Jakobskruiskruid behandeld in tv-programma Vroege Vogels

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Jakobskruiskruid behandeld in tv-programma Vroege Vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:22

vroegevogels.vara.nl

Vooral onder paarden maakt de giftige plant Jakobskruiskruid wel eens slachtoffers. Maar de zebrarups is juist verzot op de bittere smaak van de plant. Moet Jakobskruiskruid bestreden worden, of is de angst groter dan het probleem?
Morgen wordt in het VARA-programma "vroege vogels" aandacht besteed aan onder andere jakobskruiskruid.
De uitzending zal te zien zijn om 19.52 uur op Nederland 2.

friesiszwart

Re: Jakobskruiskruid behandeld in tv-programma Vroege Vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:31

Dat wordt kijken dus.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:47

Dat wordt idd kijken. Die zebrarups, heb ik vorig jaar op die planten zien zitten, die eten er goed van. Zou dat een natuurlijk bestrijdingsmiddel zijn? Ben benieuwd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:48

ik ga ook even kijken!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:45

Wij - paardenmensen - moeten met zijn allen de handen uit de mouwen steken. Een paar hanschoenen aandoen of zo'n speciale vork kopen en overal om onze huizen heen en in onze bermen het JKK uitstken en naar de GAD (gemeeentelijk Afval Dienst) brengen.
Mij kunnen ze hier in de buurt op de GAD al uittekenen. En weg is weg. Het zal een druppel op de gloeiende plaat zijn . . . maar we moeten met zijn allen iets doen.
Helaas doen de 'natuurverenigingen' zoals het Goois Natuurreservaat niets tegen het JKK. Zij zijn wel erg geinterresseeerd in het ontvangen van giften; en zij doen niets tegen vergiftigingen.
Hun dieren eten in het najaar gewoon de opgedroogde planten, schande!!

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:13

Gelukkig zitten er,op de plantjes die er bij ons nog staan..( het zijn er gelukkig niet meer zoveel dankzij vele middagen plantjes steken) Heeeeeeeeeeeeeeeeel veel zebrarupsen! Die ook nog eens een flinke eetlust hebben Haha!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:47

Het is mij opgevallen hoe veel St Jacobskruid er bij ons (België) tegenwoordig staat. Erger nog is het feit dat heel weinig mensen hier beseffen dat het gevaarlijk is voor paarden.
Toen we vorige week met de kinderen naar Planckendael gingen (soort dierentuin waar dieren in vrij grote percelen zijn ondergebracht) heb ik geizen dat er heel veel St Jacobskruid stond bij de Zebra's...
Ook bij ons in de buurt (polders) zie je steeds meer en meer St Jacobskruid.
Daarom ben ik ook niet erg gerust om hooi te kopen. Zeker niet als het hooi is dat vrij "natuurlijk" is gegroeid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:49

Van de website www.Jacobskruiskruid.com

Vraag: Wordt mijn paard ziek als het af en toe een hapje Kruiskruid binnen krijgt?
Antwoord: Nee, het incidenteel eten van kleine hoeveelheden Kruiskruid zal niet tot ziekteverschijnselen leiden. Als paarden gedurende enkele dagen meerdere kilo's Jakobskruiskruid eten of gedurende een lange periode regelmatig Kruiskruid planten eten kan dit echter wel tot onherstelbare leverschade leiden.

Vraag: Hoopt het gif zich op in het lichaam?
Antwoord: Nee, de gifstoffen (pyrrolizidine alkaloïden) worden binnen 24 tot 48 uur uitgescheiden. Als een dier regelmatig pyrrolizidine alkaloïden binnenkrijgt kan de schade aan de lever zich echter wel opstapelen en op den duur tot ziekte verschijnselen leiden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:01

Niet alleen paarden gaan er dood aan hoor, ALLE zoogdieren, dus ook mensen! (Nou zullen wij het niet zo gauw eten......)
Trek handschoenen aan als je er mee aan de slag gaat, het gif gaat ook via de huid naar binnen. Laat kinderen het vooral ook niet plukken als boeketje...............

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:50

Met zijn allen moeten we de strijd opnemen tegen het JKK!!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:17

dat wil ik ook zien Ja
vandaag nog een paar van die rotplantjes uit de wei getrokken.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:21

Sorry, ik wist niet eens dat het gevaarlijk is voor paarden! (Heb ook geen eigen paard....) volgende keer beter opletten tijdens biologie! Groeit het veel in weilanden?

Sorry dat het miss een beetje domme opmerking is van mij, maar ik vind wel belangrijk dat ik dit heb gelezen!

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:32

Mooi, ga het vanavond even kijken.
Heb gister ookal bosjes JKK uit de wei geplukt. Rotspul.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:17

ik vond het wel leuk om te zien maar eerlijk gezegd kwam dr niet veel nieuws in, ik wist alles al Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:10

linky schreef:
Niet alleen paarden gaan er dood aan hoor, ALLE zoogdieren, dus ook mensen! (Nou zullen wij het niet zo gauw eten......)
Trek handschoenen aan als je er mee aan de slag gaat, het gif gaat ook via de huid naar binnen. Laat kinderen het vooral ook niet plukken als boeketje...............

