Anky-effect levert weinig op

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:56

15 augustus 2008 | Het Financieele Dagblad
Door: Jongh, H. de

Hippische ondernemers sappelen ondanks gestage groei van de paardensport

Hans de Jongh

Amstelveen

De paardensport groeit als kool, met dank aan Anky van Grunsven die gisteren met het Nederlandse dressuurteam opnieuw een olympische plak won. De successen van de koningin van de Kür hebben geleid tot een onmiskenbare zegetocht van het paard in Nederland. Neem het Groene Hart van de Randstad. Daar staat nu in zo goed als elke wei een paard, terwijl de koe nagenoeg is verdwenen.

Deze revolutie op het platteland heeft zich voltrokken dankzij de paardenmeisjes en -vrouwen uit de stad. Door het Anky-effect groeit hun aantal snel en niet alleen in en om Amsterdam. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte eerder deze week bekend dat de Nederlandse maneges nu 14% meer klanten, bijna allemaal vrouwen, hebben dan in 2000.

Desondanks valt het allerminst mee om goed geld te verdienen in de hippische sector. Torenhoge voederprijzen, strakke regelgeving en felle concurrentie maken het leven er voor manegehouders en bazen van pensionstallen niet makkelijker op. Werkweken van 60 tot 70 uur zijn normaal om het hoofd boven water te houden. Dat valt niet altijd mee. 'Als ik aan het begin al wist wat ik nu weet, dan was ik er misschien niet aan begonnen', zegt bijvoorbeeld Maaike van Rijn (37) van manege Equito onder de rook van Amsterdam.

Haar buurman Olaf Kahmann (47) is nog uitgesprokener. Hij doet zijn pensionstal nog liever vandaag dan morgen van de hand. 'Doe een bod en hij is van jou.'

Het probleem van Kahmann is dat hij in de Amstelveense Middelpolder allang niet meer de enige is waar mensen hun paarden kunnen stallen. Hij begon twee decennia geleden met een van de eerste pensionstallen in de wijde omgeving. Nu zijn er ongeveer 25, waarvan er één plaats biedt aan 320 paarden.

Voor Kahmann zijn de gevolgen letterlijk zichtbaar. Hij hoeft alleen maar naar de lege boxen in zijn stal te kijken. Dat kwam tot een jaar of vijf geleden niet voor. 'Dat komt allemaal door de boeren', legt Kahmann uit. 'Ze doen het melkvee eruit en halen de paarden erin.'

Het afgelopen jaar heeft Kahmann met zijn pensionstal quitte gespeeld. Winst zat er niet in, mede omdat de prijzen voor stro, hooi en krachtvoer met 80 tot 90% zijn gestegen. Een ton stro, bijvoorbeeld, kost nu ongeveer euro 160 tegen euro 85 tot euro 95 een jaar geleden. Stro en voedsel maken nu bijna 50% van de totale kosten uit. Normaal is dat 20%.

In tegenstelling tot Kahmann verdient buurvrouw Van Rijn wel geld. Met een omzet van euro 130.000 blijft een 'redelijke boterham' over. 'Maar een vetpot is het nu ook weer niet', zegt Van Rijn. Voor pensioenopbouw en nieuwe investeringen blijft niet veel over. Dat is zorgelijk, temeer omdat die investeringen misschien noodzakelijk zijn om te kunnen overleven, legt Van Rijn uit. Ze wijst op de groeiende Haagse aandacht voor het paardenwelzijn. Aangespoord door de dierenbescherming en de Partij voor de Dieren heeft minister Gerda Verburg van Landbouw de paardensector aan het werk gezet. Binnen een jaar moet de sector aangeven hoe onder meer de huisvesting van paarden beter kan. Waarschijnlijk moeten de boxen groter, terwijl de paarden misschien ook minder vaak alleen moeten staan. 'Dat kan dramatische gevolgen hebben. Het kan sommige bedrijven op heel hoge kosten jagen', zegt Van Rijn.

Het zijn ontwikkelingen die ook haar dwingen naar alternatieve inkomstenbronnen te zoeken. Die ziet de baas van Equito ook wel. Ze wil bijvoorbeeld profiteren van een groeiende maatschappelijke behoefte om de banden tussen stad en platteland aan te halen. Misschien is het mogelijk om schoolbezoeken aan de manege te organiseren.

