Eén paard geblesseerd na olympische cross *Update*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eén paard geblesseerd na olympische cross *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 21:46

horses.nl

Zowel de ruiters als trainers waren na afloop goed te spreken over het crossparcours tijdens de Olympische Spelen in Hongkong. Hierin kwamen drie paarden met hun ruiter ten val en één ruiter viel van zijn paard. Toch bleek na afloop één paard geblesseerd. Het gaat om het Zweedse paard Keymaster van Magnus Gallerdal.

Nadat het paard kreupel de finish passeerde, werd zijn rechtervoorbeen meteen goed gekoeld met ijs. Daarna werd het dier naar zijn box gebracht. Op de röntgenfoto's was een haarscheurtje te zien. Keymaster is overgebracht naar de kliniek van de Hongkong Jockey Club. Hier ondergaat hij komende dinsdag een operatie. Professor Leo Jeffcott, die in Hong Kong verantwoordelijk is voor de veterinaire aangelegenheden, sprak over "een niet ongewone kwetsuur voor een sportpaard".

*Update*
Inmiddels is het paard geopereerd. Je kunt hierover hier meer lezen.

Verwant artikel

[OS] Complimenten voor parcoursbouwer cross country
[OS] Prinses Haya geniet en grijpt in
[VN] Parcoursbouwer woedend na Olympische cross country
[VN] Alle Olympische eventingpaarden fit voor het springen
[OS] Operatie eventingpaard Keymaster geslaagd

Woody2015

Re: Eén paard geblesseerd na olympische cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:02

dat ze dan toch nog zo cross parcour afmaken om vervolgens kreupel over de finisch te gaan!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:22

Hoe ver voor de finish was het misgegaan? Oftewel, hoe lang heeft het paard met een 'haarscheur' - wat in mijn beleving gewoon een botbreuk is - doorgelopen en gesprongen?
Op zich mag het dus misschien wel een 'niet ongewone kwetsuur voor een sportpaard' zijn, maar ik vind het ook 'niet ongewoon' als je als ruiter dan afstapt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:32

Paarden hebben op dat moment in de cross zoveel adrenaline, dat je niet eens merkt dat ze kreupel zijn en de paarden het op dat moment niet voelen. Heb het zelf ook gehad met een paard (tot 2 keer toe stokkreupel uit de cross, dag er na weer goed) en nooit wat aan gemerkt in de cross. Paarden gaan dan gewoon door, hoe stom het ook klinkt.

Hopelijk komt het met het paard helemaal goed !!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:46

rowo schreef:
Paarden hebben op dat moment in de cross zoveel adrenaline, dat je niet eens merkt dat ze kreupel zijn en de paarden het op dat moment niet voelen. Heb het zelf ook gehad met een paard (tot 2 keer toe stokkreupel uit de cross, dag er na weer goed) en nooit wat aan gemerkt in de cross. Paarden gaan dan gewoon door, hoe stom het ook klinkt.

Ja dat denk ik inderdaad ook

als je zo een paard door het crossparcours ziet gaan, en je let op de paarden hun uitdrukking, helemaal gefocust op de finish en de hindernissen, dan denk ik echt dat het mogelijk is dat het paard helemaal niets laat merken. Wel erg jammer voor dat paard, hopelijk krijgen ze hem er weer helemaal bovenop

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:50

Heb toch het idee dat zoiets een zwakke plek blijft en hij zijn laatste cross parcours heeft gereden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:51

rowo schreef:

Ja daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Ken ook wel van die 'doodlopers'. Maar ik werd in verwarring gebracht door de zin 'Nadat het paard kreupel de finish passeerde', daardoor dacht ik dat hij daarvoor ook al aan het kreupelen geweest moest zijn.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 01:02

Ik vind het er toch weer 3 te veel... Ongelukjes kunnen gebeuren dat weet ik, maarja.. Kan het niet echt goed formuleren hoe ik erover denk

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 01:30

Question : het is het risico van de paardensport? (net zo goed die van eventing als die van de dressuur, western,... )
Het is natuurlijk erg jammer als zoiets gebeurd, maar als we daar omheen willen, dan moeten we gewoon de paardensport gaan afschaffen vrees ik, net als het houden van paarden zoals dat nu vaak gebeurt...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:53

Rowo zal zeker gelijk hebben, en daarnaast voel je in galop haast niet of een paard onregelmatig loopt, dan zou het echt duidelijk kreupel moeten zijn om op te merken.

Ik heb daarom altijd geleerd om na de finish een stukje te draven, dan kan je veel beter voelen hoe je paard loopt.

_Question, ik snap best wat je bedoelt denk ik. Ik vind het zelf een prachtige sport, maar dat er 3 paarden vallen... dat vind ik ook verre van prachtig.
En zeker mensen die niet eens van deze sport houden, zullen de 3 valpartijen veroordelen. De sport is de laatste jaren al erg verbeterd en veiliger geworden maar het moet nog verder verbeterd worden.

Het is moeilijk om de grens te zoeken tussen een uitdagend parcours (als iedereen foutloos binnen de tijd rijdt is het geen wedstrijd meer) en een acceptabel veilig parcours zonder valpartijen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:04

Ik keek gisteren een stukje van de cross op de BBC, en zag dit paard finishen. Helaas zit er geen foto bij het artikel, zodat ik het paard zeker kan herkennen. Het dier liep tijdens de laatste 2 hindernissen niet kreupel of onregelmatig. Pas na de finish, bij het terugnemen naar draf en stap, viel de kreupelheid pas op. De BBC gaf er echter geen commentaar bij en schakelde over naar een andere combinatie in de cross. Er werd dus niet verder op in gegaan.
Wel duidelijk was dat de ruiter NIET met een kreupel paard de cross heeft uit willen rijden. Dit bleek pas (direct) na de finish.

