www.nieuwsblad.be
Felicienne Lambrechts krijgt het van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening niet gedaan dat er een watermeter komt op een waterleiding naar haar paardenstal in Vissenaken. 'Twee paarden in de wei drinken regenwater dat van het dak stroomt.'
In mei kocht Felicienne Lambrechts aan de Kruisbergstraat in Vissenaken een wei (32are) waarop een vervallen stal stond. Wat haar verwonderde was dat er een waterleiding met kraan en al in uitkwam zonder dat er een meter voor verbruik te bespeuren viel. Bij navraag vernam ze dat de meter zestien jaar geleden was weggenomen. Ze vermoedt dat sommigen al die jaren water gratis hebben verbruikt.
'Ik telefoneerde naar de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening om weer een meter te installeren. Maar verder dan het wegnemen van de kraan en het afsluiten van de leiding geraak ik niet', vertelt ze. 'Ik kreeg te horen dat als een leiding vijf jaar droog staat, ze niet meer in gebruik mag worden genomen om hygiënische redenen. Maar die leiding stond nooit droog!'
'Ik kreeg de raad een nieuwe leiding van 10meter lengte van in de stal tot aan de straat te leggen. Dat kost mij 600euro. In plaats van eerlijk te zijn, had ik beter gezwegen en net zoals sommige slimmeriken deden, gratis water hebben afgetapt.'
Lambrechts schreef de Vlaamse en federale ombudsdienst aan. Die maakten haar klacht over aan de VMW-klachtendienst en de Ombudsdienst voor Telecommunicatie, maar ze werd onontvankelijk verklaard. Lambrechts zou de procedure voor indiening niet hebben gerespecteerd. Ze kreeg een bundeltje papieren met informatie hoe het dan wel moet. 'Ik ben dat geleuter beu en wacht af', zegt ze.
Bij de VMW geeft een verantwoordelijke voor aansluitingen te verstaan dat er op de oude leiding geen meter kan komen omdat ze onder een laagje beton ligt en niet diep genoeg, zodat ze kan bevriezen. 'Bovendien is de stal bouwvallig en binnenin kan de leiding evenzeer bevriezen.'
'Wat?' reageert Lambrechts daarop geërgerd. 'De stal is volledig vernieuwd en geïsoleerd. Van een laag beton is nergens sprake en al jarenlang is de leiding niet bevroren.'
De maatschappij belooft de komende weken een oplossing.