Moeder Salinero voorbijgestreeft in aantal zonen OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Moeder Salinero voorbijgestreeft in aantal zonen OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:48

Nieuwsredactie

Afbeelding
Jus de Pommes in 1996 op weg naar goud
foto: Kit Houghton/FEI
De Hannoveraanse merrie Luna (v. Lungau), de moeder van Salinero (v. Salieri) en Seven Up (v. Salieri), heeft samen met de Hannoveraanse Salieri een prestatie geleverd door 2 zonen te krijgen die op de Olympische Spelen hebben gepresteerd. Opmerkelijk was dat de één in de dressuursport uit komt en de andere in de springsport.

Nu heeft zich echter een merrie aangediend die deze prestatie heeft overtroffen. Van als BWP'er geregistreerde Opaline (v.Garitchou x), maar geboren in Frankrijk, zullen de komende weken twee nakomelingen gaan presteren op de Olympische Spelen. Zij volgen hun grote broer Jus de Pommes op, die in 1996 in Atlanta dubbel goud won. Opaline des Pins, zoals ze voluit heet, is geboren in 1980 en werd in 1985 opgenomen in het BWP stamboek. Alle nakomelingen komen uit in de springsport en opvallend is dat deze drie nakomelingen allemaal verschillende vaders hebben. Jus de Pommes, geboren in 1986, heeft als vader Primo des Bruyeres. Jus de Pommes is onder andere goedgekeurd bij het KWPN en won, zoals gezegd, goud in 1996 onder Ulrich Kirckhoff. Kort na zijn succes overleed Jus de Pommes.
De eerste nakomeling die zich dit jaar laat zien is Quintus (v. Pavarotti v/d Helle) goedgekeurd bij het BWP. Hij was in 1996 nog maar drie jaar, deze bruine hengst komt uit voor de Oekraïne onder ruiter Jean-Claude Vangeenberghe.
De tweede nakomeling is de hengst Tresor d'Opaline (v. Major De La Cour), geboren in 1996 en eveneens goedgekeurd bij het BWP. De vos Tresor d'Opaline hoefde voor de Olympische Spelen niet ver te reizen. Hij komt uit voor China onder amazone Samantha Lam.

En wie denkt dat Opaline niet meer verrassingen in de springsport heeft gebracht komt bedrogen uit. Zij is onder andere moeder van vijf goedgekeurde hengsten: Jus de Pommes, Quintus, Tresor d'Opaline, Richiebourg (v. Bayard d'elle) en Shogoun II (v. Night and day xx). De laatste twee komen eveneens uit op internationaal springniveau. Fokker van de drie Olympische paarden is notaris De Brabandere die ongetwijfeld trots is op Opaline des Pins.

passieX

Re: Moeder Salinero voorbijgestreeft in aantal zonen OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:13

Dan zou ik idd ook heeeeel erg trots zijn als fokker! Lachen

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:17

Kan je gerust zeggen dat het een goeie merrie is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:19

dan doe je inderdaad ergens iets heel erg goed Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:24

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:28

wauw, dat is me een merrie zeg!!!!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:33

Dat is de droom van iedere fokker denk ik. Ja

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:54

idd das wel errug super om mee te maken denk ik!!

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:17

Je droom komt uit als fokker Pling

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:30

Ja we doen ons best maar zoiets evenaren oei dat wordt een kluifffff, ik wil die beste man graag spreken hoe heette hij ook al weer oh ja... notaris De Brabandere, waar kan ik hem vinden, wijze lessen volg ik graag Haha! Haha!

Wat een prestatie, er worden hier personen om veel minder al fokker van het jaar benoemd Haha! Haha! ik heb persoonlijk geen illusies op dat gebied en bewonder diegene die dit wegzetten in hun fokkerij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:35

krackertje schreef:
Ja we doen ons best maar zoiets evenaren oei dat wordt een kluifffff, ik wil die beste man graag spreken hoe heette hij ook al weer oh ja... notaris De Brabandere, waar kan ik hem vinden, wijze lessen volg ik graag Haha! Haha!

Wat een prestatie, er worden hier personen om veel minder al fokker van het jaar benoemd Haha! Haha! ik heb persoonlijk geen illusies op dat gebied en bewonder diegene die dit wegzetten in hun fokkerij.

