Aangepast licht-, voedings- en trainingsschema op Spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aangepast licht-, voedings- en trainingsschema op Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:21

www.horses.nl

Sommige deelnemers werken in aanloop naar de Olympische Spelen met aangepaste licht-, voedings-, en trainingsschema’s om de paarden topfit aan de start te krijgen. Dr. Eric van Breda begeleidt een aantal olympische combinaties.

De paarden die deelnemen aan de Olympische Spelen krijgen met een flink aantal veranderingen te maken. De dieren maken vrijwel allemaal een lange reis, moeten wennen aan een nieuw dag- en nachtritme en kampen in Hongkong met zware klimaatomstandigheden. Met behulp van de schema’s wennen de paarden geleidelijk aan de veranderingen. ,,Een aantal niet-Nederlandse ruiters gebruikt de schema’s om de paarden voor te bereiden op de Spelen. De Nederlanders maken geen gebruik van dit systeem, alleen Tim Lips heeft een deel van het voedings- en trainingsschema opgepakt.”

Het schema startte enkele weken voor de reis naar de Spelen en wordt afgerond in Hongkong. De fitheid van de paarden is uiteraard niet alleen van de schema’s afhankelijk. ,,Je moet je realiseren dat de prestaties van heel veel factoren afhangt, maar je kunt hiermee wel zorgen dat rondom het trainingsmanagement alles is gedaan wat mogelijk is om ze zo fit mogelijk in Hongkong te krijgen”, aldus Van Breda.

(In verband met geheimhouding/patent zijn de schema’s niet helemaal volledig)

Klik hier voor het trainingsschema.

Klik hier voor het voedingsschema.

Klik hier voor het lichtschema.

kersenvla

Re: Aangepast licht-, voedings- en trainingsschema op Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:45

erg interessant

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:34

zeer zeker intresant, nu woon ik niet in hongkong maar ik train mijn paard exact hetzelfde, veel licht, aanpassens en opbouwend werk aanpassend aan ieder seizoen, training opbouw in de zomer mnd, voerschema,s worden daar aan aangepast, en zo geef ik ook mijn leerlingen les, en advies het is behoud van je paard zelfs bij ons in nederland is het erg warm geweest een aantal weken, dan hoor je gelijk ik doe niets hoor het is zo warm, gooi hem wel op de wei fout maak een goed werkschema aangepast aan ieder dier dan maak je goed gebruik van dat hete weer, ze bouwen er nl veel conditie van op, en als je het goed doet, dan wordt je paard er een echt atleed van. super goed die schema,s daar in hongkong daar is over nagedacht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:15

van 23h tot 7h SLEEP???

Paarden hebben geen vast waak-slaapritme hebben. Paarden slapen (veelal staande) tussen de activiteiten door, en doen dit evenveel overdag als 's nachts.

Hieraan gerelateerd is het feit dat paarden geen vaste etenstijden hebben. Paarden grazen dag en nacht door en hebben geen nachtelijke "eetpauze" zoals mensen die hebben.

Ik ben een beetje verbaasd eigenlijk dat zulke grote namen kennelijk last hebben van antropomorfisme. Bloos! Ik kan gewoon bijna niet geloven dat ze niet weten dat paarden zo helemaal niet in elkaar zitten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:01

Arabesk schreef:
van 23h tot 7h SLEEP???

Paarden hebben geen vast waak-slaapritme hebben. Paarden slapen (veelal staande) tussen de activiteiten door, en doen dit evenveel overdag als 's nachts.

Ik denk dat met sleep simpelweg bedoeld wordt dat de lichten uitgaan en er rust is in de stallen. Ik denk dat Erik van Breda meer dan genoeg kunde en inzicht heeft in de paarden Lachen

Ik vind die schema's erg interssant. Op die manier is de overgang van nederlandse tijd naar Hong Kong tijd erg vloeiend en is natuurlijk al stress genoeg voor die paarden.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:37

Mij verbaast het dater staat dat de Nederlands ruiters, Lips daargelaten, geen gebruik van deze schema's maken. Is dat niet een beetje raar?