Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:29

www.hvzeeland.nl

In Renesse is maandagavond een 18-jarige Duitse toeriste gewond geraakt nadat zij was gevallen met haar paard.

De toeriste kwam rond 19.15 uur ten val ter hoogte van de duinovergang Jan van Renesseweg. De strandreddingsbrigade Westerschouwen verleende eerste hulp. Het slachtoffer is vervolgens met een zware hersenschudding per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Goes. Het slachtoffer is inmiddels weer thuis.

Paardrijden is volgens de strandreddingsbrigade een populaire bezigheid onder de bezoekers van de Schouwse stranden. Het is echter geen bezigheid zonder gevaar. De brigade vraagt zich af of de begeleiding en/of voorbereiding van strandtochten met paarden door vakantiegangers niet te wensen overlaat.

Volgens de strandwacht valt immers bijna wekelijks iemand van een paard. Vaak blijft het slachtoffer liggen en moet de reddingsbrigade in actie komen. De verschijnselen waar de reddingsbrigade mee te maken krijgt zijn volgens een woordvoerder vaak verminderd bewustzijn, geen gevoel in benen of onderlichaam, kneuzingen en hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid. Dit laatste duidt vaak op een hersenschudding en soms tijdelijke verlamming met de mogelijkheid tot blijvende invaliditeit.

Een val van een paard in galop op een nat strandgedeelte is volgens de strandwacht te vergelijken met de val van een hoog gebouw op straat. Een helm biedt bescherming maar kan niet alles voorkomen, aldus de woordvoerder. De reddingsbrigade raadt paardrijders aan zich goed voor te bereiden, eventueel een testrit te maken. Ook zou het volgens de strandwacht goed zijn als begeleiders in het bezit zijn van een EHBO-diploma.

Paardenmeis1

Re: Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:30

Dat laatste is geen gek idee

En misschien toch niet zomaar iedereen op een paard zetten.. en dan zeker niet in volle galop over het strand!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:31

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:32

Alexx schreef:
er loopt een topic over in overig nieuws; [ON] Hersenschudding na val van paard Renesse
misschien moet daar wat mee gebeuren Knipoog

Ships, die zie ik nu pas staan omdat ie van NM is verplaatst Verward
Ik overleg het even. Tot die tijd mag deze er gewoon even bij staan Lachen

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:37

ja ik heb daar ook al een paar keer gereden.. maar ik heb wel eens gezien dat mensen echt niet goed genoeg konden rijden. Ik heb deze zomervakantie nog zo'n strandrit gereden maar toen was er gelukkig niks gebeurt.
behalve dat het paard van mijn tante opeens ging liggen in een waterplasje op het strand Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Julia_Romeo op 12-08-08 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:37

is toch eigen keuze om op een paard te gaan zitten?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:39

marsmars schreef:

Dat is zo, maar wat als je niet goed geinformeerd bent over de gevaren?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:40

Tuurlijk is het eigen keuze alleen lastig als een reddingsbrigarde in aktie moet komen.

Maar ja hoe test je of iemand goed kan rijden. Je kan dan wel goed rijden in en bak maar ja hoe reageer je als een paard onbehouden in galop gaat dit kan je slecht oefenen in een bak.

Kom zeg iedereen weet de gevaren het blijven dieren die schrikken.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:42

Iedereen weet de gevaren? Krijg jij nooit reacties op het paardrijden, waarvan je dan denkt: 'Hallo, snap je niet dat dat gevaarlijk is?'

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:44

Elaine schreef:
marsmars schreef:
Dat is zo, maar wat als je niet goed geinformeerd bent over de gevaren?

En wat als je je eigen rijervaring te hoog in schat Verward

het is mij even onduidelijk of dit een eigen paard of een rit op een manege paard betreft, maar hoe vaak ik in het laatste geval niet touristen heb horen zeggen: "Ja, ik kan rijden" en dan doelen ze later op een ritje op de kermis van 5 jaar geleden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:44

ik weet niet over welke manege het hier gaat maar ik heb 3zomers in renesse gewerkt op de manege en we lieten heus niemand liggen op het strand, begeleiding is altijd minimaal met 2man.. Mss was deze persoon met een eigen paard op pad? Van de manege krijg je er als toerist zijnde geen mee zonder begeleiding. bovendien word er vanaf de manege direct gedraafd en al snel gegaloppeerd en worden degene die niet goed blijken te rijden terug gestuurd naar de manege
en tja het strand blijft nou eenmaal gevaarlijk!! vooral met al die kuilen die er gegraven worden en niet dichtgegooid ah einde van de dag

