Tineke Bartels: een goede conditie geeft onafhankelijke zit

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tineke Bartels: een goede conditie geeft onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:04

www.horse-event.nl

Afbeelding

Wist je dat Tineke Bartels gymnastieklerares was voordat ze aan een actieve carrière als ruiter begon? Met deze achtergrond en haar jarenlange ervaring als topsporter weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om in een goede conditie te verkeren als je paardrijdt. Reden genoeg dus om Tineke te vragen naar haar ongecensureerde mening over dit item. Ook vroegen we haar wanneer in haar ogen een paard een happy athlete is.

Als ruiter moet je ervoor zorgen dat je een goede conditie hebt. Want alleen op het moment dat je een goede conditie hebt, kun je jouw lichaam goed beheersen en controleren. Je kunt de verschillende spiergroepen aanspannen en ontspannen wanneer dit van je lichaam gevraagd wordt. Hierdoor creëer je ook weer een betere onafhankelijke zit. Je kunt lichter en zwaarder gaan zitten en je bent in evenwicht met je paard. Om een goede conditie te krijgen kun je duursporten beoefenen zoals zwemmen, fietsen, hardlopen enzovoort. Het trainen van je buikspieren is ook erg belangrijk, hiermee zorg je ervoor dat je romp goed in vorm is. Dit heb je weer nodig om met je paard mee te kunnen gaan.

Overgewicht is niet alleen in Amerika een probleem. Ook in Nederland krijgen steeds meer mensen te kampen met overgewicht. Tineke geeft de dames van ‘Fit met Bit’ tweemaal les, een keer op Academy Bartels en een keer ten overstaan van duizenden mensen tijdens Horse Event. Bij overgewicht is het goed om bij je trainer na te vragen of jouw paard geschikt is om je te dragen. Er zijn verschillende rassen, die de lichaamsbouw hebben om zwaardere ruiters te kunnen dragen. Een ruiter met overgewicht hoeft niet per definitie geen goede ruiter te zijn. Het belangrijkste is dat je met een paard mee kunt gaan, uit kunt zitten en jezelf kunt controleren en beheersen. Voor jezelf is het natuurlijk altijd beter om fit te zijn en niet teveel overgewicht te hebben. Ik wil bezoekers dan ook aanraden om zeker een kijkje te nemen in het PrimeVal Wellness Centre omdat er zoveel mogelijkheden zijn om jezelf conditioneel en lichamelijk te verbeteren. Ik ben van mening dat je als ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen om het rijden voor je paard zo prettig mogelijk te maken.

Om te kunnen zien of een paard een happy athlete is, zich prettig voelt, moet je véél paarden in je leven gezien hebben. Je kunt niet zomaar aan het uiterlijk of de manier van lopen van een paard een oordeel vormen. Een paard is een paard en zo moet je hem ook behandelen. Anky van Grunsven heeft ooit eens in één van haar Telegraaf columns gezegd dat we paarden niet moeten willen ‘pamperen’. Hier sluit ik me bij aan. Natuurlijk is het goed om je paard lekker te verzorgen en hem er goed uit te laten zien. Maar ik zeg altijd: ‘goed gevoerd is half gepoetst!’.

De wilde merrie Fiji is een mooi voorbeeld, voor haar is het heel belangrijk dat ze als een paard behandeld wordt en niet als knuffelmaatje. Ze wil gewoon in haar eigen waarde gelaten worden en wordt ze het liefst geleid zoals dat in de kudde ook gebeurde. Wij, ruiters, hebben de taak om dit leiderschap op een natuurlijke manier over te nemen. Paarden horen in de wei te staan, onze paarden komen in de wei ook Imke’s toppaard Hunter Douglas Sunrise. Met uitzondering van de hengsten want dit levert teveel gevaar op voor zichzelf. Zij mogen elke dag in de paddock en aan de hand grazen. We proberen alle paarden paard te laten zijn door ze zo ook te behandelen. Probeer jezelf in je paard te verplaatsen. De methodes van Monty Roberts, Annemarie van der Toorn en Emiel Voest gaan hier allemaal verder op in. Ieder paard is een persoonlijkheid!

annikaaaaaaa

Re: Tineke Bartels: een goede conditie geeft onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:54

mooi stukje.. ben het er helemaal mee eens. ik merk het zelf ook als ik niet lekker in mijn vel zit dan lukt het met rijden ook minder, ik heb zelf snel last van mijn rug en zit daardoor een beetje scheef mijn paard gaat automatisch ook scheef lopen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:35

had m al gelezen in het horse event magazine, vind het een goed stuk!

