Gewond paard op Oogstdag leidt tot boze reacties publiek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gewond paard op Oogstdag leidt tot boze reacties publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:30

www.brabantsdagblad.nl

Een paard dat met bebloed been een stapmolen voort trok op de Auwerwetse Boekelse Oogstdag, heeft zondagmiddag tot verschrikte reacties bij enkele omstanders geleid.

Ze beklaagden zich bij de eigenaar van het paard en bij de organisatie, over mishandeling van het paard. Tijdens het rondstappen kwam er een ketting tegen een van de benen van het paard. Dat leidde tot een schaafwond. "Ik was er zelf bij. Het was een stukje van vier centimeter breed waar het haar van af was", zegt secretaris Peter Bongers van de Oogstdag. "Daarop is het paard stilgezet en is de dierenarts gewaarschuwd. Ik weet niet of die ook gekomen is, maar het been is wel met spray behandeld. Daarna kon het paard weer door. Er was weinig aan de hand, rijzadels leiden ook wel eens tot schuurplekken." De organisatie van de Oogstdag kreeg een mail binnen over de toestand van het paard. Bongers: "Die gaan we netjes beantwoorden."

Volgens omstanders werd het incident echter afgewimpeld door het bestuur, als in onderstaand ooggetuigenverslag te lezen;

Citaat:
Op de boekelse oogstdag was een belgisch trekpaard aanwezig dat constant rondjes liep om een kafmolen in beweging te zetten.
Aan iedere kant van het paard hing een ketting, en de buitenste ketting schuurde constant tegen het been van het paard en hierdoor was het vel van het been.
De omstanders maakten de begeleider en eigenaar hierop attent,maar die reageerden: "Wat kunnen wij er aan doen," en de festiviteit ging weer vrolijk verder.
Toen hebben enkele omstanders er melding van gemaakt by de organisatie /secretariaatstent, maar die reageerden op exact dezelfde wijze: "We zullen wel kijken".
Daarna had de eigenaar toch op aandringen van de omstanders een doek om de ketting gebonden, maar het vel was al van het been en het schuren tegen het been ging gewoon door.
Daarna kwamen er 4 man kijken van de organisatie (mannen met rode truien) en reageerden van:
"We doen er na afloop van het festijn wel wat jodium op en dan zal het wel goed zijn."
Ze stonden er zelfs nog om te lachen dat omstanders commentaar maakten op deze handelswijze.. De eigenaar lachte er ook wat mee en riep zelfs : "Het is mijn paard en hiermee kan ik doen wat ik wil!"

Alles ging weer gewoon door. Ook stonden er toeschouwers (uit de gemeente en omliggende dorpen) die het niet erg vonden en of er niets van durfden te zeggen en zeiden: "Dit was vroeger ook zo en het paard kan niet anders ingespannen worden."

Toegevoegde quote afkomstig van http://boekel.nieuws.nl

Joto

Re: Gewond paard tijdens Oogstdag leidt tot boze reacties publie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:35

Ik schrok al.. Wij hadden ook oogstdag haha, Maar dat stukje : Dit was vroeger ook zo en het paard kan niet anders ingespannen worden, lijkt mij niet te kloppen, ook al is het maar een klein wondje, bij ons had ook geen enkel trekpaard een wondje van het tuig,maar ja een wondje is zo opgelopen.

jodi

Re: Gewond paard op Oogstdag leidt tot boze reacties publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:40

"Dit was vroeger ook zo en het paard kan niet anders ingespannen worden."

'Vroeger' stond of viel het hele boerenbedrijf met een goed werkpaard!
Daar werd beslist niet zo laks mee omgegaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:51

Als ik de tussenweg tussen de twee verhalen lees, valt het best mee.........

ik kan ook niet de ziektewet in met een blaar op mijn hiel

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:02

KiWiKo schreef:

mee eens, er van uitgaande dat de waarheid in het midden ligt is het allemaal niet zo heel schokkend...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:18

Niet schokkend maar om zo te reageren naar omstanders:
Citaat:
Ze stonden er zelfs nog om te lachen dat omstanders commentaar maakten op deze handelswijze.. De eigenaar lachte er ook wat mee en riep zelfs : "Het is mijn paard en hiermee kan ik doen wat ik wil!"

