Edwin Spek handhaaft zich knap tussen profs

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edwin Spek handhaaft zich knap tussen profs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:01

www.destentor.nl

Eigenlijk is hij maar een kleine meneer in het circuit van de vierspanners: Edwin Spek.

Terwijl mannen als Ysbrand Chardon en Koos de Ronde de stallen welhaast zien uitpuilen met paarden, heeft Spek 'slechts' de beschikking over een zevental viervoeters. Daarnaast maakt de Puttenaar ook nog niet eens zo heel lang deel uit van het vierspanensemble. Dit weekeinde was Spek voor de tweede keer deelnemer aan het NK Vierspannen tijdens CAI Beekbergen 2008 op het terrein van Riant Equestrian Centre.

In het zonovergoten Beekbergen eindigde Spek als 25ste in een veld van 36 deelnemers. Ruim 72 punten achter de Australische winnaar Boyd Exell. Koos de Ronde onttroonde Chardon als kampioen.

Spek is trots. Op zijn paarden, op de resultaten. Als tandemrijder (twee paarden achter elkaar) had hij al de nodige ervaring opgedaan, als vierspanner is de Puttenaar pas sinds twee jaren actief. ,,Het is snel gegaan. Het was eigenlijk een samenloop van omstandigheden. We wisten dat we goede paarden hadden en ik had natuurlijk al wat ervaring met tandemrijden. Ik reed al klasse 4 en zo mocht ik gelijk doorsteken naar dit niveau. Kreeg ik het gelijk voor de kiezen.''

En na de 26ste plaats vorig jaar in Beekbergen is de menner aan een opmars bezig. Met als voorlopige uitschieter een derde stek in de vaardigheidsproef tijdens de internationale menwedstrijden in Breda, ruim een maand geleden. ,,Stond ik opeens met Chardon op het podium. Dat was fantastisch. Maar deze paarden zijn ook goed. Het paard rechtsvoor, Joep, is zó fanatiek.'' In de marathon ging het op hindernis twee fout. ,,Toen hebben we hem iets scherper in het bit gezet en toen zei-ie dat ík het commando weer mocht voeren'', lachte Spek, die ook nog eens de beschikking heeft over jonge paarden variërend in leeftijd tussen de zeven en twaalf. ,,Daar kunnen we nog een mooie tijd mee vooruit. Ze hebben power. Geleidelijk kunnen we dan gaan doorschuiven.''

Dat doorschuiven geldt niet alleen voor de ideale combinatie van paarden, maar eveneens voor de prestaties in wedstrijden. ,,Elke plaats die je opschuift, is meegenomen in dit circuit'', weet Spek, die als amateur in een veld vol professionals opereert. ,,Ik heb een eigen financieel adviesbureau en ik heb twee recreatieparken. Dat maakt het zwaar. Ik probeer de tijd nu zo in te delen dat ik 's ochtends vijf uur met de paarden kan werken en 's avonds nog eens drie uren. Maar dit is het waard hoor, hier geniet je van. Ieder moment dat je er mee bezig bent. Het kost je zeker 25 uur in de week en wat dat betreft is het geen potje amateurvoetbal. Maar senior doet gelukkig ook veel, net als mijn vrouw.''