Steeds meer mensen klimmen op de rug van een paard of kruipen op de bok van een koets om de leidsels in handen te nemen. Dat is vooral het geval in Gelderland.
Dat de paardensport de afgelopen jaren in populariteit is gestegen blijkt uit cijfers van het CBS en de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) te Ermelo. Gelderland en dan vooral de Veluwe wordt wel eens samen met Brabant het mekka van de paardensport genoemd. Uit cijfers van de KNHS blijkt dat het aantal wedstrijdpaarden in Gelderland spectaculair is gegroeid sinds 2003, toen er 6685 werden geteld. In 2007 bedroeg dat aantal 8074. Daarmee was deze provincie de snelste groeier van het land. Het aantal koetsierbewijshouders steeg eveneens fors in Gelderland, van 4398 in 2003 naar 4963 in 2007. Landelijk gezien vertoont Gelderland daarmee de eveneens grootste stijging. Hoe het komt dat de paardensport aan populariteit heeft gewonnen de laatste jaren, kan Cindy Timmer, woordvoerster van de KNHS, niet helemaal verklaren.
Maar volgens haar hebben de internationale successen van onze wedstrijdruiters en menners er wel aan bijgedragen. „Maar wij doen ook veel aan promotie voor ruiteren koetsierrijbewijzen”, stelt Timmer. „Wij willen namelijk graag dat deze groep, net als de pleziervaarders op het water, een examen aflegt. Zo leert men verantwoord om te gaan met paard en eventueel wagen”. De KNHS zou ook het liefst zien dat dergelijke examens verplicht moeten worden afgelegd. De provincie Gelderland telt 48 bij de FNRS (Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra) aangesloten maneges en ruim 600 erkende paardenbedrijven. Daaronder bevinden zich pension- en trainingsstallen, verenigingen, etcetera. In 2006 telde Nederland bijna 1500 maneges en paardrijscholen met 234.000 bezoekers en cursisten. Tussen 2000 en 2006 is het aantal bedrijven in deze branche met 26 procent toegenomen en het aantal klanten steeg met 14 procent. In 2006 waren 1700 paardensportclubs actief.
Uit cijfers van de KNHS blijkt dat het aantal wedstrijdpaarden in Gelderland spectaculair is gegroeid sinds 2003, toen er 6685 werden geteld.
Ik ben dr ook 1 van, moet zeggen dat als ik in de trein zit van tussen nijmegen en arnhem (en dan tussen arnem en elst, Dat ik daar erg veer paarden in een hele kleine wei (of tuin) zie staan. Elke 4kante meter die over is staan paarden op, dit vind ik dan weer een mindere ontwikkeling
Klopt, is ook geen echt nieuws, is al jaren zo. De stijging is dan weer wel typisch. Ik had lang geleden een Duitse instructrice, die veel over "schwung und losgelassenheid" sprak, die zich verbaasde over het aantal paarden in Gelderland. Vergeleken met haar Dld, was het idd. een mekka.
Wat tessii1991 zegt; soms worden er idd. wel zoveel paarden gehouden, dat het (bijna) landschapsvervuiling wordt; veel buitenbakken, met (loshangende, slordige) linten afgezette weitjes enz.