Extra veel uitvallers tijdens bloedhete Endurance van Soest

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Extra veel uitvallers tijdens bloedhete Endurance van Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:06

www.gooieneemlander.nl

In de tropische hitte stappen ruiters met rode koppen op bezwete paarden de parkeerplaats aan de Foekenlaan in Soest op. Hoewel het zaterdag belabberde weersomstandigheden waren voor de eerste Soester paardenmarathon, zijn deelnemers enthousiast.

,,Dit is de paardenbewaking. Hier wordt tussentijds hartslag, ademhaling en temperatuur gecontroleerd'', zegt jurylid Jeike Boswijk van de Endurance Soest, een duurloop voor paarden door bos- en duingebied. Voor het spektakel is zelfs het militaire terrein de Vlasakkers speciaal opengesteld.

Van de honderd ruiters die bij de Bernhardkazerne in Amersfoort zijn gestart, rijden tachtig de route van 33 kilometer en twintig de zestig kilometer.
En nee, dat is volgens jurylid Boswijk niet zielig. ,,Zie jij een zweep of sporen? Paarden vinden dit geweldig, zijn bewegers van nature. Maar het is goed dat ruiters hun paard sparen, het rustig aan doen. Het belangrijkst is dat ze gezond over de finish komen.''

Het klamme weer is volgens haar vergelijkbaar met dat van olympisch Peking. Daarom worden de dieren tijdens de tussenstop zeer goed verzorgd en direct gekoeld met liters water. Meegebracht in flessen door 'grooms' (helpers) die de amazones per auto volgen. Paarden mogen pas door met een hartslag onder de zestig, in echte rust is die tussen de 28 en 40. Veearts Eveline Bannink is onverbiddelijk en haalt diverse deelnemers uit de race. ,,Door de hitte meer uitvallers dan normaal'', zegt ze. Dekhengst Amplik met hartslag 64 mag pas door als hij is bedaard. ,,Was niet van inspanning, maar opwinding'', verzekert groom Irene van Laar. ,,Hij ziet andere paarden en wil maar één ding: seks.''' Ans de Bie moet afhaken omdat Nine een te hoge hartslag heeft. ,,Was er al bang voor, hij liep zo te stressen. Balen, maar de gezondheid van mijn paard gaat voor.'' Fenna van Noort mag wel door. ,,Ik heb zere billen en blaren op mijn vingers. Nog nooit zolang gereden. Maar ik vind het super!''

Klik hier voor de uitslagen.
Klik hier voor een geluidsfragment.

Tieneke

Re: Extra veel uitvallers tijdens bloedhete Endurance van Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:38

Ik las eerder ook al dat het zo'n hel was met dat weer. Wel leuk dat dit op de voorpagina komt!

Jammer dat er veel ruiters en paarden zijn uitgevallen, maar met dit weer moeten ze wel streng zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:42

ik had het niet gedaan hoor ,in die hitte....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:54

Ik was eerlijk gezegd ook blij dat ik niet hoefde te rijden, maar ik heb veel respect voor iedereen die zijn of haar paard goed heeft rondgereden Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:03

Ik ook, veel respect...

Maar eigenlijk ook voor die die hebben opgegeven. Ze hebben naar hun paard geluisterd en de beste beslissing genomen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:04

Helemaal waar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:48

Tieneke, daar ben ik het voor de volle 100% mee eens. Ik heb ook net zoveel respect voor degenen die voortijdig afhaakten, omdat ze voor hun paard kiezen als voor degenen die hem op een verantwoorde manier uit hebben kunnen rijden Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:55

Mijn stalgenoten zijn afgehaakt na 18 km. De paarden gaven beiden aan niet meer te willen, ze zijn de trailer gaan halen.

