Paardenfokvereniging na 105 jaar springlevend

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenfokvereniging na 105 jaar springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 08:34

www.bndestem.nl

Drie rassen heeft de Paardenfokvereniging Kring Breda (PFKB) onder haar hoede. Trekpaarden, Haflingers en Friezen. Die raspaarden heeft PFKB-voorzitter Ivo Tekstra niet in het weiland bij zijn huis in het Etten-Leurs buitengebied rondlopen.

Daar lopen een Shetlander en een prachtige Fell-pony.

"Die Fell-pony wordt een mini-Fries genoemd. Qua uiterlijk lijken ze sterk op elkaar, alleen is de Fell een slagje kleiner."

Hij heeft wel een gitzwarte Fries gehad. "Die hebben we helaas moeten laten inslapen. Met dat paard hebben we helaas wat pech gehad."

Door het aanschaffen van de Fries kwam Ivo Tekstra in aanraking met de Paardenfokvereniging Kring Breda. "Toen ik die Fries kocht, werd er gezegd: nu moet je ook lid van de fokvereniging worden. Dat deed ik maar en van het een kwam het ander. Ik werd na een tijdje bestuurslid en toen de vereniging een voorzitter nodig had, werd er bij mij aangeklopt,."

Hij noemt zichzelf een neutraal voorzitter. "Want ik heb dus geen paard van de drie rassen waarvoor de vereniging zich inzet, bij me rondlopen."

Zondag houdt de vereniging een internationale paarden-en veulenkeuring in Etten-Leur. Een jaarlijkse ontmoeting voor de paardenliefhebers, maar deze keer is het een ontmoeting met een feestelijk tintje. De PFKB bestaat 105 jaar.

Tekstra: "Het is een van de oudste verenigingen uit Etten-Leur. Dat wil niet zeggen dat de vereniging alleen maar Etten-Leurse leden heeft. De leden komen uit heel West-Brabant. Dat zijn er ongeveer 175."

Aanvankelijk heette de vereniging officieel 'Vereniging tot bevordering der paardenfokkerij genaamd prinses Juliana.' Initiatiefnemer was dierenarts Nooten die met een eigen fokvereniging de deskundigheid op het gebied van fokken van trekpaarden wilde bevorderen. Dat was in 1903. Negentien jaar later werd de vereniging omgedoopt tot Paardenfokvereniging Kring Breda.

Ivo Tekstra: "Lange tijd bekommerde de vereniging zich alleen om het fokken van trekpaarden. In 1972 werden op de fokdag, die sinds 1909 gehouden wordt, ook Haflingers toegelaten. In 1984 doen de Friese paarden hun intrede binnen de vereniging."

Bij die drie rassen is het tot nu toe gebleven. "Die rassen zijn gelijkelijk verdeeld over de vereniging. Dat het met trekpaarden begon, is wel begrijpelijk. Vroeger waren die paarden onmisbaar op de boerderij. Binnen de vereniging zijn er nog altijd mensen die het werken met paarden in ere houden. Zondag zijn er demonstraties van oogsten met paarden. Dat willen die mensen voor het nageslacht bewaren."

Jaarlijks is er ook een ploegwedstrijd. Tekstra: "Een echte competitie. En niet alleen voor de trekpaarden. Haflingers doen ook mee. Dat zijn trouwens uitstekende paarden voor het ploegen. Ze lopen rustig, met minder grote passen en daarom is het gemakkelijker een rechte voor te trekken."

Vroeger waren de Haflingers echte werkpaarden. Stevige paarden. Tekstra: " Nu worden er toch meer 'luxetypes' gefokt. Die worden vooral voor het rijden gebruikt. Daar zijn ze zeer geschikt voor. Het zijn rustige betrouwbare paarden."

Zelf heeft de voorzitter niets met het boerenleven. "Ik kom uit het centrum van Etten-Leur en werk in het onderwijs. Maar ik heb altijd wat gehad met paarden. Ik vind het prachtige dieren."

Op zijn negentiende begon Ivo Tekstra met paardrijden. "Als je eenmaal met paarden in aanraking bent gekomen, ben je besmet. Op een positieve manier. Tenminste, zo werkt het bij mij. Op de een of andere manier doet een paard iets met je. Het prikkelt, iedere dag. Een prachtige hobby. Met de Fell-pony men ik."

Goedkoop is die hobby niet. Een beetje paard kost al gauw rond de 5000 euro. "Bovendien kost het aardig wat vrije tijd. Al is dat uiteraard niet erg, anders is het geen hobby. Als je wilt fokken, is het zeker veel werk. Binnen onze vereniging is een aantal actieve fokkers die hun mannetje staan. Een week na onze fokdag is er een nationale keuring in Den Bosch. Van trekpaarden en Haflingers. Ik ben er zeker van dat enkele fokkers van onze vereniging in de prijzen vallen."

De Friezen zijn er in Den Bosch niet bij. Tekstra: "Dat is toch een apart wereldje. Het fokken gebeurt vooral in Friesland. Het zijn schitterende paarden. Nee, niet extra moeilijk. Ik vind de Fries een uitermate vriendelijk paard."

Zondag zijn ze te bewonderen bij stal 't Sander aan het Sander in Etten-Leur. Recordpogingen zijn er deze keer niet te zien. Niet nodig, want de PFKB staat nog altijd in het Guiness Book of Records. Sinds 1998 met een 48-span van trekpaarden. Vijf jaar eerder al baarde de vereniging opzien door voor het eerst met een 16-span rond te rijden. Tot dan nog nooit vertoond.

Tekstra: "Je moet je als vereniging toch af en toe profileren. Het gaat trouwens niet slecht met de vereniging. Het ledental is vrij stabiel en dat is in deze tijd, waarin het verenigingsleven in zijn algemeneenheid toch wat onder druk staat, niet zo slecht."

Weer buiten kijkt Tekstra meteen naar het aanpalende weiland waar zijn twee pony's staan. Even goedendag zeggen.

Programma

Zondag 10 augustus houdt de 105 jaar oude Paardenfokvereniging Kring Breda een internationale paarden-en veulenkeuring.

De keuring begint om 10.00 uur. Juryleden uit Duitsland, België en Nederland keuren 80 paarden uit die landen. Aan de dressuur, aangespannen rijden en de oogstdemonstraties doen ongeveer 35 paarden mee.

De entree bij stal 't Sander aan het Sander in Etten-Leur is gratis. De auto parkeren kost 2 euro.