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:45

ik ben ook heel vaak met die ritten meegeweest in renesse, en ik zou zeggen eigen schuld, er wordt zeer duidelijk naar je rijervaring gevraagd daar en ik heb zelf meerdere malen gezien dat mensen stug bleven volhouden dat ze goed genoeg konden rijden voor bijvoorbeeld zoon strandrit. het eerste stukje wordt ook goed opgelet door begeleiders en wordt er bijna altijd direct al iemand teruggestuurd waar gelijk al aan te zien is dat het niks gaat worden. dus ik vind dat ze er al genoeg aan doen. Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:45

er word ook opgelet over hoe ze op een paard stappen, weten ze hoe lang de beugels horen, en onervaren mensen pakken de teugels 9van de 10 keer onderlangs vast.. kunnen ze meteen wee afstappen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:51

Er staat ook niet bij dat het een manegerit betreft, dus dan heb je best kans dat ze als persoon alleen naar buiten is gegaan. Je mag trouwens niet eens iemand laten liggen als begeleider zijnde. Je moet hulp zoeken/verlenen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:59

Ik heb 2 weken geleden ook een strandrit gemaakt in Renesse, op hetzelfde gedeelte.. Dit was van een manege uit.
Ik vond het zo bar slecht georganiseerd daar dat het me niet zal verbazen als deze ruiter ook bij deze manege een rit had geboekt...

Met 25 (!!!) man een rit gaan maken, met 2 (!!) begeleiders, terwijl zeker de helft (!!) niet kon paardrijden.. .We waren nog geen 200 meter onderweg en voor mij donderde er al een af omdat we gingen draven...
Op het strand zag ik voor mij ook bijna iemand vallen omdat haar paard ietsje opzij sprong.

Dat moet toch niet kunnen er werd totaal niet gelet op ervaring, en dan met 27 man een rit gaan maken... heb me er echt over verbaasd. Terwijl zij zelf als een van hun huisregels hadden dat er max 12 personen mee gingen met een rit.

Ik ben benieuwd of dit een manege betreft, en zo ja dan welke..?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:01

Er op letten of de mensen die mee willen echt kunnen rijden is één ding. En ja, dat kan je inderdaad al snel inschatten als je ze bij het zadelen, opstijgen, naar het strand rijden,... wat in het oog houdt.
Maar wat ik me afvraag: zijn de paarden er wel klaar voor? Staan ze goed aan de hulpen? Zijn ze regelmatig op het strand? Zijn ze min of meer bomproef? Want tenslotte is rijden op het strand inderdaad rijden met meerdere risicofactoren: ondergrond, kuddeinstinct, wijdse ruimte, wind, vliegers, ballen, honden,...

Ik denk dat veel maneges vooral op het geld uit zijn en niet zo op de veiligheid letten. Volgens het motto: eigen risico.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:09

Ik denk dat er een gesprek moet komen met degene waar de paarden vandaan komen. Want het is natuurlijk geen goede zaak als er zo vaak iemand vanaf vliegt. Daarbij zou ik ook niet zomaar op het strand gaan galopperen. Je weet inderdaad nooit of er kuilen liggen en als het mis gaat, dan gaat de hele groep er vandoor.
Ik heb eenmaal in Den Helder een strandrit met gehuurde paarden gemaakt waar echt goede begeleiding bij zat. Ook al vertelde je dat je ervaring had, dan nog gingen ze er vanuit dat het niet zo was. Vier van ons hadden aardig wat manege-ervaring, twee weinig. We zouden alleen stappen en evt wat draven waarbij zij naast degene ging rijden die inderdaad vrijwel geen ervaring had. Toen bleek dat het allemaal goed ging hebben we zelfs gegaloppeerd. Maar vanaf het strand de duinen op zodat de paarden bovenaan vanzelf terug kwamen.
Paardrijden kan gevaarlijk zijn, of je nu ervaring hebt of niet. Maar degene met ervaring weet de gevaren, degene zonder ziet ze niet en dan is de verhuurder verantwoordelijk om gevaar te beperken.

In Schoorl met hetzelfde groepje een rit gemaakt waarbij een singel brak, een beugelriem brak en iemand een klap tegen zijn knie kreeg en er geweigerd werd om mee terug te rijden. Ook waren we op een gegeven moment iemand kwijt en die zou vanzelf komen volgens de begeleiding. Uiteindelijk is iemand van onze groep terug gekeerd om deze te zoeken. Hier dus nooit meer.