'Op dit gebied is beleid in ontwikkeling en ik denk wel dat ik daarop kan inspelen', aldus Van Rijn. Ze ziet niet alleen bedreigingen, maar ook kansen. 'Alleen ben ik bang dat sommigen zo hard werken dat ze die kansen nauwelijks kunnen grijpen.'

Paardenkracht
Sector in de lift
euro 1,3 mrd - Jaaromzet van hippische ondernemers zoals fokkers, manegehouders, hoefsmeden en toeleveranciers (Bron: KNHS )

12.000 - Fulltime banen in de paardenbranche (Bron: KNHS)

1500 - Maneges en andere bedrijven die aan de paardensport zijn verbonden (Bron: CBS)

422.000 - Manegeklanten en leden rijverenigingen (CBS, KNHS)

Accessoires Ruiterwinkels zijn de winnaars

Van onze redacteur

Amsterdam

Ruiterwinkels profiteren het meest van de groei in de paardensport. Dat zegt Oscar Linting (43), mede-eigenaar van Piafferuitersport uit Kuinre.

Lintings vrouw richtte het bedrijf in de Kop van van Overijssel vier jaar geleden min of meer voor de grap op. Maar binnen de kortste keren was duidelijk dat hier serieus geld mee valt te verdienen.

De winkel in zadels, hoofdstellen en rijlaarzen groeide zo snel dat man Oscar zijn bouwbedrijf vaarwel zegde. 'Daar werkte ik van 's ochtend vijf tot 's avonds zeven. Dit is toch wat rustiger.'

In 2006 haalde Piafferuitersport een winst van ongeveer euro 50.000. 'De laatste twee jaar is dat telkens met 20 tot 25% omhoog gesprongen', aldus Linting, die rekent op een omzet van euro 800.000 dit jaar.

Opmerkelijk genoeg wordt de grootste groei geboekt in de winkel in plaats van op het internet, waar Piafferuitersport het levenslicht zag. Linting heeft nu plannen om zijn winkel, waarin nu vier mensen werken, zes keer zo groot te maken.

De groei van Piafferuitersport is overigens uitzonderlijk en vooral te danken aan zijn jonge bestaan. Bij meer gevestigde winkels gaat het er minder uitbundig aan toe, zegt Geert Postema (53), directeur van het Groningse Divoza. Met een omzet van euro 12 mln en vier vestigingen is deze onderneming een van de grootste ruitersportwinkels van het land.

Volgens Postema zit een grote groei er in deze markt niet in. 'We hebben moeite om de inflatie voor te blijven.' Dat komt volgens de baas van Divoza vooral door het kerend economisch tij en door de opkomst van internetshops, waaronder zich veel 'cowboys' bevinden. 'Dat is een plaag.'

Anoniem

Re: Anky-effect levert weinig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:03

Waarvan er één plaats biedt aan 320 paarden??? Dat is ZIEK Nagelbijten / Gniffelen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:05

is dit sluipreclame voor piafferuitersport Tong uitsteken

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:35

Nouks schreef:
Waarvan er één plaats biedt aan 320 paarden??? Dat is ZIEK Nagelbijten / Gniffelen

ben daar eens een weekend geweest voor een curcus(meegegaan met vriendin)..maar dat is groot!..bizar..ik kom zelf uit een klein pension stalletje en daar kan je nog wel eens alleen lekker je paard doen...maar daar vliegen de vliegtuigen over, boxen opschudden met trekkers, voeren met trekkers, vegen met trekkers..dus altijd druk!..je moet er tegen kunnen hoor...ik was blij dat ik weer thuis was(boerinnetje dat ik ben Haha! )

wat daar wel leuk is dat je huurt daar een box met een stukje grond(betegeld) eraan, is zelfde grote als je box, als ik het zo goed heb..en dan kan je zelf kijken hoeveel pony's je daar in zet...dus het is net een dorpje met allemaal pony's..overal hangen dekens over de wanden...zag er echt leuk uit!..en voor de rest keurig netjes hoor

http://www.stalwennekers.nl/

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:45

Arnyek schreef:
Volgens Postema zit een grote groei er in deze markt niet in. 'We hebben moeite om de inflatie voor te blijven.' Dat komt volgens de baas van Divoza vooral door het kerend economisch tij en door de opkomst van internetshops, waaronder zich veel 'cowboys' bevinden. 'Dat is een plaag.'

