Ophokplicht paarden wegens rondvliegende paardenbijter?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Ophokplicht paarden wegens rondvliegende paardenbijter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:22

natuurbericht.nl

De afgelopen dagen zijn er veel meldingen van paardenbijters. Deze grote libel is verspreid over het hele land gezien. Reden om acuut de paarden binnen te halen?

De paardenbijter is een grote libel van de familie van de glazenmakers. Ze zijn de komende maanden volop aan te treffen. Ze zitten regelmatig, soms in groepen, bij elkaar langs bosrandjes en op andere beschutte warme plekken. Daar jagen ze op vliegen, muggen en andere insecten. De afschrikwekkende naam paardenbijter hebben ze te danken aan hun jachtmethode. Niet dat ze paarden bejagen, maar wel de dazen en vliegen die rondom de paarden aanwezig zijn. Van afstand lijkt het dan alsof het paard wordt aangevallen. Het tegendeel is waar: paarden houden van paardenbijters!

De vrouwtjes zetten hun eitjes af op of onder het wateroppervlak, op allerlei plantaardig materiaal: half verrotte wortels en bladeren, maar ook op levende planten. De eitjes komen pas na de winter uit en de larven leven in het water van allerlei dierlijk materiaal en zelfs elkaar, want de larven zijn kannibalistisch als het zo uitkomt. Nadat de larven volgroeit zijn kruipen ze langs een waterplantenstengel omhoog, het water uit. Vervolgens barst het huidje open en komt de kant en klare paardenbijter tevoorschijn. Dat uitsluipen gebeurt vanaf half juli, maar de meeste zullen pas in augustus en september libel worden.

Vooral ’s avonds zijn groepjes jagende paardenbijters te zien, op enige meters hoogte heen en weer vliegend langs bomen, tot ver weg van het water. Doordat ze trillend met achterlijf en vleugels hun lichaam kunnen opwarmen, kunnen ze zowel voor zonsopkomst als na zonsondergang actief zijn. Nu zijn het nog onze ‘autochtone’ paardenbijters, maar over een aantal weken worden deze aangevuld met ‘allochtonen’ uit Midden-Europa. Ze kunnen enorme afstanden afleggen en van de ene op de andere dag opeens massaal aanwezig zijn.

fokfanaat

Re: Ophokplicht paarden wegens libel (paardenbijter)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:25

ik snap de ophokplicht niet, als deze beesten alleen de dazen wegvangen?

ik heb ze nog nooit bij mijn paarden gezien, nou staan die ook eerder is bosgeboed als in watergebied

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:28

Denk dat de 'ophokplicht' een beetje met een knipoog is bedoeld. Ik heb de beestjes ook nog nooit romdom stal gezien...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:28

glazenmakers... zijn toch glazenwassers??

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:29

Het bericht vermeldt juist, dat dat níet nodig is, omdat de "paardenbijters" juist op de vliegen die de paarden belagen jagen. Nuttige beestjes dus!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:30

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:30

lijkt me juist dat je de paarden naar buiten moet doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:32

He nu weet ik wat die "libel" zo ver weg van het water kwam doen Ja Wij hadden laatst zo eentje rond een uur of twee binnen zitten. Maar we dachten dat het een gewone was en die steken geloof ik ook mensen? Dus die hebben we dood gemaakt Bloos En ik maar speculeren wat dat ding zo ver weg van water kwam doen omdat ik ze altijd hier boven het water zie "zweven" hier opt vijvertje.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:33

suuzepuus schreef:
lijkt me juist dat je de paarden naar buiten moet doen!

Ja dat lijkt mij ook, als het paard er verder geen last van heeft.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:35

@cayenne: dom van me zeg!! Dat zijn idd andere "enge" insekten, glazenwassers... brr!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:43

Hey wat een leuk bericht, eens wat anders Lachen

Ik heb ze ook nog niet gezien, maar deze beestjes moeten we eigenlijk fokken en uitzetten om de daas tegen te gaan? Duivel

Vanessa

Re: Ophokplicht paarden wegens rondvliegende paardenbijter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:44

Hoi paardenbijters.
Wij hebben een hoop slootjes om onze weide. Jullie zijn bij deze van harte welkom!!!!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:44

pharagirlke schreef:
He nu weet ik wat die "libel" zo ver weg van het water kwam doen Ja Wij hadden laatst zo eentje rond een uur of twee binnen zitten. Maar we dachten dat het een gewone was en die steken geloof ik ook mensen? Dus die hebben we dood gemaakt Bloos En ik maar speculeren wat dat ding zo ver weg van water kwam doen omdat ik ze altijd hier boven het water zie "zweven" hier opt vijvertje.

