfde paard rijden tijdens de competitie. Alle leden van de teams moeten deel uit maken van de eerste ronde, met als enige uitzondering dat wanneer een team van 4 leden zijn plaatsing niet meer kan verbeteren in de eerste of tweede ronde nadat de derde combinatie van het team heeft gereden. Alleen dan mag de vierde combinatie worden teruggetrokken.

Het Britse team begon vanaf de vierde positie, maar eindigde op een zevende plaats.

De Britse teamleden Tim Stockdale en Nick Skelton waren zeer teleurgesteld over het resultaat. Skelton: "Het gaat allemaal om sportiviteit en dat was vandaag ver te zoeken. We spelen absoluut niet vals en dit was gewoon onzin."

Stockdale was het vanzelfsprekend met hem eens, en voegde nog toe dat Whitaker de dag er voor tijdens de wedstrijd mee had kunnen doen ondanks de blessure van Peppermill, maar zich expres had kunnen laten diskwalificeren. Op die manier had hij de volgende dag dan wel alsnog mogen starten. "Dit is zeer onsportief en heeft niets meer met de Olympische Spelen te maken. Mensen moeten respect hebben voor John Whitaker en wat hij voor het springen heeft gedaan, en dit is zwaar teleurstellend. Sommige mensen zouden hun hoofd moeten laten hangen in schaamte.

Verwante artikelen:

[VN] John Withaker trekt Peppermill terug
[VN] John Whitaker wil Peppermill toch starten *UPDATE*

Wat staat dat er weer lekker negatief.

Ik begrijp de Engelsen volkomen. De teleurstelling, de kwaadheid.. de onmacht.

Ook begrijp ik wel dat John niet mocht starten. En het punt van de protesterende teams ook.

Toch weet ik zeker dat John niks ten nadele van Peppermill zou doen, dus alleen zou starten als het geen kwaad kon voor de merrie.

Het is een zeer vervelende samenloop van omstandigheden, dat dit net op de Spelen moet gebeuren, en ik heb alle begrip voor de kwaadheid van de Britten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:11

Waarom zo'n reactie van de Engelsen......ze trekken niet voor niets een paard terug lijkt mij en
dan weet je toch dat het op dat moment over is..........En als dan blijkt dat de blessure meevalt moet je
eigenlijk blij zijn, maar het is dan zuur maar helaas.

Moet je niet achteraf gaan zeuren om sportieviteit van anderen, gelukkig waren de
regels ook duidelijk. Volgend ekeer weer beter.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:27

Zo.. Onsportieve reactie zeg. Ook ik vond het maar meer dan correct dat hij niet aan de start kwam, eruit is eruit, zeer goede ruiter of niet. Lachen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:51

Citaat:
het Britse team had toestemming gevraagd om Whitaker weer mee te laten doen in de Landenwedstrijd. Hier werd dan ook toestemming voor gegeven.

Citaat:
Uiteindelijk besloot het reglement van de FEI uitkomst; Artikel 264.4 van het FEI reglement voor springevenementen: Alle leden van de teams moeten deel uit maken van de eerste ronde.

Als ik dit zo lees lijkt het mij dat de toestemming die gegeven werd onterecht was. In de regelementen staat namelijk dat alle vier de leden deel moeten uitmaken van de eerste ronde (waarna pas na 3 ruiters besloten kan worden om de 4e niet te laten starten als dit niet meer relevant voor de klassering is). Dan doet het protest van de andere landen er niet eens toe (en mogen de Britten misschien zelfs blij zijn dat er na het protest nogmaals naar de regels gekeken werd, anders zouden ze misschien een medaille hebben gewonnen die ze daarna weer konden inleveren- er zou dan niet in overeenstemming met het regelement gereden zijn).

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:01

Onsportieve reactie, slaat gewoon nergens op! :S

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:18

Eerlijk is eerlijk.
Als mij toestemming gegeven was.. en later toch weer niet... dan zou ik ook laaiend zijn.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:25

ik zou ook boos zijn

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:49

_Rianne_ schreef:
Eerlijk is eerlijk.
Als mij toestemming gegeven was.. en later toch weer niet... dan zou ik ook laaiend zijn.

Tuurlijk, dan zou ik ook lastig zijn, maar die toestemming hadden ze nooit moeten geven. Lachen