Ik hoop dat het allemaal meevalt en goedkomt.
Wanneer er voldoende aandacht voor de genezing wordt genomen, hoeft het zeker niet het einde van het paard zijn carriere te zijn.
Ik heb ook zo'n bikkel gereden; is tweemaal kreupel gebleken NA de finish van een SGW, eenmaal met een fikse peesklap. Is toch weer helemaal goed gekomen; heeft daarna opnieuw weer in het Z gecrossed en heeft tot zijn 26e gelopen, zonder al te veel problemen.

Als de afbeelding het doet, gaat het om dit paard "Keymaster":
http://lh4.ggpht.com/_z12kujC0qGM/SIDy6 ... G_1658.JPG

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:14

pre schreef:
dat ze dan toch nog zo cross parcour afmaken om vervolgens kreupel over de finisch te gaan!

Oww makkelijk zeg je dat zeg?. Echt weer iets voor bokt. Beste stuurlui staan aan wal.

Ik vraag me af of je het merkt als je in galop zit hoeverre je paard kreupel is vooral een voorbeen. Denk idd dat er zoveel adreline in jezelf en paard zit dat ze doorlopen.

Pas na de finish ga je draven en dan pas merken je het pas. Zelf ook ooit eens gehad met springen.

Denk dat er zoveel controle is dat als het paard halverwege al kreupel liep ze al hadden ingegrepen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:37

Ik hou écht niet van SGW sorry... ik kan er weinig sympathie voor opbrengen maar ben ook wel zo eerlijk dat ik gewoon wéét dat er enorm om die paarden gegeven wordt, ze krijgen een super behandeling, en staan echt onder goed toezicht.

Dit had een ieder kunnen gebeuren. Ik vind het gewoon uiterst sjit DAT het gebeurt, en dan komt mijn "bah bah" gevoel dat ik überhaupt over SGW heb naar boven. Ik vind het gewoon een k-u-t sport, maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening.

De paarden worden super behandeld, verwend bijna Lachen Ik hoop echt dat dit dier er boven op komt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:26

Ik vind het een van de mooiste takken van paardensport.................... de paarden zie je echt genieten in de cross, da's een beter leven dan 23-24 uur in een hok van als je mazzel hebt 3 x 3 en zo nu en dan een uur in de krul lopen omdat je eigenaar ff showen moet!
En ook in de recreatie, dressuur, "gewoon" springen, mennen zelfs in de wei (o.a. onweer, verdrinken, over de kop bij spelen)gebeuren ongelukken.
Die zie je alleen niet op tv...................... paard dood bij koetsongeluk, paard dood bij buitenrit, 14 paarden dood bij auto-ongeluk................. inderdaad, shit happens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:03

Sammie

Re: Eén paard geblesseerd na olympische cross *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:29

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:34

Paljassofie schreef:
Question : het is het risico van de paardensport? (net zo goed die van eventing als die van de dressuur, western,... )
Het is natuurlijk erg jammer als zoiets gebeurd, maar als we daar omheen willen, dan moeten we gewoon de paardensport gaan afschaffen vrees ik, net als het houden van paarden zoals dat nu vaak gebeurt...

...en dát is wat de PvdD nu stelt Haha!

Is een kwestie van prioriteiten: laat je het dierenwelzijn zwaar wegen dan is de huidige wedstrijdsport met paarden een Nono.
Hebben menselijke ambities meer gewicht, dan is dit een acceptabele prijs die paarden daarvoor betalen.

hc

Kittmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:55

waarom ga je nog door met een kreupel paard Blauw oog ?!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:57

Kittmoon schreef:
waarom ga je nog door met een kreupel paard Blauw oog ?!

Gestoord Lees ff iets naar boven!!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:34

Dit paard is afgelopen winter in NL geweest om voor de dressuur trainingen te volgen, jammer hoor het is zo'n sympathieke man en zijn paard is echt een dapper en sterk dier.
Gelukkig dat de operatie geslaagd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:49

Voor wie over dat ´kreupel doorrijden´ valt:

Paarden zitten bij presteren boordevol endorfines en dat is de doping van de natuur. Daardoor kan een paard met schade aan het systeem tóch een roofdier ontvluchten.

Dit is waarom het zo moeilijk is om tijdens een wedstrijd iets te constateren aan een paard: een paard is evolutionair geselecteerd (door roofdieren) om geen zwakheid te laten merken en met zware blessures toch te presteren.

Dat is een valkuil voor met respect voor paardwelzijn wedstrijden rijden doch kan een individuele ruiter tijdens een evenement zélden aangewreven worden. Pas als de spanning vermindert, de endorfines verdwijnen, wordt de blessure duidelijk.

hc

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:17

Huertecilla schreef:
Paljassofie schreef:

...en dát is wat de PvdD nu stelt Haha!

Is een kwestie van prioriteiten: laat je het dierenwelzijn zwaar wegen dan is de huidige wedstrijdsport met paarden een Nono.
Hebben menselijke ambities meer gewicht, dan is dit een acceptabele prijs die paarden daarvoor betalen.

hc

imo zit het niet alleen in de wedstrijdsport, hc. Blessures heb je evengoed in de recreatie Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:00

Sterker nog. Ze gaan daar vaker voor te komen dan in de 'sport'