Is misschien niet zo handig naar de omstanders. Er is veel te doen over dierenmishandeling tegenwoordig en deze mensen zien bloed bij een paard en een ketting als onderdeel van het tuig. Dan zou ik, als ik leek was, ook een beetje een negatieve opvatting over de organisatie en eigenaar krijgen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:21

maar hoe betrouwbaar is dit getuigenverslag?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:32

Nou, daar ook het 'midden' van nemend, was er wel iets aan de hand. Denk ik. Je weet nooit hoeveel zout er is gebruikt...

Waar of niet, het ging er mij om hoe er gereageerd werd. Zo te lezen was dat in elk geval 'laconiek' te noemen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:52

Dat zoiets gebeurd ben ik het al niet mee eens, ik bedoel, je koopt zelf toch ook geen schoenen waar je blaren van krijgt..? En als je toch blaren krijgt, dan doe je daar toch wat aan?
M.a.w die reactie van eigenaar en organisatoren vind ik ook echt niet kunnen. Ben blij dat ik niet geweest ben.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:58

Wat een onzin zeg! je kan toch een stukje doek om de ketting doen met een ripje en klaar is kees.
Waarom moet het schuren en een wondje worden? Boos!

Ik lees gewoon slecht passend tuig... Als je paard schuurplekken krijgt van het zadel ga je ook niet vrolijk door met rijden....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:23

KiWiKo schreef:

Mee eens.

Het is niet netjes, maar sommige 'penny's' reageren vaak wel heel erg overhit op een wondje. Iets is tegenwoordig al snel 'dierenmishandeling'.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:30

larrylurex schreef:
Wat een onzin zeg! je kan toch een stukje doek om de ketting doen met een ripje en klaar is kees.

Ik lees gewoon slecht passend tuig... Als je paard schuurplekken krijgt van het zadel ga je ook niet vrolijk door met rijden....

Mee eens: sterker nog: je probeert dit zeker te voorkomen en als je paard toch schuurplekken krijgt van het zadel ga je op zoek naar een oplossing voordat je erover denkt om er weer op te gaan zitten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:06

Mensen hou er wel rekening mee dat dit krantenartikel behoorlijk gekleurd kan zijn. Zoals gezegd al. Mensen die geen huisdieren hebben reageren al snel overdreven op een klein simpel schaafwondje. Daarbij kan het tuig om die stapmolen voort te trekken niet eens van de eigenaar zijn zodat het inderdaad niet pastte bij het paard. En dat hij laconiek reageerde naar de omstaanders kan ik wel inkomen. Zou eerlijk gezegd ook niet zo happy zijn als iemand mij verteld hoe ik mijn paard moet verzorgen als ik merk dat het leken zijn. Bloos

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:16

larrylurex schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik zou zelf ook geen dingen dragen waar ik schuurplekken van krijg, dan doe je daar ook wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:21

Ik vind zoiets erg slordig.
Zo'n publieke dag moet je het werken met paarden positief laten zien aan mensen die er geen verstand van hebben en ze dan niet uitlachen als ze wat van een schaafwond zeggen maar serieus er wat aan doen en het eventueel netjes uitleggen. Dat boerige gedoe is uit de tijd, daar krijgen wij als paardenmensen alleen maar gezeik mee van instanties als de partij voor de dieren en ander welzijn geneuzel. Op zo'n dag moet alles in orde zijn, eigenlijk altijd, dan is er ook geen bodem voor zulke discussie's.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:01

KiWiKo schreef:

Neeee maar paarden met een wondje moeten gelijk een week stilgezet worden.

Ik was al schandalig dat ik doorreed met een dik been en mok. Daar had de DA bij moeten komen Boos! .

