Daniel Deusser laat echt niet met zich sollen op concours

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Daniel Deusser laat echt niet met zich sollen op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:51

www.ed.nl

Daniel Deusser had het gisteren goed voor elkaar. De eerste dag van het vijfsterrenconcours in Valkenswaard bracht de 27-jarige Duitser met Hooligan de Rosyl als winnaar van de Big Tour, een kwalificatiewedstrijd voor het prestigieuze Grand Prix van morgen, waar een prijzengeld van 300.000 euro valt te verdienen.

Deusser, stalruiter van Jan Tops, ging als snelste combinatie naar de barrage en was daarin zijn acht concurrenten weer de baas. Waar andere combinaties dankzij het pittige parcours toch al snel een fout aan hun broek kregen - maar al te vaak was de driesprong de boosdoener of de laatste hindernis -, bleef de Duitser koel en vakkundig. In een alles-of-niets-rit zette hij als tweede rijder zo'n scherpe tijd neer dat de concurrentie zich daarop stukbeet. Hij verklapte na afloop het geheim: thuis rijden. "Dan moet ik toch wel iets laten zien, hè." Hij zei het met een lach.

De Nederlandse topruiters Gerco Schröder en Harrie Smolders uit Lage Mierde hadden het nakijken. Schröder werd vijfde met Eurocommerce Milano. Zijn andere twee toppaarden Berlin en Monaco staan in Handel in quarantaine voor de Olympische Spelen.

Smolders, die onlangs de Grote Prijs van San Patrignano op zijn naam zette met de negenjarige merrie Walnut de Muze, ging op de dubbelsprong en op de laatste hindernis - een stijlsprong - in de fout. "Het was een lastig parcours, niet vanwege de hoogte maar vooral optisch. Er waren paarden die zich op de afstand verkeken."

Zijn eerste fout in de barrage was ook zo'n inschattingsfout. "Daarna heb ik het rustig aan gedaan en wilde ik haar sparen voor zaterdag, de Grote Prijs." Het leverde hem nog vier extra strafpunten op en uiteindelijk een negende plek, maar toch was Smolders niet ontevreden. "Ze is de laatste weken echt in vorm. Ze heeft in de driekwart jaar dat ik haar rijd een abnormale snelle ontwikkeling doorgemaakt. Zowel fysiek als wat betreft het technische parcours. Toen ik haar kreeg, reed ze 1.35-1.40m en nu kan ik al met haar starten in de Grand Prix. De komende tijd moeten we kijken of het succes geen toeval is geweest."

Maikel van der Vleuten moest gisteren toch even op zijn lip bijten om niet te vloeken. De jonge springruiter maakte in de omloop geen fout maar wist niet binnen de tijd te blijven. o,81 seconden scheidde hem van een plek in de barrage. Een tijdfout is iets dat hem zelden overkomt. "De tijd was krap, maar wel te doen."

Het warme weer had er in ieder geval niets mee te maken, aldus de Mierlonaar, die voor het eerst in Valkenswaard aan een vijfsterrenconcours deelneemt. " Ze heeft veel bloed, is - zoals ze dat noemen - een heet paard. Die kan wel wat hebben. Nee, dit was mijn schuld. Ik zat niet goed op te letten."

Uitslagen Big Tour: 1. Daniel Deusser (DUI) Hooligan de Rosyl, 2. Roger-Yves Bost (FRA) Ideal de la Loge, 3. Dennis Lynch (IER) Nababs son, 4. Edwina Alexander (AUS) Isovlas Socrates; 5. Gerco Schröder (NED) Eurocommerce Milano.