www.bndestem.nl
Cees van Etten (58) uit Galder fokte vier paarden die dit jaar op een wereldkampioenschap lopen.
Een unicum.
De eerste troef van zijn super-kwartet kwam in het Duitse Verden al in actie op het WK voor jonge dressuurpaarden. Het leverde de 5-jarige IPS Weltall onder Theo Hanzon de veertiende plaats op in de grote finale. De 7-jarige Usrava komt in Lanaken (B) onder de Oostenrijker Gerfried Puck in actie op het WK voor jonge springpaarden.
In september moet Van Etten in Beesd zijn. Daar lopen Bilbo en Para op het WK vierspannen. "Bilbo is van mijn eigen hengst Harmonie die nu in Amerika staat. Hij liep aanvankelijk in het span van de Australiër Boyd Excell. Koos de Ronde heeft het hele span overgenomen en vorige week werd hij er nationaal kampioen mee. Van Koos hoorde ik dat Para in Beesd meeloopt in het vierspan van de Amerikaan Chester Weber."
Van Etten behoort niet tot de grote fokkers. Het maakt zijn fokkersresultaten extra indrukwekkend. Al in de tachtiger jaren fokte hij vier nationale kampioenen: Anka, Onorka, Rosalinda en Valburga. Uit hun eerste letters ontstond de stalnaam Anorava-hoeve. Het begon allemaal met tuigpaarden. "Door mijn reuma kan ik zelf niet meer rijden. Daarom zijn we overgestapt op dressuur- en springpaarden. Ook daar geniet ik van. Maar alleen van de goede." Van Etten laat een indrukwekkende stroom van fokproducten de revue passeren. "Aan een veulen kan ik al zien of het iets wordt. Dan is het verder een kwestie van heel streng selecteren. De goede lijnen ontdekken. Daar moet dan prestatie inzitten, de wil om te werken en vermogen. En dat moet dan weer gecombineerd worden met de goede ruiters. Ook exterieurmatig moet een paard goed in elkaar zitten. Ze moeten hier minimaal het sterpredikaat hebben anders houd ik ze niet." Hengsten scouten bij de merries hoort ook bij het werk van de topfokker. "Het gaat mij vooral om het gebruik van het achterbeen en om het karakter. Ze moeten willen werken en nooit opgeven."