Euh, wat wordt hier nu weer mee bedoeld? Vind dit erg ruiken naar: ik vind extra concurrentie die tegen lagere prijzen werkt niet leuk Boos!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:49

Dat eerste stuk is over mijn manege. Lachen

Het is hier in de buurt inderdaad een ramp met stalling. Ik ken Stal Kahmann ook, en hij heeft gelijk. Alle boeren in de buurt halen de paarden binnen. En natuurlijk veel goedkoper dan bij die grote stallen.

Nu is stalling hier ook achterlijk duur, je zit zo per maand boven de driehonderd euro.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:54

Wennekers is idd echt huge. Vind het net Center Parcs Clown Maar aan de andere kant, je hebt er wel écht alles. Ruitersportwinkel op het terrein, DA en je bent iig nooit zielig alleen op stal Nagelbijten / Gniffelen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:56

Fiffill schreef:
Alle boeren in de buurt halen de paarden binnen. En natuurlijk veel goedkoper dan bij die grote stallen.
.

Ik sta zelf bij een ex-boer die zijn koeien en varkens na de zoveelste voedselcrisis de deur uit heeft getrapt. Je kan het ze niet kwalijk nemen, ik ken tenslotte geen één varken dat minimum 250 euro per maand wil betalen om op de boerderij te mogen wonen en nog eens zijn eigen lichaamsverzorging (smid, dierenarts) betaalt.

Maar voor echte stalhouders is het zwaar balen, die moeten aan zowat 800 regels voldoen om het bord 'manege' aan de deur te kunnen hangen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:57

ongelofelijk die stal wennekers! wat een ding zeg....nog nooit zoiets gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:58

Jasmijn76 schreef:
ben daar eens een weekend geweest voor een curcus(meegegaan met vriendin)..maar dat is groot!..bizar..ik kom zelf uit een klein pension stalletje en daar kan je nog wel eens alleen lekker je paard doen...maar daar vliegen de vliegtuigen over, boxen opschudden met trekkers, voeren met trekkers, vegen met trekkers..dus altijd druk!..je moet er tegen kunnen hoor...ik was blij dat ik weer thuis was(boerinnetje dat ik ben Haha! )

wat daar wel leuk is dat je huurt daar een box met een stukje grond(betegeld) eraan, is zelfde grote als je box, als ik het zo goed heb..en dan kan je zelf kijken hoeveel pony's je daar in zet...dus het is net een dorpje met allemaal pony's..overal hangen dekens over de wanden...zag er echt leuk uit!..en voor de rest keurig netjes hoor

http://www.stalwennekers.nl/

Kreeg het adres ook al via PM van iemand. Geeft de indruk dat ze het allemaal erg mooi voor elkaar hebben en ik vind de stalling er niet duur, maar mijn ding is 't niet...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:02

320 paarden. Bloos

Stel je voor er gaat iets mis, de boel ontsnapt en je mag ze allemaal gaan vangen. En dan ook nog tellen of je ze allemaal hebt. Huilen van het lachen

174, 175, 176, 177, 178, 179...

Maarreh, bij ons doen we uitmesten ook met de sjofel hoor, gewoon paarden in de bak of wei, stallen helemaal opengooien en gaan met die banaan. Clown Je gaat daar toch je rug niet verpesten.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:57

hier gebeurt het ook met sjofel. Toch wel zo handig

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:43

Sash schreef:
hier gebeurt het ook met sjofel. Toch wel zo handig

dat is zeker zo...maar als er 5x per dag een sjoffel rondrijd voor 320 paarden te voeren/opschudden/vegen...wordt t in mijn ogen toch een ander verhaal

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:28

Opzig valt het wel mee op wennekers Knipoog
Ik sta er zelf ook met me pony en het bevalt me prima Lachen
Je hebt er alles ! Zelf zou ik er niet graag weg gaan ...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:52

Het is mij te groot, maar het ziet er allemaal wel super uit! Die 235 Euro zal voor een pony zijn denk ik.
De eigenaresse van mijn stal rekende me ook al voor hoeveel duurder stro, kuil en granen zijn geworden. Zij durft het stalgeld niet teveel te verhogen, maar alles is idd wel veeeel duurder geworden.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:55

Nouks schreef:

dat si echt ziek ja ik hoop dat ze veel mensen hebben voor de stallen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:57

nikita_benno schreef:
Nouks schreef:

Zeker wel, zo vlak bij Amsterdam zet iedereen zijn paard graag net buiten de stad. Knipoog

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:37

nikita_benno schreef:
Nouks schreef:

Er zijn zelfs voor een aantal stallen wachtlijsten. Haha!

