Wist je dat Tineke Bartels gymnastieklerares was voordat ze aan een actieve carrière als ruiter begon? Met deze achtergrond en haar jarenlange ervaring als topsporter weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om in een goede conditie te verkeren als je paardrijdt. Reden genoeg dus om Tineke te vragen naar haar ongecensureerde mening over dit item. Ook vroegen we haar wanneer in haar ogen een paard een happy athlete is.
Als ruiter moet je ervoor zorgen dat je een goede conditie hebt. Want alleen op het moment dat je een goede conditie hebt, kun je jouw lichaam goed beheersen en controleren. Je kunt de verschillende spiergroepen aanspannen en ontspannen wanneer dit van je lichaam gevraagd wordt. Hierdoor creëer je ook weer een betere onafhankelijke zit. Je kunt lichter en zwaarder gaan zitten en je bent in evenwicht met je paard. Om een goede conditie te krijgen kun je duursporten beoefenen zoals zwemmen, fietsen, hardlopen enzovoort. Het trainen van je buikspieren is ook erg belangrijk, hiermee zorg je ervoor dat je romp goed in vorm is. Dit heb je weer nodig om met je paard mee te kunnen gaan.
Overgewicht is niet alleen in Amerika een probleem. Ook in Nederland krijgen steeds meer mensen te kampen met overgewicht. Tineke geeft de dames van ‘Fit met Bit’ tweemaal les, een keer op Academy Bartels en een keer ten overstaan van duizenden mensen tijdens Horse Event. Bij overgewicht is het goed om bij je trainer na te vragen of jouw paard geschikt is om je te dragen. Er zijn verschillende rassen, die de lichaamsbouw hebben om zwaardere ruiters te kunnen dragen. Een ruiter met overgewicht hoeft niet per definitie geen goede ruiter te zijn. Het belangrijkste is dat je met een paard mee kunt gaan, uit kunt zitten en jezelf kunt controleren en beheersen. Voor jezelf is het natuurlijk altijd beter om fit te zijn en niet teveel overgewicht te hebben. Ik wil bezoekers dan ook aanraden om zeker een kijkje te nemen in het PrimeVal Wellness Centre omdat er zoveel mogelijkheden zijn om jezelf conditioneel en lichamelijk te verbeteren. Ik ben van mening dat je als ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen om het rijden voor je paard zo prettig mogelijk te maken.
Om te kunnen zien of een paard een happy athlete is, zich prettig voelt, moet je véél paarden in je leven gezien hebben. Je kunt niet zomaar aan het uiterlijk of de manier van lopen van een paard een oordeel vormen. Een paard is een paard en zo moet je hem ook behandelen. Anky van Grunsven heeft ooit eens in één van haar Telegraaf columns gezegd dat we paarden niet moeten willen ‘pamperen’. Hier sluit ik me bij aan. Natuurlijk is het goed om je paard lekker te verzorgen en hem er goed uit te laten zien. Maar ik zeg altijd: ‘goed gevoerd is half gepoetst!’.
De wilde merrie Fiji is een mooi voorbeeld, voor haar is het heel belangrijk dat ze als een paard behandeld wordt en niet als knuffelmaatje. Ze wil gewoon in haar eigen waarde gelaten worden en wordt ze het liefst geleid zoals dat in de kudde ook gebeurde. Wij, ruiters, hebben de taak om dit leiderschap op een natuurlijke manier over te nemen. Paarden horen in de wei te staan, onze paarden komen in de wei ook Imke’s toppaard Hunter Douglas Sunrise. Met uitzondering van de hengsten want dit levert teveel gevaar op voor zichzelf. Zij mogen elke dag in de paddock en aan de hand grazen. We proberen alle paarden paard te laten zijn door ze zo ook te behandelen. Probeer jezelf in je paard te verplaatsen. De methodes van Monty Roberts, Annemarie van der Toorn en Emiel Voest gaan hier allemaal verder op in. Ieder paard is een persoonlijkheid!