Ik zou hem zelf ook rijden, maar door onvoorziene omstandigheden kon ik niet meedoen. Achteraf maar goed ook Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:58

Ik was vrijwilliger op de vetgate en zag dus alle deelnemers op de 60 km halverwege voorbijkomen. Onder normale omstandigheden rijd ik graag 60 km, maar deze keer was ik erg blij dat ik niet hoefde. Pittige bodem, hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid... Heel verstandig dat mensen hun tempo hebben aangepast of halverwege zijn gestopt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:23

Tieneke schreef:
Maar eigenlijk ook voor die die hebben opgegeven. Ze hebben naar hun paard geluisterd en de beste beslissing genomen.

sluit ik me helemaal bij aan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:14

Mijn dochter heeft haar allereerste wedstrijd wel uitgereden. Maar wel verantwoord. Zij heeft goed naar het paard geluisterd, want ze had te langzaam gereden. Paard was wel moe na de tijd, maar een uurtje later was daar weinig meer van te zien. En zondag stond ze superfris op stal, zonder dikke benen, niet kreupel. We hebben haar onderweg voldoende laten drinken en eten. Ze had onderweg wel een dipje en toen wilde ze niet meer. Anouk is gaan stappen en toen kwam ze bij een waterpunt. Daar heeft paard goed gedronken en toen wilde ze wel weer verder.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:25

Verantwoord uitrijden is bij dit soort omstandigheden erg knap! En al helemaal als het de allereerste wedstrijd is. Echt heel erg goed gedaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:27

Wat mij betreft hadden ze die wedstrijd mogen aflassen. Met die warmte van je paard zó'n prestatie verlangen vind ik niet zo'n strak plan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:37

Aflasten was niet nodig. Iedereen nam zelf zijn verantwoordelijkheid goed en de dierenartsen waren heel goed!

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:29

En dan te bedenken dat sommige paarden nog een lange tijd in hete trailer moeten staan, richting huis. Nors opkijken .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:33

Wij hebben ook meegedaan. Langzamer gereden dan normaal, uiteindelijk met 8.6 km/u gefinished (net te langzaam dus). Paard alle keuringen helemaal prima door, hartslagen ook prima.

Gewoon de snelheid aangepast en extra veel gekoeld. Paardlief heeft ook goed gedronken onderweg. De ruiter leek meer last te hebben van de omstandigheden *LOL* (en de groom was blij met de airco in de auto Haha! )

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:51

IJskonijn schreef:
En dan te bedenken dat sommige paarden nog een lange tijd in hete trailer moeten staan, richting huis. Nors opkijken .

Nou als het goed is hebben die trailers raampjes die open kunnen en waait het tijdens het rijden lekker door Knipoog

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:58

Ja , lekkere tocht over het warme natte paardenlijf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:59

Geloof dat je van een groep Endurance ruiters echt wel kunt verwachten dat hun paard helemaal ok is voordat ze hem inladen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:06

IJskonijn schreef:
Ja , lekkere tocht over het warme natte paardenlijf.

Eerst is het te warm en nu te tochtig? Volgens mij is dat een lastige combi *LOL* En als de wind warm is kan een paard geen kou vatten Knipoog
En wat Apple zegt, die paarden gaan echt niet nog warm en bezweet de trailer op Lachen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:11

Arabesk schreef:
Wat mij betreft hadden ze die wedstrijd mogen aflassen. Met die warmte van je paard zó'n prestatie verlangen vind ik niet zo'n strak plan

Van lassen wordt het alleen nog maar warmer Koe

Ik heb tijdens de wedstrijd op een post gezeten waar de combinaties twee keer zijn gepasseerd, een keer aan het begin van de route en een keer vrijwel aan het einde. Er waren aan het begin van de route paarden bij die het (wat) zwaar hadden, maar slechts enkele van deze ruiters is ons nog een keer gepasseerd, met andere woorden: ik denk dat een hoop mensen bewust hebben gekozen voor het terugtrekken uit de wedstrijd. De combinaties die ons wel zijn gepasseerd op de terugweg hadden 1 ding gemeen: een fit paard, maar een ruiter die het echt zwaarder had dan het paard. Kortom, ook in de enorme warmte/benuawdheid zijn mensen verstandig omgegaan met hun paard.

Daarnaast: als ruiter kun je natuurlijk ook besluiten om niet te starten (ook al heb je je wel opgegeven) als je niet de behoefte voelt om te starten met je paard onder dergelijke omstandigheden.