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:37

inderdaad een mooi stukje! en het klopt helemaal! als ik me niet fijn voel of boos ben en ga rijden loopt ze helemaal niet lekker en als ik er super zin in heb gaat het ook lekker! het paard voelt wat jij voelt!

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:12

Heel goed stuk ben het idd met haar eens..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:16

De reactie van je paard in omgang en onder het zadel is vaak een weerspiegeling hoe de ruiter zich op dat moment voelt.
Heel mooi verwoord....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:21

hmmm... ik denk dat ik maar op zwemmen erbij ga Tong uitsteken

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:54

Mooi en interesant.

Ik heb zelf ook al ondervonden dat het klopt.

Ik was een tijd erg gestrest van mijn werk in deze tijd was het onmogelijk om mijn pard normaal ter rijden bij het kleinste ging hij in verzet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:56

Het was erg leuk bij Tineke. We hebben oefeningen voor evenwicht gedaan. Ik moest bv vaak in verlichte zit en afwisselen met licht zitten.
Ik moest zeggen dat ik al wel de kriebels in mijn buik heb voor Horse Event!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:05

Heel mooi stukje.
Is waar als ik me echt HAPPY voel paardrij ik gewoon beter,dan heb ik er ook echt zin in.
Maar als ik niet zo lekker in mijn vel zit,lukt het paardrijden voor geen meter.
Maar meestal als ik bij de paarden ben ben ik wel altijd HAPPY.
Ik vind ook dat je een goede conditie moet hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:46

kohtje schreef:
Het was erg leuk bij Tineke. We hebben oefeningen voor evenwicht gedaan. Ik moest bv vaak in verlichte zit en afwisselen met licht zitten.
Ik moest zeggen dat ik al wel de kriebels in mijn buik heb voor Horse Event!

Mooi stuk! En het bevat voor mij twee universele waarheden: 'je moet zelf fit zijn' en 'paarden horen buiten'....

Succes Kohtje! Gaat vast erg gaaf worden!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:19

idd, als ik moe of chaggie ben kan ik beter gaan buitenrijden ipv gaan trainen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:49

Bedankt Ninx. Kijk je moet natuurlijk niet er van uit gaan dat ik op de horse event opeens slank ben maar door het trainen ben ik wel anders gaan zitten. Al zit ik nu een beetje in een tussen vase. Af en toe gaat het super maar ik kan nu ook heel goed hobbelen
nu Haha! Door het trainen van spiergroepen ga je echt beter zitten maar dat gaat nog niet vanzelf.

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:58

kohtje schreef:
Bedankt Ninx. Kijk je moet natuurlijk niet er van uit gaan dat ik op de horse event opeens slank ben maar door het trainen ben ik wel anders gaan zitten. Al zit ik nu een beetje in een tussen vase. Af en toe gaat het super maar ik kan nu ook heel goed hobbelen
nu Haha! Door het trainen van spiergroepen ga je echt beter zitten maar dat gaat nog niet vanzelf.

OK dan! ga zo door zou ik zeggen want als je goed in vorm bent gaat het alleen maar steeds beter.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:16

Interessant stuk! Leuk dat je hieraan mee doet Kohtje, ik lees het iedere keer met belangstelling in Bit.
Ik heb het idee dat men tegenwoordig veel bewuster met paard en sport omgaat dan zeg maar 15 jaar geleden. Maar dat zal ook wel logisch zijn, men leert steeds bij natuurlijk, goede ontwikkeling.
Ik denk ook dat het goed is om zelf een stukje conditie te hebben, toen ik nog reed, fietste ik elke dag en had ik nog gym op school (takes a trip down memorylane...zucht...leven nog simpel... Tong uitsteken ), wat je van je paard verlangt, moet je zelf ook wel hebben (conditie/fitheid).

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:16

Goed verhaal van Tineke, en inderdaad als je je eigen fit voelt en je hebt een goede conditie, voel je je ook beter en dat komt alleen al ten goede aan elke sport , maakt niet uit welke maar hebben het nu over onszelf/paardrijden met een goede zit toch!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:38

ik ben het wel met haar eens en daarom ook fanatiek aan het sporten zodat ik strakker, sterker en lichter met mijn jonge paard aan de slag kan Ja

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:44

kan me er goed in vinden,als ik me prima voel merk ik het duidelijk aan mijn pony.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:05

Intressant stukje Lachen