Kom zeg met een wondje kan een paard best doorlopen. Zolang hij er geen last van heeft zie ik het probleem niet. Maar ja alles zie zielig tegenwoordig.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:12

Ik vind dat er nogal achterloos mee omgegaan is. Hij had waarschijnlijk gewoon door kunnen gaan met een schaafwond, kunnen wij ook, maar de manier van "ohhh, we kijken zo wel een keer" oid vind ik zeker niet passen op een evenement. Kijk er naar als er zoveel reacties komen en behandel het. Klaar.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:49

Klopt Ivonka, maar ik denk dat ik ook zo zou reageren als iedereen aan je kop komt zeuren over een wondje.

Ik weet dat mensen ook blijven zeuren als het wondje behandeld zou zijn en dan weer verder gaat. Mensen vinden alles tegenwoordig zielig.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:53

petraaken schreef:
Mensen hou er wel rekening mee dat dit krantenartikel behoorlijk gekleurd kan zijn. Zoals gezegd al. Mensen die geen huisdieren hebben reageren al snel overdreven op een klein simpel schaafwondje. Daarbij kan het tuig om die stapmolen voort te trekken niet eens van de eigenaar zijn zodat het inderdaad niet pastte bij het paard. En dat hij laconiek reageerde naar de omstaanders kan ik wel inkomen. Zou eerlijk gezegd ook niet zo happy zijn als iemand mij verteld hoe ik mijn paard moet verzorgen als ik merk dat het leken zijn. Bloos

Al zou het zijn eigen tuig niet zijn, dan zou er nog geen ketting continu langs zijn benen mogen schuren. Ik zou er allang wat op verzonnen hebben als het mijn paard was geweest. Vooral als het al een schaafwond is en die ketting blijft er langs schuren. Prettig gevoel lijkt me dat!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:56

Prisca schreef:

Niet stilzetten maar wel verhelpen, mijn paard heeft ook een wondje in zijn oksel maar dan zorg ik ervoor dat hij er geen last van heeft door het te beschermen / af te dekken tijdens het rijden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:08

larrylurex schreef:
Prisca schreef:

Niet stilzetten maar wel verhelpen, mijn paard heeft ook een wondje in zijn oksel maar dan zorg ik ervoor dat hij er geen last van heeft door het te beschermen / af te dekken tijdens het rijden.

Nee maar kijk eens op een gemiddelde stal staan ze wel een week stil met een wondje "want het is zielig".

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:42

KiWiKo schreef:

Niet? Ik heb anders een collega die het presteerde zich ziek te melden omdat ze een likdoorn had! (zittend werk)

Maar even ontopic. Je WEET dat je dergelijke reacties kan verwachten, het wondje afdekken was een kleine moeite geweest.....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:01

Duke schreef:
KiWiKo schreef:

Mee eens.

Het is niet netjes, maar sommige 'penny's' reageren vaak wel heel erg overhit op een wondje. Iets is tegenwoordig al snel 'dierenmishandeling'.

Er zijn paardensportdiscipline's waarbij verse en bloedende "wondjes" van 4 bij 4 cm per direct leiden tot diskwalificatie door een veearts. Gelukkig.
Er is een groot verschil tussen wondjes, veroorzaakt in het werk en wondjes veroorzaakt in de wei buiten.
Ik ben absoluut geen penny, verre van dat Knipoog

Maar dit vind ik absoluut niet kunnen. Het is absoluut uit ten boze dat een dier verwondingen oploopt door tuigage en dergelijke en daar laconiek op gereageerd wordt. We zitten verdorie niet in India of Pakistan (Brooke's Hospital).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:40

hoe gekleurd dit verhaal ook is, feit is dat in de 'trekpaardenwereld' men érg makkelijk is .... al is het geen klein schaafplekje, over een trekpaard ligt men in die wereld over het algemeen niet vaak wakker...

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:42

Met goede wil is alles op te lossen ..zo ook met het (Boekels)trekpaard....