www.nieuwsblad.be
Manege De Hoefslag in de Zandstraat in Erondegem begint een tweede leven. De huidige eigenaar van het domein, Johan Baeten, ziet af van zijn verkavelingsplannen en kwam met twee exploitantenkoppels en enkele paardeneigenaars overeen om de gewezen manege in ere te herstellen.
De Hoefslag was 42 jaar lang een begrip bij de paardenliefhebbers in de streek. Voor de eeuwwisseling maakten uitbaters Kamiel (De Wint) en Irma van De Hoefslag een succesvolle manege. En ook nadat uitbater en instructeur Kamiel na een ongeval met een paard om het leven kwam, bleef het succes natrillen. Tot 2005 werden er nog grote paardenshows gegeven.
Maar toen begon de aftakeling. En in mei 2008 kocht Johan Baeten, prospector van bouwprojecten, samen met een partner de gebouwen en de grond. Hij wilde de gebouwen tussen de Zandstraat en de Lange Nieuwstraat afbreken en er een woonproject realiseren.
'Maar ik ben zelf van boerenafkomst (zoon van de Heldergemse veehandelaar Miel Baeten, red.) en toen ik contact opnam met enkele paardeneigenaars die er hun dieren nog stalden, kreeg ik de paardenmicrobe te pakken. Ik besloot de verkavelingsaanvraag af te blazen en de manege een nieuw leven te gunnen. Sindsdien rij ik bovendien zelf geregeld te paard', legt Johan Baeten de wending uit.
Twee echtparen, Patrick Den Herder en Bernadette Van Lierde uit Ottergem en Carlos Schellinck en Marianne Van Wassenhove uit Erondegem, zullen zowel de horecazaak als de manege runnen. De voorbije weken zwoegden ze hard om het café en de piste een grondige opfrisbeurt te geven. Het café is intussen heropend en op 13 september gaat ook de manege officieel open.
'Ik ben al zot van paarden sinds mijn jeugd', zegt moeder Marianne. Haar kinderen Jordi (14) en Silke (8) zijn intussen ook bezeten van de paardenliefde. Bij Bernadette en Patrick werkte het omgekeerd. 'We belandden hier door onze kinderen. Die zijn niet weg te slaan bij de paarden', zegt moeder Bernadette. 'Onze oudste dochter Evy (14) heeft er het ergst van. Maar ook haar twee broers, Jago (12) en Matthis (7), zijn echte liefhebbers.'
De nieuwe Hoefslag heeft 45 stallen en een piste en beschikt over 12 eigen paarden. Daarmee worden rijlessen voor jongeren en volwassenen gegeven door geschoolde instructeurs. Gloednieuw in het aanbod is de paardengewenning voor kleuters. Tot slot zijn er ook contacten met gehandicapteninstellingen om er op termijn hippotherapie te organiseren.