De spanning neemt langzaam toe in het dressuurkamp. Nog twee dagen, dan begint voor Hans Peter Minderhoud en zijn teamgenoten Anky van Grunsven en Imke Schellekens de jacht op olympisch goud in de landenwedstrijd.
"We merken aan alles dat de wedstrijden steeds dichterbij komen. De druk neemt toe. Dat geeft niet. Onze paarden verkeren in topvorm en dat zorgt voor een goed gevoel." Goed genoeg om de eeuwige rivaal Duitsland te verslaan? "Daar geef ik geen antwoord op, dat gaan we wel zien" , houdt Minderhoud zich op de vlakte.
De 34-jarige Harskamper voelt zich na ruim twee weken op zijn gemak in het olympisch centrum van Shatin, gelegen in de voormalige kroonkolonie Hongkong, ver weg van Peking.
"De eerste dagen was het hier ontzettend warm. Na de typhoon van vorige week woensdag is het enkele dagen blijven regenen. Dat zorgde voor enige afkoeling. We hebben het geluk dat onze wedstrijden in de avonduren worden afgewerkt. Overdag is het soms bloedheet, zeker als de zon schijnt."
Ook zijn paard Nadine heeft de verre trip naar Azië – na haar allereerste vliegreis – goed verteerd. "Alle paarden moesten in het begin erg wennen aan het felle kunstlicht. Nu gaat het prima. Ook met het gigantische videoscherm in het stadion heeft Nadine geen problemen. Gelukkig maar. Het paard van eventing-ruiter Tim Lips is er als de dood voor."
Minderhoud zag er net als de andere leden van het dressuurteam op het laatst af van het bezoeken van de openingsceremonie in Peking. De vliegreis naar de Chinese hoofdstad alleen nam al drieënhalf uur in beslag.
" We zouden 's morgens om vier uur al moeten vertrekken en een dag later pas erg laat terugkeren. We hadden één dag helemaal niet kunnen trainen en de volgende dag maar half. Dat was het ons bij nader inzien niet waard."
De nummer drie van de nationale ploeg kijkt uit naar de start van zijn olympisch avontuur. "Er kunnen 15.000 mensen in het stadion, dat uitverkocht schijnt te zijn. Dat wordt heel indrukwekkend."
In die mensenmassa zit straks ook zijn eigen supportersgroep. "Edward (Gal, red.) is er natuurlijk. Net als mijn ouders, mijn zus, enkele vrienden en de eigenaren van Nadine."
happie zet hem op!je kunt het! Echt die kerel reed zo ongelooflijk goed in de steeg, nog beter dan anky eigenlijk (oke dan wel met painted black) dus ik heb het volste vertrouwen in hem!hij wordt een echte topper!