Tim Lips en Oncarlos kunnen niet zonder elkaar

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tim Lips en Oncarlos kunnen niet zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:03

www.nusport.nl

Voor het eerst sinds 1992 is er op de Spelen weer een Nederlandse deelnemer in de discipline eventing. Ruiter Tim Lips treedt met zijn paard Oncarlos in Peking in de voetsporen van zijn vader, die in Barcelona veertiende werd. "Oncarlos en ik zijn een team: ik kan niet zonder hem, hij kan niet zonder mij."

De stallen met olympische paarden, de ruiters en vooral het Olympisch springstadion: ruiter Tim Lips kan zich alles nog herinneren van de Spelen van 1992 in Barcelona. Hij zag daar als zesjarig jongetje zijn vader vijftiende worden in de discipline eventing. “Daarom wilde ik ook zo graag naar de Spelen.”

Zijn droom kwam begin juli geleden uit in Aken. Lips moest van het NOCNSF minimaal twaalfde worden bij het CHIO-evenement om zich te plaatsen voor de Olympische Spelen. Hij werd tweede en voldeed daarmee ruimschoots aan die eis. “Natuurlijk had ik me liever eerder geplaatst, en niet op het laatste moment”, aldus de ruiter. “Maar ik voelde nu geen extra druk en wist eigenlijk wel dat ik het zou redden.”

Triatlon

Naast springen en dressuur is eventing de derde en minst bekende paardensportdiscipline op de Olympische Spelen. “Eigenlijk is het de triatlon van het paardrijden”, legt Lips uit. “We moeten een dressuurproef rijden, maar van niet zo’n hoog niveau als bijvoorbeeld Anky van Grunsven dat kan.”

“Daarnaast moeten we een springproef doen en ten slotte een crosscountry race, waarbij we een parcours met hindernissen van 5,7 kilometer moeten afleggen met een gemiddelde snelheid van 570 meter per minuut. Mijn beste onderdeel is springen. Ik denk doordat dat van andere collega’s vaak juist hun zwakte is. Ik heb er misschien ook wat meer ervaring in.”

Paarden

Bijna dag en nacht is Lips met paarden bezig. In het bedrijf dat hij samen met zijn vader heeft richt hij paarden af, die hij weer verkoopt en geeft hij paardrijles. Daarnaast traint hij hard voor de Spelen met zijn eigen paard Blom’s Oncarlos. Vijf jaar werkt hij nu met het dier, dat door de fokker Oncarlos werd genoemd. Blom is de naam van een lokale rijschool en sponsor van Lips.

“In het begin moesten Oncarlos en ik erg aan elkaar wennen. Hij moest nog veel leren. We hebben weleens twijfels gehad, maar zijn rustig verder gegaan.” De laatste drie jaar gaat het veel beter. Lips: “We hebben nu een vertrouwensband samen. Als ik in de stal kom, reageert hij op mij. Bij iemand die hij niet kent zal hij achter in de stal gaan staan.”

“De cross vindt hij het leukst. Ik merk dat doordat hij heel erg begint te trekken als hij de witte en rode vlag ziet waar we tussendoor moeten springen. Soms is hij een beetje overenthousiast en dan moet ik hem in toom houden. We zijn een team: ik kan niet zonder hem, hij kan niet zonder mij.”

Over zijn medaillekansen durft Lips weinig te zeggen. “Ik zit niet bij de kanshebbers, en zie dit dan ook vooral als een mooie gelegenheid om ervaring op te doen voor bijvoorbeeld de Spelen in Londen over vier jaar.”

Virus

Voordat de hippische ploeg vorige week naar Hongkong afreisde moesten de paarden in Nederland in quarantaine. “China is bang dat onze paarden een virus meebrengen dat ze overdragen op hun paarden. Onze paarden werden nu getest en stonden in een aparte stal waar geen andere paarden meer waren.”

De vlucht naar de andere kant van de wereld is goed gegaan. Lips heeft met zijn paard de eerste dagen rustig aan gedaan om te wennen aan de weersomstandigheden en bij te komen van de reis en is nu hard aan het trainen.

Concentreren

De opening van de Spelen zal de ruiter niet bijwonen, omdat de paardensportwedstrijden niet in Peking, maar in Hongkong plaatsvinden. “Dat is jammer”, vindt Lips, “mijn vader heeft het wel meegemaakt en hij vond het fantastisch. Maar aan de andere kant: ik kan me nu wel volledig concentreren op mijn wedstrijd.”

Een dag na de opening, op 9 augustus, is Lips al aan de beurt. “Na mij komen de dressuurruiters in actie, dus ik blijf natuurlijk kijken. En tijdens de laatste dagen van de Spelen vlieg ik naar Peking en ben ik alsnog bij de sluitingsceremonie.”

nowornever

Re: Tim Lips en Oncarlos kunnen niet zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:02

Ben heel benieuwd hoe hij het ervan brengt

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:48

Cayenne schreef:
www.nusport.nl

Ruiter Tim Lips treedt met zijn paard Oncarlos in Peking in de voetsporen van zijn vader, die in Barcelona veertiende werd.

ruiter Tim Lips kan zich alles nog herinneren van de Spelen van 1992 in Barcelona. Hij zag daar als zesjarig jongetje zijn vader vijftiende worden in de discipline eventing. .”

werd z'n vader nou 14de of 15de Knipoog

Leuk dat hij de eerste is na z'n vader die voor nederland uitkomt in de eventing tijdens de OS

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:35

Volgens mij werd Martin 15e in Barcelona. Wat je hier nergens leest, is dat die zich in 1980 ook kwalificeerde voor de Spelen, destijds in Moskou. De Koude Oorlog was toen nog volop gaande en veel Westerse regeringen besloten die Spelen te boycotten. Wij vonden dat toen zo ontzettend jammer! Ik reed toen bij dezelfde rijvereniging als waar de hele familie Lips lid was en we woonden twee straten verder.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:03

Citaat:
Ruiter Tim Lips treedt met zijn paard Oncarlos in Peking in de voetsporen van zijn vader, die in Barcelona veertiende werd.

Citaat:
Hij zag daar als zesjarig jongetje zijn vader vijftiende worden in de discipline eventing.

Werd zijn vader nou 15e of 14e? Tong uitsteken

Haha, maar ik ben echt benieuwd wat hij zal maken!!

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:12

Ik hoop dat ik het kan zien op tv, want ik wil dit echt niet missen!!!!

martin werd 15e Knipoog

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:00

Ik hoop dat het ook ergens uitgezonden wordt (het zal wel geen Nederlandse zender zijn), het is mijn favo-onderdeel van de OS.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:02

ik wil het ook wel zien Haha!
ben sinds ik heb gecrosst in Ermelo helemaal weg van de Eventing en de SGW Tong uitsteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:03

Je kunt later vandaag een schema verwachten met tv-zenders als het goed is.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:07

okee OK dan!