Sta er zelf ook en zou echt niet meer weg willen, groot ja, maar druk nee.
Bos op 10 min stapafstand en voor de rest alles binnen hand bereik op het terrein.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:08

Zijn de weilandjes echt het hele jaar te gebruiken bij Wennekers? Is het 's winters niet te nat? Lijkt me trouwens best een prima stal als je in een rustig gedeelte staat.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:42

Yffiejj schreef:
Opzig valt het wel mee op wennekers Knipoog
Ik sta er zelf ook met me pony en het bevalt me prima Lachen
Je hebt er alles ! Zelf zou ik er niet graag weg gaan ...

het is ook wat je gewend bent....maar wat me wel opviel is dat er echt een leuke sfeer hangt...tenmiste dat is mij opgevallen, was daar dan maar een weekend met paardje..maar je heb zo aanspraak en supervriendelijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:22

Ik vind die stal er ook heel goed uit zien. Ontzettend veel ruimte om te rijden, zowel buiten als binnen (die nieuwe grote binnenbak kunnen ze zo in 3 kleinere rijdelen opsplitsen als ze zouden willen, ovaalbaan, springtuin, longeerbakken etc. En het hele terrein zelf heb je ook nog om je paard op uit te stappen Tong uitsteken)
En daarnaast hele jaar weidegang en priv'elandje als je dat wil (betalen)...

Als hier zo'n stal zou staan voor dat geld, met al die voorzieningen (zelfs dierenartspraktijk op eigen terrein, hoefsmid zal er vast ook een dagtaak aan hebben Tong uitsteken) dan wist ik het wel.

Genoeg stallen met 100 paarden en dan maar 1 binnenbak en 2 buitenbakken bijvoorbeeld.
Verder weet ik natuurlijk niet hoe de kwaliteit van verzorging en het voer is... Ervaringen?

Ik denk wel dat de marges niet hoog zijn, en de investeringen wel. Kan me dus heel goed voorstellen dat pensionstallen het moeilijk hebben. Helemaal als mensen uitgebreid gaan shoppen en er boeren zijn die ver onder de prijs gaan zitten. Maar goed, het is maar net wat je er voor terug krijgt natuurlijk. en de regels voor het houden van dieren zouden overal gelijk moeten zijn, dus lijkt me dat de kosten van een boer en pensionstal vrijwel gelijk zijn. Met misschien dat verschil dat een boer misschien lager in vaste lasten van de gebouwen zit omdat het al langer een familiebedrijf is, of ze al meer ervaring hebben met efficient werken, of al "pensioen" opgebouwd hebben met hun bedrijf en verkoop melkquota of zo...
Mensen willen toch meestal een goed plekje voor hun paard?

Die "cowboys" zoals de directeur van Divoza zegt, dat vind ik ook een lachertje. Divoza is in de jaren ontzettend gegroeid en heeft hoge prijzen met grote marges op de bekende merken... Kijk ik alleen bijvoorbeeld naar de Boett-dekens die bij hun rustig 30 euro duurder zijn dan elders, of naar de Horseware Rambo dekens...
Ik weet nog hoe ze hier in de regio begonnen zijn, net aan de rand van het centrum in Leek, en dan elk jaar hun tentenkamp waar mensen van heinde en verre voor kwamen. Ze hadden toen betere aanbiedingen dan nu met hun grote ruime panden.

