"Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:27

www.dierenbescherming.nl

Bij paardenmarkten denken veel mensen vooral aan plezier: een gezellige dag uit, kermis, braderie en leuke prijzenfestivals. Leuk om eens te zien hoe - meestal oude - paarden en pony’s met een ouderwetse handjeklap verkocht worden. Waar zo’n dier dan naartoe gaat? Natuurlijk naar een mooi weilandje waar hij aan zijn welverdiende pensioen kan beginnen. Als het plaatje er echt zo rooskleurig uit zou zien, zou ik u een plezierig dagje uit toewensen en zou ik geen moeite hebben met paardenmarkten. Maar dat heb ik wel en ik zal u vertellen waarom.

De realiteit is dat veel paarden en pony’s het slecht hebben op zo’n markt. Voor dag en dauw worden ze vanuit alle windstreken aangevoerd, vaak in krakkemikkige veewagens en nogal eens niet volgens de voorschriften. Regelmatig betreft het dieren die zelfs helemaal niet meer getransporteerd en verhandeld hadden mogen worden omdat ze er simpelweg fysiek niet meer tegen zijn opgewassen. Wrakke dieren, zieke dieren. Zo was onze inspectiedienst afgelopen maandag op de paardenmarkt in Bemmel en trof daar onder meer een Belgisch trekpaard met een ernstige infectieziekte, dat daar nooit had mogen zijn. Of een Fries paard met veulen dat ernstig verwaarloosde hoeven had. Daar word je allemaal niet blij van en gelukkig kon er worden ingegrepen.
Maar de overige dieren op zo’n markt hebben het ook niet al te best. Vaak is voedsel of simpelweg het broodnodig water in geen velden of wegen te bekennen.

Schouder aan schouder staan de dieren daar de hele dag in de (kermis)herrie, om uiteindelijk voor een habbekrats voor de slacht op transport te gaan. Opgeschoten jeugd die rare toeren met ze uithalen, rotjes gooien – het gebeurt regelmatig. En dat mooie weilandje - dat komt er na afloop zelden meer aan te pas. Veel dieren komen zelfs op internationaal transport terecht op weg naar landen als Italië, waar ze uiteindelijk in de salami terechtkomen. Dat betekent nóg eens vele uren in een vrachtwagen, in de stress en in de hitte, om uiteindelijk in het slachthuis te eindigen. Daar is niet veel leuks aan.

De Dierenbescherming vindt veemarkten niet meer van deze tijd. Paardenmarkten, hoe gezellig soms ook voor de bezoekers, dus ook niet. Want de dieren in kwestie, die beleven daar de bangste en misschien wel ellendigste (laatste) uurtjes van hun leven. Markten, kermissen en braderieën, ze hebben mijn zegen, maar dan zonder levende ‘koopwaar’…

Verwant artikel:

[VN] Ponymarkt: LID treedt op bij aantal verwaarloosde paarden

CM_

Re: "Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:33

helemaal mee eens, wat mij betrefd schaffen ze de markten af, of maken ze er veilingen van , waarbij de paarden gewoon inn boxen staan, en niet de hele nacht en daarna de hele dag in de regen, op de stenen vastgeketend staan aan een touwtje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:37

En er zijn genoeg mensen, ik ken ze ook hier op bokt die dan nog gaan kijken naar een paardenmarkt, gewoon voor de gezelligheid. Ik kan dat niet begrijpen Boos!

Zolang er mensen zijn die naar paardenmarkten gaan, blijven ze ook bestaan!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:37

Ik vind de paardenmarkt in alblasserdam altijd wel leuk. Maar daar kijk ik ook niet echt naar de verkoopspony's, wordt er bij het idee al misselijk van. Er zijn dan wedstrijdjes met manegepony's e.d, dat is wel leuk. Eigenlijk zou zoiets heus nog wel kunnen..maar die verkoopspony's..dat hoeft van mij niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:49

singasong schreef:
En er zijn genoeg mensen, ik ken ze ook hier op bokt die dan nog gaan kijken naar een paardenmarkt, gewoon voor de gezelligheid. Ik kan dat niet begrijpen Boos!

