Ierland in de ban van wrede behandelmethode bij blessures

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ierland in de ban van wrede behandelmethode bij blessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 10:09

www.independent.ie

Steeds meer paardeneigenaren brengen hun dieren naar Ierland om ze te laten "branden" voor beenblessures. Dit is een procedure die in veel landen verboden is, maar helaas nog niet in Ierland.

Al eeuwenlang gebruiken paardeneigenaren en trainers deze behandeling om afgescheurde ligamenten in de benen (vaak veroorzaakt door overdreven inspanningen op de renbaan of in de wedstrijdring).

Maar nu vragen verschillende veterinairen zich af of deze behandeling ook echt daadwerkelijk werkt. Sommige mensen denken dat het verschrikkelijk wreed is en verboden zou moeten worden.

"Branden" wordt gedaan door middel van een gloeiend heet stuk ijzer tegen het paardenbeen aan te houden, wat de bloedtoevoer naar de beschadigde pees positief zou kunnen beinvloeden. Hierdoor zal er littekenweefsel ontstaan, en kan het paard weer snel terug aan het werk, in plaats van 18 maanden uit de running te zijn, of misschien wel voorgoed.

Sommige eigenaren promoten deze behandeling als een "snelle oplossing" welke ook nog eens goedkoop is. Maar volgens andere mensen zwellen de paardenbenen juist gigantisch op, en is de behandeling barbaars en zwaar achterhaald.

Deze praktijken zijn in bijna heel Europa verboden, maar het wordt nog steeds gedaan in Ierland. Engelse paardeneigenaren brengen hun dieren daarom dan ook massaal naar Ierland om de behandeling legaal te laten uitvoeren.

De meeste dierenartsen staan helemaal niet achter het "branden". De beste behandeling is nog altijd om paarden met beenblessures 12 maanden rust te geven op het land, en de "natuur zijn gang te laten gaan".

Ook kan de nieuwe revolutionaire stamceltechniek oplossing bieden. Hierbij worden cellen uit het beenmerg gehaald en in de pees geinjecteerd. Het paard krijgt dan ook 12 maanden rust, en wordt nauwlettend in de gaten gehouden om te kijken of er nieuwe gezonde cellen willen groeien.

De meeste veterinairen willen hun naam echter niet in verband brengen met het "branden", en hopen dat er op korte termijn alsnog een algehele ban op deze behandeling wordt gezet.

Otjuh

Re: Ierland in de ban van wrede behandelmethode bij blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:18

Ik hoop ook dat er een algehele ban op deze behandeling komt!
Ik vind het zo wreed..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:12

Wij hadden vroeger op de manege (zo'n 20 jaar geleden Bloos ) ook een afgekeurd renpaard waarvan de pees was dichtgebrand. Hij deed het voor de manege heel goed en was verder nooit kreupel. Alleen is die methode niet meer van deze tijd en barbaars. Afschaffen die handel.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:20

Het lijkt een beetje op blisteren maar dat mag tegenwoordig ook niet meer in nederland. Maar ik hoop dat het snel in ierland wordt verboden.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:31

Vind ik ook.Afschaffen die handel.Maar er wordt nog zoveel illigaals op de Ierse renbanen gedaan.Dat zijn dan vaak de kleine trainertjes die dat soort praktijken bezigen.Als een paard streeplittekens heeft op de pijpen,kan je er van opaan dat hij gebrand is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:27

Ik begreep onlangs dat er tegenwoordig bijvoorbeeld in de draverij niet meer met een heet ijzer wordt gewerkt, maar met vriesbranden... En dan ook nog preventief..? Het fijne weet ik er absoluut niet van, maar misschien is er iemand hier die dat kan uitleggen?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:37

nowornever schreef:
Het lijkt een beetje op blisteren maar dat mag tegenwoordig ook niet meer in nederland. Maar ik hoop dat het snel in ierland wordt verboden.

Blisteren is branden...

Ik vind het echt vreselijk. Ik heb ooit een keer een paard zien staan waarbij ze het nog maar net hadden gedaan. Het arme hoopje ellende.
Dat was overigens in Frankrijk. Daar gebeurde het niet met een ijzeren staaf, maar met pek. Nog wreder.

Als je toch een beetje gevoel in je donder hebt, doe je je paard dat toch echt niet aan.

Overigens denk ik dat verbieden geen zin heeft. Men heeft er geen controle over en het gebeurt illegaal en zonder medische begeleiding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:39

tjonge jonge jonge, dat mensen zó ver gaan voor het geld en de winst Boos!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:45

Zolang er nog zoveel geld te verdienen is met deze 'sport' zullen zulke dingen gebeuren Verdrietig

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:11

SaintAissa schreef:
nowornever schreef:

Blisteren is branden...

Ik vind het echt vreselijk. Ik heb ooit een keer een paard zien staan waarbij ze het nog maar net hadden gedaan. Het arme hoopje ellende.
Dat was overigens in Frankrijk. Daar gebeurde het niet met een ijzeren staaf, maar met pek. Nog wreder.

Als je toch een beetje gevoel in je donder hebt, doe je je paard dat toch echt niet aan.

Overigens denk ik dat verbieden geen zin heeft. Men heeft er geen controle over en het gebeurt illegaal en zonder medische begeleiding.

Je kunt ze toch weigeren op de renbaan. Moet het zo afgelopen zijn toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:49

Dus het dier wordt niet verdoofd tot de wond geheeld is? Ik vind dit ook afschuwelijk en het is maar goed dat ik het niet gezien heb, want heb daar op verschillende stallen gewerkt maar acties van een dergelijk kaliber gaan me ook veels te ver.

Een jaar rust op de weide hoeft trouwens niet per definitie goed te zijn bij blessure leed. het is in sommige gevallen beter als de dieren weer vrij vlot in strak schema aan de slag gaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:54

Blisteren is het gebruiken van een zalf welke brandwonden veroorzaakt.... het brandt dus wel maar het is niet dezelfde methode. Overigens keur ik beide methodes af!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:06

Dan ken ik idd zo'n paardje, het dier had op die plek geen haren meer en heel veel extra littekenweefsel aangemaakt op het spronggewricht waardoor het niet goed doorboog.. Echt schofterig.