Sorry...moet hier even op inhaken...hier is niets van waar...een fabeltje.Wel is het zo dat er mensen allergisch kunnen zijn voor de plant en dat hun huid daarop reageert,net als dat sommigen niet tegen tomatenplanten kunnen.

Citaat:
Uit ons onderzoek naar de bronnen achter de berichtgeving dat het gevaarlijk is om Jakobskruiskruid aan te raken, concluderen wij dat er geen concrete aanwijzingen zijn dat er een gezondheidsrisico voor mensen bestaat. De hoeveelheid pyrrolizidine alkaloïden die eventueel opgenomen zou kunnen worden d.m.v. huidcontact is zeer laag en er is geen bewijs dat deze alkaloïden omgezet worden in een giftige vorm. Jakobskruiskruid kan bij huidcontact echter wel een allergische reactie geven: compositae dermatitis.(8). Deze allergie treedt op na huidcontact of na het eten van de planten. De allergie wordt niet veroorzaakt door de pyrrolizidine alkaloiden, maar door andere stoffen die in veel soorten van de composietenfamilie voorkomen (sesquiterpene lactonen) (9).bron: http://www.jakobskruiskruid.com/website ... tent&id=50

Dus handschoenen mag wel maar hoeft niet en zolang de kinderen de bloemen niet naar binnen werken ... Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:16

Ik heb het programma ook gezien, dit jaar heb ik het een en ander geleerd over kruiskruiden en ik vond het een goed stukje. Niet dat gegil van aaaaaaaah mijn paard gaat dood. Maar gewoon de feiten.

just2see schreef:
Toen we vorige week met de kinderen naar Planckendael gingen (soort dierentuin waar dieren in vrij grote percelen zijn ondergebracht) heb ik geizen dat er heel veel St Jacobskruid stond bij de Zebra's...
Ook bij ons in de buurt (polders) zie je steeds meer en meer St Jacobskruid.
Daarom ben ik ook niet erg gerust om hooi te kopen. Zeker niet als het hooi is dat vrij "natuurlijk" is gegroeid.

Als die fjorden (en andere paarden) het niet eten denk ik niet dat een zebra het wel lust?

Hooi kun je tegen een kleine vergoeding laten controleren Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:35

ik heb altijd begrepen dat de hele baal hooi besmet was met het gif als er 1 plant in zit, maar die vrouw in het programma gaf de baal gewoon te eten, behalve het plakje waar het JKK in zat?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:08

Niet helemaal juist.
In die baal hooi zat geen JKK.... dat zat appart in een kistje.
Overigens kan je die baal wel weggooien , niet om de sappen die zich zouden verspreiden zoals elders wordt beweerd , maar evt. verpulverde blaadjes vind je niet terug en zijn dan ook nog giftig.
Die mevrouw gaf dus geen hooi uit dat pak met JKK maar liet enkel maar besmet hooi zien en liet haar paarden goed hooi eten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:41

Was het niet zo dat er ook aan schade voor de volksgezondheid wordt gevreest?
Slachtdieren (schapen, koeien e.d.) die, omdat ze toch geslacht worden, hooi gevoerd krijgen met JKK.... wiens vlees te hoge conentraties JKK-gif zou kunnen bevatten?

Boerke waar ik altijd hooi haal, heeft slachtkoeien. Hij voorkomt ten alle tijden dat zijn vee hooi zou krijgen met JKK. Hier heeft hij grote vrees voor!
"Gaan mijn koeien ook kapot aan" zegt-ie altijd.
Hij spuit regelmatig gif tegen JKK en hij trekt het JKK (die het gif overleeft hebben) eruit tijdens het maaien. Dit heeft hij 3 jaren lang volgehouden en al zijn weilanden en dijken (!!!) zijn inmiddels JKK-vrij.
Met mijn eigen ogen gezien dat het echt JKK-vrij is: gewoon weilanden en dijken controleren die hij maait.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:38

Ik heb de vraag over PA vergiftiging bij mensen ook doorgespeeld aan dr. Pieter B. Pelser, Phd
Department of Botany
104 Life Sciences East
Oklahoma State University
Stillwater, Oklahoma 74078-3013, USA

Hier de reactie

Ik heb in de literatuur nog geen aanwijzingen gevonden dat kruiskruiden een serieus gevaar voor de volksgezondheid van mensen vormen. Er zijn inderdaad een paar geisoleerde gevallen van kruiskruid vergiftiging geweest, maar daarbij is het dan ook gebleven. In het grote plaatje van factoren die vergiftiging bij mensen veroorzaken, lijkt mij kruiskruidvergiftiging, zeker in West Europa, een verwaarloosbaar risico.