Zolang er mensen zijn die naar paardenmarkten gaan, blijven ze ook bestaan!

Idd, ik snap sowieso niet dat mensen er naartoe kunnen gaan. Ik zou ziek / depri worden bij de gedachte alleen al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:52

Citaat:
Regelmatig betreft het dieren die zelfs helemaal niet meer getransporteerd en verhandeld hadden mogen worden omdat ze er simpelweg fysiek niet meer tegen zijn opgewassen. Wrakke dieren, zieke dieren. Zo was onze inspectiedienst afgelopen maandag op de paardenmarkt in Bemmel en trof daar onder meer een Belgisch trekpaard met een ernstige infectieziekte, dat daar nooit had mogen zijn. Of een Fries paard met veulen dat ernstig verwaarloosde hoeven had. Daar word je allemaal niet blij van en gelukkig kon er worden ingegrepen.

Sorry hoor, maar deze paarden zijn er dus gewoon, staan ze niet op de markt dan wel ergens bij mensen thuis in een modderig weitjeof donker schuurtje. Dat probleem kan je niet toeschrijven aan de markten maar aan de eigenaren, het type mens dat zijn of haar paard op de markt aanbied.

Dat markten nog bestaan is eigenlijk onze schuld. Wij blijven als gekken elk jaar maar die shetland, fjorden en haflingerveulentjes fokken, omdat een veulentje zo leuk is. Dieren waar een verschrikkelijk overschot aan is.

Misschien is voor sommige dieren de mark wel de juiste keuze. Ook al gaan ze op transport en worden ze geslacht, altijd beter dan de rest van hun leven met al hun gebreken en geen medische zorg slijten in een plekje achteraf. In Engeland is het aantal verwaarloosde dieren significant toegenomen nadat het slachten van paarden verboden werd. De dieren zijn overbodig maar de eigenaren kunnen er nergens mee naartoe dus worden ze aan hun lot overgelaten. Of illigaal in zeecontainers naar Ierland verscheept.

Ik wil markten niet goed of afkeuren maar ben van mening dat de DB hier wel erg kort door de bocht gaat. Pas als we het totale probleem waaronder overschot onder ogen zien kunnen we aan een oplossing gaan denken.

De markt kan onder de juiste omstandigheden (betere omgeving, water en voer) een zeer goede oplossing zijn. Hoe ik het zie: voor jonge overbodige maar verder prima dieren geeft het een kans op toch een goed leven. Oude en overbodige dieren kunnen sneller uit hun lijden worden verlost. Wel op voorwaarde dat ze in NL nog geslacht worden. Jammer dat markten zo'n slecht imago hebben, want er staat regelmatig heel erg leuk jong spul tussen die een tweede kans verdienen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:53

ik ben het helemaal met je eens, een paardenmarkt kan ik gewoonweg niet naar toe, want ik krijg daar zo ruzie, en kan het niet aanzien! Boos!
er zouden zware regels moeten komen om dit te mogen doen!
groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:58

Mij zal je er ook niet zien . Ik ken helaas ook mensen die het 'een dagje uit' vinden, maar oh, wat lopen ze te klagen over wat ze daar zien Verward . DOE ER DAN NIET AAN MEE!!!! Ik zeg dat ook tegen die mensen. Maar ja, hun plezier gaat blijkbaar voor op de ellende van die paarden en pony's daar. Heel triest..... Verdrietig

Afschaffen die handel. Keiharde regels maken en streng controleren of het nageleefd wordt. En zo niet, een lange gevangenisstraf met vette boete. Of erger. Whoosh!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:03

Het verbieden van paardenmarkten is iets heel anders dan het verbieden van slachten.