Ik denk dat de consument alleen maar erop vooruit is gegaan dat er meer concurrentie is en ze nu meer keus hebben waar ze hun spullen halen...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:02

joyce B schreef:
Die "cowboys" zoals de directeur van Divoza zegt, dat vind ik ook een lachertje. Divoza is in de jaren ontzettend gegroeid en heeft hoge prijzen met grote marges op de bekende merken... Kijk ik alleen bijvoorbeeld naar de Boett-dekens die bij hun rustig 30 euro duurder zijn dan elders, of naar de Horseware Rambo dekens...
Ik weet nog hoe ze hier in de regio begonnen zijn, net aan de rand van het centrum in Leek, en dan elk jaar hun tentenkamp waar mensen van heinde en verre voor kwamen. Ze hadden toen betere aanbiedingen dan nu met hun grote ruime panden.

Ik denk dat de consument alleen maar erop vooruit is gegaan dat er meer concurrentie is en ze nu meer keus hebben waar ze hun spullen halen...

Wat de directeur van Divoza ook niet vermeld is dat
a) een lening lospeuteren van de bank tig keer makkelijker is als je een handelspand hebt
b) sommige merken omwille van 'service' en 'nazorg' weigeren aan internetwinkels te leveren
c) sommige grote merken zo' n groot startorder willen, dat het alleen voor grote winkels mogelijk is om hierin te investeren

Hoe graag ik ook wil, Equitheme, Anky, HH... zijn onbereikbaar met ons startkapitaal. Wij hebben ook geen winkel met ideale belichting, pashokjes, uitstalraam en een zadelpasservice.

Maar wij zijn wel goed in andere zaken: open tijdens onorthodoxe uren, homeparties bij de mensen thuis of op stal zodat ze wel eerst een deken kunnen passen voor ze het betalen, meer face to face verkoop (ik ben nl maar éénmanszaak en dus heeft elke klant bij mij rechtstreeks met de zaakvoerder te maken Sigaar ) , we willen veel moeite doen voor onze klant (vb qua mattes leveren wij een ongeziene keuze aan producten, maten en kleuren, alles naar eigen wens)

Ik doe ook mijn boekhouding, tracht de wetgeving te volgen en eerlijk handel te drijven, en dan schildert men de hele sector af als 'cowboy' ? (ben trouwens benieuwd wat de western fans vinden van de negatieve connotatie met het woord Haha! )

Of misschien doelt meneer wel op de groeiende tweedehandsmarkt? Meer en meer zie je op Kapazaa en Marktplaats mini-boetiekjes verschijnen met tweedehandsspul, maar ik kan onmogelijk geloven dat meneer dat als bedreigend ervaart. Ik ken overigens de wetgeving terzake niet, maar ik geloof niet dat al die mensen naar de KvK moeten hollen, anders is zowat heel E-bay illegaal bezig.

Eerlijk? Ik voel me heel erg op de tenen getrapt door de uitspraak van meneer de directeur!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:11

joepiejee schreef:
Zijn de weilandjes echt het hele jaar te gebruiken bij Wennekers? Is het 's winters niet te nat?

Er ligt sinds een tijdje drainage onder de weilanden.
Helemaal droog houd je het toch niet, maar in de winter worden de privelanden ook nog gebruikt.

Jasmijn76 schreef:
het is ook wat je gewend bent....maar wat me wel opviel is dat er echt een leuke sfeer hangt...tenmiste dat is mij opgevallen, was daar dan maar een weekend met paardje..maar je heb zo aanspraak en supervriendelijk

Aanspraak genoeg inderdaad, toen ik de 1e dag daar kwam werd ik al door mensen aangesproken enzo.

joyce B schreef:
Verder weet ik natuurlijk niet hoe de kwaliteit van verzorging en het voer is... Ervaringen?

Biks kan je van stal krijgen, (simpele onderhoudsbrok) of er voor kiezen om bakjes klaar te zetten met je eigen voer wat ze dan geven.
Daarnaast staan op alle boxen telefoonnumers mocht er dus iets zijn met je paard wordt je zo gebeld.
Het voordeel is dat er de hele dag door wel iemand rondloopt (medewerker van stal of een stalgenoot) dus er kan soms snel ingegrepen worden als er echt iets is.
Heb het al een paar keer gehad dat ik gebeld werd, omdat die van mij niet echt er goed bij stond.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:31

sjorsie schreef:

Ik hoop dat ik in het testament voorkom! ROFL

ruitersport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:34

shan schreef:
sjorsie schreef: