Ponymarkt: LID treedt op bij aantal verwaarloosde paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ponymarkt: LID treedt op bij aantal verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:18

www.gelderlander.nl

De landelijke inspectiedienst van de dierenbescherming heeft maandag op de ponymarkt in Bemmel een Belgisch trekpaard aangetroffen dat maden had boven haar hoeven.
Een Fries met te lange hoeven, die daardoor last kan krijgen van slecht groeiende pijnlijke hoeven, is in beslaggenomen. De eigenaar krijgt volgens woordvoerder Fréderique Hermie proces-verbaal.

De eigenaar van het trekpaard was moeilijk te achterhalen. De inspectie laat het erbij zitten, omdat het paard naar het slachthuis gaat.

Piet Schipperheijn van de Bemmelse markt zegt dat elk dier waar iets mee is er één teveel is. Hij vindt wel dat de misstanden in perspectief moeten worden gezien. "Er zijn 1.200 dieren verhandeld, tegen duizend vorig jaar."

In Bemmel keurt een veearts alle dieren. Ook moeten alle dieren door een poort. Volgens Schipperheijn wordt die door kwaadwillenden toch omzeild.

Navidad

Re: Ponymarkt: LID treedt op bij aantal verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:19

wat ben ik onwijs blij dat ik gister niet geweest ben zeg.. Bah bah ik weet niet waartoe ik in staat was als ik dit er zo bij had zien staan staan. Denk dat het dan ipv een gezellig dagje naar bemmel, een gezellig dagje tussen 4 muurtjes was geworden.. verschrikkelijk bah

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:57

Ik vind het een bijzonder kwalijke zaak dat men de eigenaar van de Belg niet aansprakelijk stelt voor de toestand waarin hij het paard aanbiedt. Dat het paard uiteindelijk naar de slacht gaat mag geen reden zijn om dit niet verder uit te zoeken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:03

ze zijn bij koeien strenger dan bij paarden volgens mij!
maden boven de hoef, eigenaar niet kunnen vinden, dus laat maar gaan?
gaat toch naar de slager?
ja, en eerst op transport zeker ook nog eens.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:05

Bij paarden met veel beenhaar komen maden en mijten heel vaak voor hoor en heel velen vinden de constante behandelingen (ze komen om de zoveel tijd toch terug) te duur,, dus zie je heel vaak (vooral) trekpaarden lopen met kapotte benen van de ingegraven mijten of maden, zelfs op keuringen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:05

het is gewoon verschrikkelijk hoe sommigen hun ponies durven te verwaarlozen. en dan ook nog eens naar de markt brengen om er een hoofdprijs voor te krijgen. Ik ben er de hele ochtend geweest en heb geen inspectie gezien, (als ze hadden gewild, hadden ze die eigenaar echt wel kunnen opsporen Boos! ) Wel wil ik ook erbij zeggen dat er ook een heleboel mooie en gezonde dieren stonden. dat wordt dan wel eens vergeten bij dit soort berichten. Ik ben zelf met een heel mooi merrieveulen naar huis gegaan.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:06

ik ben 2x op de bemmelseponymarkt geweest, nou daar terf je wat aan hoor.
Zo ook stonden eens 2 tinkers de hele dag op een helling Boos!
dr was blijkbaar geen plaats meer dus hebben die handelaren gedacht, we zetten ze daar neer.
en dan met de achterbenen 50 cm hoger dan de voorbenen.

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:13

ik ben er gisteren ook geweest,
en idd er staan altijd paarden bij die
meer verzorging en aandacht nodig gehad zouden hebben.
zo ook een kwpner waar de botten uitstaken, dat is natuurlijk
niet nodig om die eerst nog op een markt te verhandelen.

Een handelaar van 2 friese 2 jarige, hij sloeg dat ene paard
meerdere keren met zijn stok onder de kin, omdat het paard
hooi van de grond wilde eten.
Heb gevraagd aan hem, of als hij zijn vrouw nodig heeft
haar eerst ook een paar stok slagen geef, voordat ze luisterd.
Man was niet blij met me, omdat vele mensen het hebben gehoord,
dat intresseerde me nou net niets.

Ik ga er vandaag niet meer heen, heb mijn buik wel weer vol
van de nederlandse handelaren.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:36

dat is niet best dat die eigenaar niks aan zijn broek heeft hangen nu! Dat vind ik eigenlijk geen nette instelling. paard gaat naar de slacht dus laat maar zitten dat proces. aanpakken moet je zulke mensen!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:19

Ik was er gisteren ook en heb de Belg en de in beslag genomen Fries ook gezien. Er was wel de hele dag inspectie aanwezig, alleen was die "under cover". De vrouw die namelijk de Fries heeft bekeken was niet herkenbaar als veearts/inspectie. Bezoekers van de markt hadden de rondlopende politie gewaarschuwd en die kwam met die vrouw terug. De Belg was inderdaad triest geval, hij liep bij mij voorbij en je rook het gewoon van een afstand al. Ik snap ook niet dat ze de eigenaar niet hebben kunnen vinden, want ik heb hem een aantal keer voorbij zien wandelen met z'n paard. Niet dat ik die man nu nog zou herkennen.. De Fries was al even niet meer bekapt en had flinke scheuren in z'n hoeven, zag er best beroerd uit. Het veulen wat erbij liep had nog een beetje ontstoken oog.
Dit soort handelaren halen inderdaad het imago van de paardenmarkt aardig onderuit!! Over het algemeen stonden er gezonde paarden, sommige wat mager maar over het algemeen zagen ze er goed uit!! Ook lagen er balen hooi waar van gepakt mocht worden en waren er emmers en kranen volop!
Al met al was het een hele gezellige markt!

Het enige jammere vond ik dat ik een uur bij een shet heb staan posten om te vragen aan de eigenaar wat hij ervoor wilde hebben. Iemand enig idee van wie ze was? Het was een shetlander met Fjordenkleuren en stond aan een bord Niet parkeren gebonden, naast de telefooncel vooraan de markt naast de ijskraam. Nog steeds jammer, want nadat ik een rondje had gelopen, was hij ineens weg!!!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:20

ainty schreef:
ik ben er gisteren ook geweest,
en idd er staan altijd paarden bij die
meer verzorging en aandacht nodig gehad zouden hebben.
zo ook een kwpner waar de botten uitstaken, dat is natuurlijk
niet nodig om die eerst nog op een markt te verhandelen.

Een handelaar van 2 friese 2 jarige, hij sloeg dat ene paard
meerdere keren met zijn stok onder de kin, omdat het paard
hooi van de grond wilde eten.
Heb gevraagd aan hem, of als hij zijn vrouw nodig heeft
haar eerst ook een paar stok slagen geef, voordat ze luisterd.
Man was niet blij met me, omdat vele mensen het hebben gehoord,
dat intresseerde me nou net niets.

Ik ga er vandaag niet meer heen, heb mijn buik wel weer vol
van de nederlandse handelaren.

Dat heb je mooi opgelost! Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:44

marianne1980 schreef:
Dit soort handelaren halen inderdaad het imago van de paardenmarkt aardig onderuit!!

en vaak zijn het nog niet eens de echte handelaren die zoiets meenemen... een echte handelaar kijkt wel uit want die heeft een naam om hoog te houden...

marianne1980 schreef:
Over het algemeen stonden er gezonde paarden, sommige wat mager maar over het algemeen zagen ze er goed uit!!

precies! ik heb geen abnormale dingen gezien om eerlijk te zijn.

de fries heb ik ook wel gespot, en die hoeven waren idd niet fraai.
die belg hebben we alleen van een afstandje gezien want die was snel weg... die maden hadden natuurlijk behandelt moeten worden, maar je ziet dit vaker bij dieren met veel haar/wol Ach gut
wel vind ik het niet netjes om te zeggen van ow hij gaat toch naar de slacht we laten het er bij zitten Boos!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:57

hmm.. toch blij dat ik niet meer naar de paardenmarkt ben geweest gister..

ieder jaar weer: zal ik gaan, misschien kan ik nog wel leuke dingen kopen voor mn pony (heb geen ruimte voor een shet dr bij.. anders had ik ze t liefst allemaal mee genomen!)
maar dit jaar maar niet gegaan.. ik ken mezelf, ieder jaar weer "aaah, arme beestjes!" zou vaak het liefst in tranen uitbarsten..
ik kan er over het algemeen niet zo goed tegen.. en op de een of andere manier zie ik daar op de markt alleen de zielige paardjes, terwijl ik weet dat er ook gezonde en goed verzorgde paarden tussen staan!

en ik vind het een HEEEEEL slechte zaak dat ze de eigenaar van die belg niet hebben opgespoord.. "omdat hij toch wel naar de slacht ging" Scheve mond
dat het veel voorkomt bij paarden met veel haar op de benen vind ik eigenlijk een slechte smoes.. als je paard maden aan de benen heeft, heb je daar gewoon wat aan te doen!!! een paard hebben kost veel geld en tijd, dat is gewoon een feit!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:03

ImkeTarek schreef:
dat het veel voorkomt bij paarden met veel haar op de benen vind ik eigenlijk een slechte smoes.. als je paard maden aan de benen heeft, heb je daar gewoon wat aan te doen!!! een paard hebben kost veel geld en tijd, dat is gewoon een feit!

misschien heeft die eigenaar het niet eens gezien...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:06

dit is een van de redenen waarom ik nog nooit op een paardenmarkt ben geweest en er nooit zal komen.
Ik kan niet tegen deze dingen, iemand die het paard slaat had van mij al een paar rake klappen terug gehad om het eens te voelen. Dat arme trekpaard, waarom naar de slacht..... als ik daar was geweest en het had geweten was ik waarschijnlijk met een trekpaard naar huis gegaan, vandaar dat ik daar niet kom.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:08

Rianneke schreef:
ImkeTarek schreef:

misschien heeft die eigenaar het niet eens gezien...

een goede zorgzame eigenaar ziet alles.
Je behoort je dier elke dag te controleren op wondjes, zwellingen en insecten.
Als hij werkelijk om dierenwelzijn had gegeven dan was dit wel opgemerkt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:17

marieminime schreef:
een goede zorgzame eigenaar ziet alles.
Je behoort je dier elke dag te controleren op wondjes, zwellingen en insecten.
Als hij werkelijk om dierenwelzijn had gegeven dan was dit wel opgemerkt.

ik weet hoe het gaat met schapen met maden... de ene dag is er niks te zien en de dag erna zie je het gewoon krioelen van de maden Ach gut
ik praat het echt niet goed, maar in dit geval vind ik die foute hoeven bijna erger als maden...
ik controleer mijn dieren altijd, maar als een handelaar de wei in loopt en een blik werpt op de misschien wel 10 tallen paarden en er is op het eerste oog niks zichtbaar is heeft ie ze toch ook gecontroleerd? misschien wel niet zoals jij doet, maar dat doe ik ook niet. ik kijk bij iedere voerbuurt of mij iets opvalt aan de paarden, maar ik ga ze echt niet iedere dag helemaal doorlichten...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:43

helemaal doorlichten doe ik ook niet..
maar er is zelfs al gezegd dat het paard van ver af te ruiken was..

en als je weet dat er plekken zijn op een dier die gevoelig zijn voor dit soort dingen, dat controleer je die iig regelmatiger!
bij mijn verzorgpaardje op stal fokken ze friezen. deze paarden worden ook echt niet helemaal doorgelicht iedere dag, maar wel worden bijna dagelijks de benen/sokken gecontroleerd op eventueel mijt ofzo!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:01

Maden heb je zo....dat is wel zo, de ene dag zit er een wond en de andere dag heb je maden...maar buiten dat is het geen excuus om een paard daarvoor niet te behandelen, een sok gewoon te laten zitten en er geen dierenarts bij te roepen. Nee...men gaat een stapje verder en zet zo'n beestje te koop op een paardenmarkt, dat vind ik echt not done.

Als een paard naar de slacht wordt gebracht dan is het niet 'een beetje maden' dan is het onherstelbaar beschadigd...en dat gebeurt niet in een dag.

Buiten deze twee paarden vind ik een paardenmarkt geen plek om een paard te kopen. Er zitten allicht leuke paarden tussen, maar er is mijn inziens een reden waarom een paard op een paardenmarkt terecht komt. Het is een vrij makkelijke weg om je paard te verkopen, je hoeft je paard alleen maar te verschepen, aan een touwtje te knuppen en wachten maar.

Als je al bezit over een dergelijke gemakszucht en het je eigenlijk niet zo heel veel kan schelen waar je paard heen gaat....want dat valt nu eenmaal niet te controleren op zo'n markt. Dan hoeft het voor mij al niet meer. Want hoe makkelijk is iemand dan geweest met het verbergen van problemen? En de nodige verzorging van het paard?

Ik ben mij er van bewust dat er ook wel mensen staan die 'eerlijk' zijn en dat er hier mensen zijn die er een leuk paard aan over gehouden hebben, maar ik vind het een zeer grote gok.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:51

Ik ben er vorig jaar geweest en heb er ook ellendige gevallen gezien. Een muilezel waar een dronken kerel op zat te schreeuwen en te slaan. Werd door een lading andere kerels leuk gevonden. Een pony met een gigantische wond bij het oog en helemaal ontstoken en vemagerde paarden. Gelijk naar het kraampje gegaan van de marktdienst en het gemeld en ze gingen er naar kijken zeiden ze. Maar na een uur stonden ze er nog en weer naar de leiding van de markt. Mij zien ze er niet meer. Wat een leuk
dagje uit zou worden voor mijn kinderen, resulteerde in met een rotgevoel naar huis gaan. Bah. Boos!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:59

Ik ben er gister ook geweest! vond zelf dat er veel pony's en paarden tussen stonden met slechte hoeven!
Heb ook gezien hoe iemand volgens mij 10 pony's ine en vrachtwagen aan het proppen was!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:20

marieminime schreef:
dit is een van de redenen waarom ik nog nooit op een paardenmarkt ben geweest en er nooit zal komen.
Ik kan niet tegen deze dingen, iemand die het paard slaat had van mij al een paar rake klappen terug gehad om het eens te voelen. Dat arme trekpaard, waarom naar de slacht..... als ik daar was geweest en het had geweten was ik waarschijnlijk met een trekpaard naar huis gegaan, vandaar dat ik daar niet kom.

Herkenbaar... zo herkenbaar.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:28

ik ben zelf gister ook geweest. (met aantal pony's)

hoe sommige pony's/paarden erbij stonden, dat kan echt niet!
het is nog niet alleen hoe de dieren erbij stonden, maar ook hoe ze behandeld werden.
ik heb de inspectiedienst zelf niet gezien, maar goed dat ze aanwezig waren.

wel vond ik dat het vorig jaar nog erger was, met de gezondheid van sommige pony's.
en zoals al gezecht is: er staat ook een groot aantal goed verzorgde pony's tussen.

ik ben het er zoiezo niet mee eens hoe mensen op zo'n markt te werk gaan.
paarden zijn dieren, en dat vergeten ze te snel!

*edit: die laatste twee regels van de beginpost twijfel ik aan! niks gezien.
dan heb ik wel niet alles gezien, want we waren half 8 al weer weg. (vanaf 5 uur)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:01

Kitty84 schreef:
maar buiten dat is het geen excuus om een paard daarvoor niet te behandelen

daar heb je helemaal gelijk in hoor!

wij hebben die belg trouwens ook gezien maar niks geroken of gezien Bloos maar goed zo goed heb ik em ook niet bekeken omdat ik niks met belgen heb Ach gut

Kitty84 schreef:
Als je al bezit over een dergelijke gemakszucht en het je eigenlijk niet zo heel veel kan schelen waar je paard heen gaat....want dat valt nu eenmaal niet te controleren op zo'n markt. Dan hoeft het voor mij al niet meer. Want hoe makkelijk is iemand dan geweest met het verbergen van problemen? En de nodige verzorging van het paard?

er zijn ook mensen (particulier) die hun beest daar verkopen... soms omdat ze em snel kwijt moeten vanwege financiele problemen ofzo.
verder ben ik het zeker weer met je eens dat je eigenlijk voor een leuk en goed paard beter ergens bij iemand op stal kunt gaan kijken!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:32

Wat een vreemd bericht: maden werden aangetroffen boven de hoef van een Belg, oorzaak daarvan ?
Geen idee wie de eigenaar is, maakt niet uit eigenlijk, want peerd gaat toch naar de slacht... Verward
Waarom?
Het zal wel aan mij liggen, maar de berichtgeving geeft imo precies weer zoals het gaat: wie kan het wat schelen?
En die wannabe-schrijver van dit stuk 'nieuws' krijgt er nog geld voor ook.