Geen enkele reden dus om te beweren dat er paardenmarkten nodig zijn om van al die zielige beestjes af te komen die ander achteraf ergens staan te verkommeren. Die kunnen gewoon direct van hun achterafplek naar de slager hier.

Dus voor het leed dat paardenmarkt heet is gewoon geen excuus. Het is barbaars zoals er op de meeste markten met de dieren omgegaan wordt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:07

Ben een paar keer naar zo'n paardenmarkt gegaan in Heenvliet... nou, ik schrok me wild zeg. Ik zal maar niet in detail gaan maar de laatste keer wás ook de laatste keer. En dan die louche figuren met zo'n sigaret in hun tronie (die vast heel wat naars in petto hebben voor die arme paarden....!) BRRR!!! Nee... ik ben het er helemaal mee eens dat paardenmarkten echt niet meer van deze tijd zijn. Gewoon wég ermee!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:11

ik ben ooit 1 keer in mijn leven op een paardenmarkt geweest om te kijken waar mijn vorige paard vandaan kwam, die was door de man waar ik haar kocht ook gekocht op een markt.
Ik begreep meteen waarom zij voor sommige dingen bang was...... zij heeft uiteindelijk dus wel die mooie groene weide gehad en nu is ze 15 (niet meer van mij ) en staat ze nog steeds op een super adres...
maar een paard van een markt kopen of er ooit nog eens naar toe gaan....Nee niet voor mij, vond het verschrikkelijk....

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:14

Ik vind wel dat er verschil is tussen de paardenmarkten. Ik ben ook wel op paardenmarkten geweest waar het overgrote deel van de paarden er goed bij stond en waar ze goed behandeld werden. Vooral op de grotere markten waar veel handelaren komen wordt het volgens mij niet zo nauw genomen met het welzijn van de paarden...
Vroeger heeft mijn opa ook een pony voor mij gekocht van de markt, die we uiteindelijk bijna 18 jaar gehad hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:15

De markt kan onder de juiste omstandigheden (betere omgeving, water en voer) een zeer goede oplossing zijn. Hoe ik het zie: voor jonge overbodige maar verder prima dieren geeft het een kans op toch een goed leven. Oude en overbodige dieren kunnen sneller uit hun lijden worden verlost. Wel op voorwaarde dat ze in NL nog geslacht worden. Jammer dat markten zo'n slecht imago hebben, want er staat regelmatig heel erg leuk jong spul tussen die een tweede kans verdienen.[/quote]

Hier ben ik het wel mee eens. De toestand van de markten nu vind ik slecht. Als er voor zou worden gezorgd dat paarden bv. gewoon in boxen zouden kunnen staan en iets meer ruimte hadden en water en voer zou het al een heleboel schelen.
Dat de markten zon slecht imago hebben, dat hebben ze aan zichzelf te denken. Er wordt (nog) niets gedaan aan de slechte omstandigheden.

Er staan inderdaad vaak leuke dieren tussen, maar die worden slecht gepresenteerd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:17

En waar gaan deze paarden heen als de markt wordt af geschaft?
Dan zie je ze helemaal niet meer! Nu wordenn degene die er verwaarloost uit zien er uit gehaald en in beslag genomen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:19

Ik ben er 3 jaar geleden ook eens geweest, naar de Bemmelse ponymarkt,
ik kan daar echt niet tegen, dat leed van die dieren trek ik me dan zo aan,
dus nu blijf ik maar mooi thuis Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:23

Van de 600 paarden 2 waar iets mis mee is betekend dat er 598 paarden stonden waar zo op het oog niks mis mee is. Vind ik best netjes.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:24

Mies7 schreef:
Ik vind wel dat er verschil is tussen de paardenmarkten. Ik ben ook wel op paardenmarkten geweest waar het overgrote deel van de paarden er goed bij stond en waar ze goed behandeld werden. Vooral op de grotere markten waar veel handelaren komen wordt het volgens mij niet zo nauw genomen met het welzijn van de paarden...
Vroeger heeft mijn opa ook een pony voor mij gekocht van de markt, die we uiteindelijk bijna 18 jaar gehad hebben.