Ik heb nu eigen paarden maar ga nooit racen op het strand. Een handgalopje prima, maar ik houdt de leiding. Je hebt niets aan een paard die al begint te stuiteren als ze de ruimte zien omdat ze weten dat ze dan mogen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:13

Ik denk dat de manegepaarden die voor toeristische strandritten worden gebruikt wel aan het strand zijn gewend Knipoog. Die paarden doen doorgaans zowat niets anders. Mijn eigen ervaring met dit soort ritten (niet zozeer op dat strand of bij een bepaalde manege) is wel dat er vaak mensen meerijden die daar eigenlijk toch echt de rijervaring voor missen. Dat probleem zit dus niet in de paarden, maar in degenen die erop zitten. En dat is nu wel iets waar een organisator iets aan kan doen. De suggestie van de strandwacht voor het eerst maken van een testrit vind ik zo gek nog niet, net als het idee van een EHBO diploma.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:19

oei.
ik heb daar in de meivakantie nog een strandrit gemaakt en ik moet zeggen dat het best gevaarlijk was. Het was een dag dat het geen goed weer was en dus waren er bijna geen mensen op het strand. De leiding liet haar paard maar gaan en ik lag minstens 200 meter achter, omdat mijn paard het niet bij kon houden. Als ik eraf zou zijn gevallen, kon het wel even duren voordat ik geholpen werd, want er was geen strandwacht te bekennen!
verder zou ik het graag nog wel een keertje willen doen, alleen dat het wat beter in de gaten word gehouden.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:21

Ik heb laatst ook een strandrit gemaakt in frankrijk, ze wilden wel weten of ik kon paardrijden natuurlijk, maar het was idd wel een beetje van 'ja? oke kom maar dan' het was wel super leuk.
maar het is toch op zo'n manege moeilijk uit te leggen hóe goed je kunt rijden.
ik rijd dan 3 jaar, maar 3 jaar 1 keer in de week op een manegepony is toch weer wat anders dan 5 keer in de week intensief trainen, maarja hoe weten die mensen dat?
de paarden waren op het strand iniedergeval wel érg actief en hitsig, en ik kon ook niet echt bekennen of er regels waren want ze liepen onderweg naar het strand ook gewoon half over de weg enzo..
ik vind dat (zeker op het stand) de paarden ontzettend mak zouden moeten zijn, want het is zeker gevaarlijk!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:26

Juist.. overschatting van eigen rijkunsten en eigenlijk niet weten wat een strandrit meestal inhoudt. Trouwens worden paarden juist heet van het feit dat ze altijd op hetzelfde stuk mogen rennen. Ze houden er dan vaak ook mee op bij het eindpunt.
Ik heb eens een strandrit gedaan bij een manege en ik zag me mede-ruiters echt niet zitten. Die dachten dat ze wel konden stoppen op het strand mocht het toch niet zo goed gaan. Mevrouw had al ruim een jaar niet op een paard gezeten en zat er in de bak al wat gespannen op. Ik heb er dus wat van gezegd, want wou mijn strandrit niet laten verpesten. Gelukkig een begeleider die niet alleen aan geld dacht. Iemand anders werd geroepen, die is met die twee mensen weggegaan. En ik heb een heerlijke strandrit gehad alleen met die begeleider Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:32

Alexx schreef:
ik ben zondagavond teruggekomen met paard uit Renesse, wat akelig dat dit gebeurt is. En dat het blijkbaar zo vaak gebeurt, ik kom er ieder jaar een paar weken maar hoor zelden dat iemand daar van zijn paard kukelt. Ik hoop dat het meisje snel beter wordt.

Proefrijden doen ze daar overigens, ze kijken of ze kunnen rijden, als ze dat niet kunnen, gaan ze met een andere groep terug

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:47

Ik vind ook dat je alleen mee mag met een strandrit als je ervaren genoeg bent en vind proefrijden ook geen slecht idee.
Als je het niet goed kan heb je dan pech... voorkomt wel veel ongelukken.

Ook al kan het met ervaren ruiters ook weleens verkeerd gaan, maar niet zo snel en vaak als met onervaren ruiters.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:07

Jemig, vragen ze zich dat nu pas af?
Dit is toch al jaren een bijna dagelijkse vertoning in de vakantieperiode?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:48

Het is met paardrijden altijd opletten, ook al ben je zelfs een professioneel ,het is en blijft een dier dat onverwacht ergens van kan schrikken , en in galop gaat het altijd hard en iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf zo ook om een strandrit te maken/galopperen..