Niet dat ik geen bewondering heb voor de beste man maar naar mijn mening is dit gewoon puur geluk dat hij zo'n merrie heeft. Een merrie die met 5 verschillende hengsten 5 toppers geeft.
Er bestaan wel van die merries die altijd goed fokken wat je er ook opzet. Ik weet niet of dit nou echt wijs fokkersinzicht was. Gewoon een topmerrie!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:58

Man is al uitgebreid gehuldigd geweest door het BWP hoor, geen paniek Knipoog

Volgens sommigen zou het het vrij hoge percentage Angloarabisch bloed zijn dat van de merrie zo'n super hengstenmoeder heeft gemaakt.
Het hele verhaal heeft ooit in Equitime gestaan, puur geluk is het volgens mij niet Suzanne F, als ik me goed herinner is hij die merrie speciaal in Frankrijk gaan kopen en ik meen me ook heel vaag te herinneren dat de merrie niet meer leeft. Jammer dat het BWP die artikels over stammoeders en dergelijke niet op hun site plaatst, dan kon je zoiets daar nog een keer gaan nalezen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:00

super zeg voor de fokker!!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:22

ik denk dat het niet alleen geluk is hoor zo'n merrie te hebben. Je moet zelf ook inzicht in het een en ander hebben.. Je hoort wel veel meer dat angloarabisch bloed nodig is in de fokkerij! Wel interessant!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:34

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:39

Wij hebben 12 jaar geleden een merrie gekocht waar wij qua bloedvoering in geloofden, deze merrie is de eerste jaren verguist door een ieder, na enkele jaren bleek dat ze toch wel leuk fokte, het niveau van deze fokker daar mogen wij alleen maar van dromen maar ach een mens moet iets hebben om naar te streven.

Als je als fokker iets wilt dan pluis je alles na en dat kost al aardig wat tijd, dan kom je tot een conclusie en dan nog de zoektocht naar datgene wat je graag wilt om mee te fokken, wil nog niet zeggen dat het allemaal lukt maar toch mooi dat het deze beste man wel gelukt is. geluk kan een mens hebben en zo ook in de fokkerij maar zoveel paarden uit 1 merrie fokken die het allemaal doen betekent dat of.... deze beste man wist wat een super beste fokmerrie was of.... hij wist aardig wat fokken was, ik wil best in een portie geluk geloven en hoop dat ik dat ook ooit mee mag maken maar geloof maar dat er meestal wel een stuk wijsheid aan te pas komt.

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:51

En dan moet je ook nog hebben dat deze paarden bij de goede ruiters/stallen terechtkomen!
Dat weet je van tevoren ook niet! Knipoog
Tevens zijn de paarden ook nog gezond gebleven Cool
Je kan uitdocteren wat je wilt maar mijn inziens komt er toch geluk aan te pas! Pling

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:02

Ach, in ons geval hebben wij in het verleden enkele paarden gewoon aangehouden om het een en ander veilig te stellen en te laten zien/gebeuren, pas sinds enkele jaren verkopen wij af en toe wat paarden omdat het niet mogelijk is om alles aan te houden, wie weet heeft deze man dat ook wel gedaan of beste afspraken gemaakt bij verkoop, dan spreek je al niet meer van geluk maar eerder van wijsheid, wie weet.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:38

Sammie schreef:
Nieuwsredactie
De tweede nakomeling is de hengst Tresor d'Opaline (v. Major De La Cour), geboren in 1996 en eveneens goedgekeurd bij het BWP. De vos Tresor d'Opaline hoefde voor de Olympische Spelen niet ver te reizen. Hij komt uit voor China onder amazone Samantha Lam.

Die moet even ver reizen als de andere paarden, want Lam en Tresor verblijven in omgeving Brussel waar ze in opleiding zijn bij Pessoa Lachen

En ja, Notaris de Brabandere heeft nog succesen gehad met andere merries Lachen Geweldig buikgevoel moet die hebben!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:55

Goede merrie, goed fokkersinzicht en......selectieve verkoop!

Blijkbaar verkoopt hij zijn paarden niet aan de eerste de beste, dus is de kans vele malen groter dat ze hoog in de sport komen. Als ik zo'n paard onder mijn gat kreeg (als ik rijk was Clown ) kwam ik nooit op de OS terecht Nagelbijten / Gniffelen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:24

Een goed paard moet je inderdaad ook goed verkopen, maar topkwaliteit vind je doorgaans toch uit topmoeders en -vaders. Hoedanook een enorm fijne prestatie voor een fokker!!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:20

super zeg voor de fokker OK dan!