Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
singasong schreef:En er zijn genoeg mensen, ik ken ze ook hier op bokt die dan nog gaan kijken naar een paardenmarkt, gewoon voor de gezelligheid. Ik kan dat niet begrijpen![]()
Zolang er mensen zijn die naar paardenmarkten gaan, blijven ze ook bestaan!
Citaat:Regelmatig betreft het dieren die zelfs helemaal niet meer getransporteerd en verhandeld hadden mogen worden omdat ze er simpelweg fysiek niet meer tegen zijn opgewassen. Wrakke dieren, zieke dieren. Zo was onze inspectiedienst afgelopen maandag op de paardenmarkt in Bemmel en trof daar onder meer een Belgisch trekpaard met een ernstige infectieziekte, dat daar nooit had mogen zijn. Of een Fries paard met veulen dat ernstig verwaarloosde hoeven had. Daar word je allemaal niet blij van en gelukkig kon er worden ingegrepen.
Mies7 schreef:Ik vind wel dat er verschil is tussen de paardenmarkten. Ik ben ook wel op paardenmarkten geweest waar het overgrote deel van de paarden er goed bij stond en waar ze goed behandeld werden. Vooral op de grotere markten waar veel handelaren komen wordt het volgens mij niet zo nauw genomen met het welzijn van de paarden...
Vroeger heeft mijn opa ook een pony voor mij gekocht van de markt, die we uiteindelijk bijna 18 jaar gehad hebben.
tessii1991 schreef:Ik ben er 3 jaar geleden ook eens geweest, naar de Bemmelse ponymarkt,
ik kan daar echt niet tegen, dat leed van die dieren trek ik me dan zo aan,
dus nu blijf ik maar mooi thuis
Juliette86 schreef:Citaat:Regelmatig betreft het dieren die zelfs helemaal niet meer getransporteerd en verhandeld hadden mogen worden omdat ze er simpelweg fysiek niet meer tegen zijn opgewassen. Wrakke dieren, zieke dieren. Zo was onze inspectiedienst afgelopen maandag op de paardenmarkt in Bemmel en trof daar onder meer een Belgisch trekpaard met een ernstige infectieziekte, dat daar nooit had mogen zijn. Of een Fries paard met veulen dat ernstig verwaarloosde hoeven had. Daar word je allemaal niet blij van en gelukkig kon er worden ingegrepen.
Sorry hoor, maar deze paarden zijn er dus gewoon, staan ze niet op de markt dan wel ergens bij mensen thuis in een modderig weitjeof donker schuurtje. Dat probleem kan je niet toeschrijven aan de markten maar aan de eigenaren, het type mens dat zijn of haar paard op de markt aanbied.
Dat markten nog bestaan is eigenlijk onze schuld. Wij blijven als gekken elk jaar maar die shetland, fjorden en haflingerveulentjes fokken, omdat een veulentje zo leuk is. Dieren waar een verschrikkelijk overschot aan is.
Misschien is voor sommige dieren de mark wel de juiste keuze. Ook al gaan ze op transport en worden ze geslacht, altijd beter dan de rest van hun leven met al hun gebreken en geen medische zorg slijten in een plekje achteraf. In Engeland is het aantal verwaarloosde dieren significant toegenomen nadat het slachten van paarden verboden werd. De dieren zijn overbodig maar de eigenaren kunnen er nergens mee naartoe dus worden ze aan hun lot overgelaten. Of illigaal in zeecontainers naar Ierland verscheept.
Ik wil markten niet goed of afkeuren maar ben van mening dat de DB hier wel erg kort door de bocht gaat. Pas als we het totale probleem waaronder overschot onder ogen zien kunnen we aan een oplossing gaan denken.
De markt kan onder de juiste omstandigheden (betere omgeving, water en voer) een zeer goede oplossing zijn. Hoe ik het zie: voor jonge overbodige maar verder prima dieren geeft het een kans op toch een goed leven. Oude en overbodige dieren kunnen sneller uit hun lijden worden verlost. Wel op voorwaarde dat ze in NL nog geslacht worden. Jammer dat markten zo'n slecht imago hebben, want er staat regelmatig heel erg leuk jong spul tussen die een tweede kans verdienen.
xElienx schreef:ik heb het idee dat hier iets over het hoofd wordt gezien.
Het is niet zo dat de verwaarlozing van de dieren op de markt zelf begint, maar op het bedrijf waar ze vandaan komen. die maden aan die hoef van dat trekpaard zijn niet spontaan ontstaan bij het aankomen op de paardenmarkt. het probleem ligt in een vroeger stadium.
alleen wordt men hier pas op de markt mee geconfronteerd, met het gevolg dat er weer een enorme media-hype ontstaat.
een paardenmarkt is juist de ideale plek om dit soort welzijns adressen op te sporen.