Kijk, een positief verhaal. De markt wordt nu afgeschilderd als iets bar slechts. Maar het kan dus ook leuk zijn, op de paardenmarkt hier worden dieren die te ziek zijn/niet gechipt zijn/geen entingen hebben gehad niet toegelaten, ze controleren alle paarden stuk voor stuk.

Tuurlijk zal het ergens anders slechter zijn(of misschien nóg beter) maar je moet niet alle markten over 1 kam scheren. Hier is het allemaal goed geregeld.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:24

ik heb het idee dat hier iets over het hoofd wordt gezien.
Het is niet zo dat de verwaarlozing van de dieren op de markt zelf begint, maar op het bedrijf waar ze vandaan komen. die maden aan die hoef van dat trekpaard zijn niet spontaan ontstaan bij het aankomen op de paardenmarkt. het probleem ligt in een vroeger stadium.
alleen wordt men hier pas op de markt mee geconfronteerd, met het gevolg dat er weer een enorme media-hype ontstaat.
een paardenmarkt is juist de ideale plek om dit soort welzijns adressen op te sporen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:29

tessii1991 schreef:
Ik ben er 3 jaar geleden ook eens geweest, naar de Bemmelse ponymarkt,
ik kan daar echt niet tegen, dat leed van die dieren trek ik me dan zo aan,
dus nu blijf ik maar mooi thuis Knipoog

Ik ben dit jaar geweest en er waren er een paar inderdaad die wat minder waren maar de rest waren prima beestjes hoor die er normaal uit zagen!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:44

Juliette86 schreef:
Citaat:
Regelmatig betreft het dieren die zelfs helemaal niet meer getransporteerd en verhandeld hadden mogen worden omdat ze er simpelweg fysiek niet meer tegen zijn opgewassen. Wrakke dieren, zieke dieren. Zo was onze inspectiedienst afgelopen maandag op de paardenmarkt in Bemmel en trof daar onder meer een Belgisch trekpaard met een ernstige infectieziekte, dat daar nooit had mogen zijn. Of een Fries paard met veulen dat ernstig verwaarloosde hoeven had. Daar word je allemaal niet blij van en gelukkig kon er worden ingegrepen.

Sorry hoor, maar deze paarden zijn er dus gewoon, staan ze niet op de markt dan wel ergens bij mensen thuis in een modderig weitjeof donker schuurtje. Dat probleem kan je niet toeschrijven aan de markten maar aan de eigenaren, het type mens dat zijn of haar paard op de markt aanbied.

Dat markten nog bestaan is eigenlijk onze schuld. Wij blijven als gekken elk jaar maar die shetland, fjorden en haflingerveulentjes fokken, omdat een veulentje zo leuk is. Dieren waar een verschrikkelijk overschot aan is.

Misschien is voor sommige dieren de mark wel de juiste keuze. Ook al gaan ze op transport en worden ze geslacht, altijd beter dan de rest van hun leven met al hun gebreken en geen medische zorg slijten in een plekje achteraf. In Engeland is het aantal verwaarloosde dieren significant toegenomen nadat het slachten van paarden verboden werd. De dieren zijn overbodig maar de eigenaren kunnen er nergens mee naartoe dus worden ze aan hun lot overgelaten. Of illigaal in zeecontainers naar Ierland verscheept.

Ik wil markten niet goed of afkeuren maar ben van mening dat de DB hier wel erg kort door de bocht gaat. Pas als we het totale probleem waaronder overschot onder ogen zien kunnen we aan een oplossing gaan denken.

De markt kan onder de juiste omstandigheden (betere omgeving, water en voer) een zeer goede oplossing zijn. Hoe ik het zie: voor jonge overbodige maar verder prima dieren geeft het een kans op toch een goed leven. Oude en overbodige dieren kunnen sneller uit hun lijden worden verlost. Wel op voorwaarde dat ze in NL nog geslacht worden. Jammer dat markten zo'n slecht imago hebben, want er staat regelmatig heel erg leuk jong spul tussen die een tweede kans verdienen.