Ze steken echt niet uit zichzelf, alleen als ze zich belaagd voelen, zal dus ook nooit een libelle doodmaken, zonde, zijn zulke mooie insecten.
En een keer getuige geweest van een libelle die uit zijn pop kroop in de vijver, en dan hebben we het niet over kleine beestjes. Overigens zijn ze 2 jaar lang een pop, duurt echt enorm lang.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:51

je zou ze bijna gaan fokken Knipoog

en dan vooral op grote, zodat ze lekker veel dazen kunnen eten

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:51

Bij mij thuis aan de vijver zie ik ze regelmatig, jammer genoeg hebben ze de weg naar men weide nog niet gevonden, want het stikt daar van de dazen, vliegen en muggen Boos! (misschien eentje vangen, in een pot steken en naar de weide brengen haha)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Yavanna schreef:
pharagirlke schreef:

Ze steken echt niet uit zichzelf, alleen als ze zich belaagd voelen, zal dus ook nooit een libelle doodmaken, zonde, zijn zulke mooie insecten.
En een keer getuige geweest van een libelle die uit zijn pop kroop in de vijver, en dan hebben we het niet over kleine beestjes. Overigens zijn ze 2 jaar lang een pop, duurt echt enorm lang.

Vergist Bloos Ik maak normaal ook geen libellen dood overigens. Vind ze prachtig om hier boven de vijver te zien zweven en ze komen zelden op me af. Dat vind ik wel leuk aan die beestjes. Knipoog Maar had het even gehad met insecten Clown Hebben nl wat probs gehad met van die kleine wannabe-kevers Clown wrong place wrong time! Iig maak ik nu zeker geen libel-achtige meer dood Ook een vijvertje aan leggen op weide of er iig vlak langs, kunnen hun jongen zich verschansen aan de dazen bij de paarden Ja

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Oke, waar kan ik die beesten kopen Haha! Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:54

Libel steekt nooit dacht ik, zelfs niet als ie zich bejaagd voelt...

Vind het prachtige beesten en die paardenbijters zijn ook bij ons in de wei welkom!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:57

kunnen libelle's steken dan? haha geloof van niet hoor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:59

Theoretisch gezien bijten ze. Maar iedereen snapt wat er bedoelt wordt dus vind dit een beetje muggenziften Clown

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:01

Jammer voor die beesten maar ik heb er al 3 dood gemept Schijnheilig . Het veulen op is er echt panisch voor en die gaat letterlijk door het het lint/draad van de wei.
Tjah, dan lievert zo'n beest minder dan dat het veulen zometeen op de weg staat of de benen kapot heeft. Ik denk trouwens dat er al meer van die beestjes op stal de laatste adem hebben uitgeblazen want de honden happen/bijten alles wat op insect lijkt uit de lucht. Bloos

@ Titsia, wat heb jij een akelig plaatje bij je naam, kan aan mij liggen maar voor mij lijkt het net of er heel veel angst in dat oog zit.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 04-08-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:01

Vanessa schreef:
Hoi paardenbijters.
Wij hebben een hoop slootjes om onze weide. Jullie zijn bij deze van harte welkom!!!!

Hier ook een weide waar er wel heeeeeel veel welkom zijn,. Vork
Heb ze vorige week al zien vliegen, wist niet dat ze dazen aten/ vangen.
Dus erg nuttig diertje. *LOL*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:04

Uthrick schreef:
@ Titsia, wat heb jij een akelig plaatje bij je naam, kan aan mij liggen maar voor mij lijkt het net of er heel veel angst in dat oog zit.

valt mij ook elke keer op als ik haar zie posten!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:08

Hier geen dazen maar wel ENORM veel vliegen, dus kom maar langs!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:08

Uthrick schreef:
Jammer voor die beesten maar ik heb er al 3 dood gemept Schijnheilig . Het veulen op is er echt panisch voor en die gaat letterlijk door het het lint/draad van de wei.
Tjah, dan lievert zo'n beest minder dan dat het veulen zometeen op de weg staat of de benen kapot heeft. Ik denk trouwens dat er al meer van die beestjes op stal de laatste adem hebben uitgeblazen want de honden happen/bijten alles wat op insect lijkt uit de lucht. Bloos

Dan mag je wel oppassen met je honden, onze katten zijn er een aantal malen doodziek van geworden.

Theo