Giftig jacobskruiskruid rukt verder op in het Rivierenland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Giftig jacobskruiskruid rukt verder op in het Rivierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:12

www.gelderlander.nl

Het zeer giftige ja­cobskruiskruid neemt nog elk jaar toe in de Bommelerwaard. Dat stelt het Waterschap Rivierenland in Tiel.

"We proberen het pro­bleem te tackelen door eerder te maaien. Het kruid krijgt dan geen kans om te zaaien. Maar dat kan ook maar op bepaalde plekken. We willen niet dat andere kruidenplanten schade ondervinden", zegt Albert van der Graaff van het waterschap.

Volgens hem wordt er incidenteel gebruik gemaakt van chemische bestrijding. Ook Gelderland maait de bermen eerder. In het najaar zijn er afspraken gemaakt over de bestrijding van het kruid door provincie, waterschap en verschillende gemeenten.

Het zure is dat het jacobskruis­kruid bij de dijkverzwaring medio jaren negentig gezaaid is op de dijkhellingen. In opdracht van de provincie Gelderland, Rijkswater­staat en het toenmalige polderdistrict, dat nu Waterschap Rivieren­land heet. Het maakte deel uit van een mengsel van geselecteerde za­den bestaande uit kruiden, plan­ten en grassoorten. "Er heeft toen nauw overleg plaatsgevonden met natuurorganisaties en die waren allemaal enthousiast over het mengsel. De bedoeling was om meer variatie in de begroeiing te krijgen en dijkerosie tegen te gaan."

Vorig jaar zijn er enkele proeven geweest om te kijken hoe het kruid het best bestreden kan wor­den. " Bijvoorbeeld door eerder maaien, chemische bestrijding of de planten eruit steken."

Dat laatste leverde het beste resultaat op maar is ook erg arbeidsintensief. Vandaar dat het waterschap gekozen heeft om eerder te maaien. "Het maaisel wordt opgeruimd en vernietigd als er jacobskruiskruid in zit. Het komt niet in de voedselketen terecht."

Ook de provincie garandeert dat het bermhooi niet verkocht wordt.

Want daar schuilt het gevaar. Als het giftige plantje in hooi of kuil­voer terecht komt, herkennen paarden en runderen het niet. De consumptie van kleine hoeveelheden kan bij dieren tot beschadiging van de lever en andere ziekteverschijnselen leiden. In de wei mijden dieren de plant.

Wat moeten particulieren met het kruid in hun wei doen? "Als het niet veel is, uitsteken. En anders je weide goed verzorgen. Jacobskruiskruid groeit vooral op lege, schrale plekken in het grasveld."

Anoniem

Re: Giftig jacobskruiskruid rukt verder op in het Rivierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:08

En toen was er laatst zo'n pseudo boswachter heel trots op omroep brabant aan het vertellen hoe mooi dit plantje wel niet is en hoeveel vlinders ze aantrekken. Aan de andere kant van de sloot lag en prachtig groen weiland met het gras op maaihoogte (dus niet voor het grazen), zal die boer blij mee zijn Frusty

En de provincies maar geld pompen in dit soort idioten met hun "natuurlijke" plannetjes Hamer

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:52

Er zijn beleidsbepalers in deze wereld die gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is. Het erge is dat die natuur lovers ook niet kijken wat goed en slecht is ache en paar vlindertjes is toch leuk!!! Maar ze vergeten dat als het in de voetselketen terecht komt het ernstige gevolgen kan hebben voor grazers. Om maar eens in ambtenaren taal te spreken. Er zou een protocol moeten worden opgesteld die het uitzetten van giftige planten, die een bedreiging zijn voor mens en dier, moet verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:05

Senja_x schreef:
Er zijn beleidsbepalers in deze wereld die gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is. Het erge is dat die natuur lovers ook niet kijken wat goed en slecht is ache en paar vlindertjes is toch leuk!!! Maar ze vergeten dat als het in de voetselketen terecht komt het ernstige gevolgen kan hebben voor grazers. Om maar eens in ambtenaren taal te spreken. Er zou een protocol moeten worden opgesteld die het uitzetten van giftige planten, die een bedreiging zijn voor mens en dier, moet verbieden.

moet controleren, hebben zij ook nog wat te doen Haha!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:24

Juliette86 schreef:
En toen was er laatst zo'n pseudo boswachter heel trots op omroep brabant aan het vertellen hoe mooi dit plantje wel niet is en hoeveel vlinders ze aantrekken. Aan de andere kant van de sloot lag en prachtig groen weiland met het gras op maaihoogte (dus niet voor het grazen), zal die boer blij mee zijn Frusty

En de provincies maar geld pompen in dit soort idioten met hun "natuurlijke" plannetjes Hamer

Dat is hetzelfde als met de tekenplaag van heden ten dage. Mooi die lang harige koeien in natuurgebieden. Beesten geimporteerd, niets mis mee, beesten gecontroleerd, niets mis mee, maar de beesten even controleren op teken en voor de zekerheid wassen nee dat hoeft niet, en nu ?hoeveel mensen hebben al niet de ziekte van lijme?. Best die natuur freaks maar weet wat je doet, dit kost de gemeenschap miljoenen die we heel erg hard voor andere goede zaken hadden kunnen gebruiken net als met dit soort kruiden die niet goed zijn voor de beesten gebeuren er teveel dingen die verkeerd gaan in de wereld. Wanneer stopt die waanzin nu een keer?. Boos!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:51

hmm wat een problemen ...

Als ik hier achter de dijk met mijn pony langs het ijsselmeer loop zie ik niets anders dan het jakobskruit in de dijk...
Ook groeien er bij ons af en toe eens een paar van die plantjes in de wei .. ik trek ze dr met wortel en al uit of met een schep en klaar ..
Ik zie hier nergens een persbericht in de krant staan over 'het probleem'
Zolang je geen goedkoop bermgras koop maar kwaliteits kuil/hooi voor een paar euri per baal meer waar de boer goed zorgt voor zijn land waar dat soort omkruiden niet zijn, is er niets aan de hand lijkt mij ??

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:49

Hier zie je het ook elk jaar meer........

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:34

Als ik naar mijn werk rij hier in Tiel en dan ben ik buiten de bebouwde kom van Tiel, dan zie ik een weiland waar aan de buitenkant alleen maar Jacobskruid groeit, gras groeit er bijna niet meer op.
Die arme dieren hebben zo goed als niks te vreten ........

Ze moeten die mensen eens vertellen dat ze dat spul moeten verwijderen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:56

niet alleen het Jacobskruiskruid is heel giftig
alle soorten kruiskruid zijn even giftig
kleverig kruiskruid
klein kruiskruid
noem maar op, ze hebben allemaal dezelfde gifstof
quote van de wikipediasite:
"Alle in Nederland (en ik denk dan ook in België) voorkomende kruiskruiden bevatten pyrrolizidine alkaloïden waardoor ze giftig zijn voor veel dieren en ook voor mensen."