Mee eens! Heb laatst op de markt prima paarden zien staan. Ik had er 1 zelfs bijna gekocht en dat was een jonge merrie die er goed uitzag! Haha! Ze was alleen net wat te jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:47

xElienx schreef:
ik heb het idee dat hier iets over het hoofd wordt gezien.
Het is niet zo dat de verwaarlozing van de dieren op de markt zelf begint, maar op het bedrijf waar ze vandaan komen. die maden aan die hoef van dat trekpaard zijn niet spontaan ontstaan bij het aankomen op de paardenmarkt. het probleem ligt in een vroeger stadium.
alleen wordt men hier pas op de markt mee geconfronteerd, met het gevolg dat er weer een enorme media-hype ontstaat.
een paardenmarkt is juist de ideale plek om dit soort welzijns adressen op te sporen.

Helemaal mijn punt. De DB moet eens leren om het grotere geheel te zien. Maar het is natuurlijk veel beter voor de bankrekening om met dit doort "schadalen" naar de pers te stappen. Veel interessanter dan al die konijntjes die hun hele leven lang eenzaam buiten in een hokje van 60x40 zitten. Dat wil namelijk niemand horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:55

ik heb het niet zo op de hele grote markten, maar wij gaan wel eens naar Tolbert, hebben zelf ook een fries meegehad, en daar was niets mis mee op eczeem na. de paarden staan daar niet heel dicht op elkaar, en vaak duurd dat maar 2 uurtjes.
er zijn altijd zieke paarden bij, dat ligt niet aan de markt, maar aan de eigenaar.. ik zou zelf geen paard meer meenemen, maar dat heeft een andere reden (mensen die zeggen dat ze het paard zondag op komen halen, en nooit weer wat van zich laten horen, hebben wss zelfs een telefoon voor dat soort gevallen, aangezien de telefoon constant uit stond/staat..)
nee, ik vind dat je schuld helemaal bij de eigenaar kunt leggen als er zieke paarden staan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:12

Voor zover ik weet staat bij de ingang van de Zuidlaardermarkt de LID en controleerd (zo goed en zo kwaad als het kan) de paarden die aangevoerd worden. Natuurlijk staan er op de markt ook paarden die erg mager zijn of slechte hoeven hebben, maar die mensen worden wel degelijk aangesproken. Zo waren er ook een paar polen die probeerden met geweld een paar veulens in een vrachtauto te krijgen. De LID is erbij gekomen en de polen hebben een waarschuwing gekregen en de LID heeft hen geholpen op normale manier de veulens te laden. Het is een begin en natuurlijk zal er echt wel eens een paard aan hun oog ontglippen, maar er wordt in elk geval geprobeerd om er wat aan te doen!
Ik ga nog steeds met plezier naar de markt en koop daar ook wel eens een paard.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:16

ik vind de paardenmarkten niet meer van deze tijd. je hebt tegenwoordig zoveel andere manieren om een dier te verkopen. Voor het overschot heb je dus echt de markt niet nodig.
En ik vind dat die markten voor die dieren veels te lang duren. Vaak worden ze al om 5.00 aangevoerd en indien niet verkocht staan ze daar laat in de middag nog. Met wat geluk krijgen ze een emmer water. Ze staan de hele dag op de stenen dicht op elkaar te wachten. Alles en iedereen moet er vlak langs heen, en lang niet altijd gaat dat vriendelijk. lees met behulp van een flinke stok in de hand.
Nee, mij zul je op de paardenmarkt niet zien.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:18

Binnenkort is hier in purmerend een paardenmarkt.
Ik ga er misschien heen, want ik vind dat ook paarden daar
een tweede kans verdienen.
Alleen ik neem ze liever allemaal mee.
Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest en weet ook niet
wat ik kan verwachten.