Koos de Ronde slaat zijn eerste slag op NK vierspannen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Koos de Ronde slaat zijn eerste slag op NK vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:12

knhs.nl

Koos de Ronde heeft vrijdag op de openingsdag van het NK vierspannen in Beekbergen zijn eerste slag geslagen. De menner uit Zwartewaal won met een solide, niet spectaculair, maar vooral foutloos optreden het onderdeel dressuur. Zaterdag is de marathon, zondag de afsluitende vaardigheidsproef.

,,Ik heb bewust geen risico’s genomen’’, zei Koos de Ronde na afloop. Het enige probleem was voor de proef, in zijn route naar de ring had het vierspan even een aanrijding met de niet goed oplettende vader Piet, die op de fiets klem kwam te zitten. ,,Gelukkig heeft hij niets opgelopen, hij is immers al herstellende van een zware blessure.’’ Gelukkig kon De Ronde senior de rit van zijn zoon normaal volgen.

Eenmaal in de ring had De Ronde junior het rijk alleen. Zijn paarden hielden zich keurig aan de gegeven opdrachten. Hoewel bondscoach Tjeerd Velstra meldde liever een wat sprankelender optreden te hebben gezien, koos de menner uit Zwartewaal voor een voorzichtige start van het NK, dat hij (na Zelhem 2004) voor de tweede keer hoopt te winnen.

,,Hier zitten drie van de vijf juryleden van het WK, ik wilde ook hen een goed beeld geven. Niet vol rommeltjes, zoals in Aken, waar ik in de dressuur een aantal foutjes maakte. Ik wilde per se geen fouten maken en dat is gelukt, ik ben tevreden.’’

In het internationale deelnemersveld beëindigde Koos de Ronde de dressuur als derde. De Australiër Boyd Exell, de voormalige eigenaar van het huidige span van De Ronde, werd eerste met een score van 38,91 procent. De tweede plaats was voor Daniel Wurgler uit Zwitserland (43,39), nog net voor De Ronde (43,90). Opvallend was dat de vijf juryleden bij het toekennen van de punten voor De Ronde het grondig eens waren, die varieerden van 184 tot 177. Een feit dat de Zuid-Hollander ook tevreden stemde.

De Ronde is samen met de absente IJsbrand Chardon al zeker van een plaats in het WK-team, voor de derde plaats heeft bondscoach Tjeerd Velstra nog een aantal mogelijkheden. Hij zal op 6 augustus, na de wedstrijd in het Duitse Riesenbeck, zijn team voor het toernooi op landgoed Marienwaerdt in Beesd bekend maken. Theo Timmerman, één van de kandidaten, is om persoonlijke redenen evenmin in Beekbergen aanwezig.

Velstra keek met meer dan gemiddelde belangstelling naar het optreden van Mark Weusthof, die onlangs tijdens het CHIO in Aken nog deel uitmaakte van het Nederlands team dat daar ook de overwinning greep. De menner uit het Twentse Rossum was niet tevreden over zijn dressuurproef die hem 59,26 punten kostte. ,,Een tamme proef. Soms zijn de paarden te heet, nu waren ze juist te tam’’, zei Weusthof die zich zaterdag hoopt te revancheren in de marathon. ,,Daarin heb ik al mijn Nederlandse concurrenten de afgelopen wedstrijden telkens achter mij gehouden, dus ik heb goede hoop dat het hier ook weer zal lukken en dat ik mij daarmee voor het team voor Beesd kan plaatsen.’’

Het NK, dat deel uitmaakt van de 24ste editie van de Internationale Menwedstrijd Beekbergen Apeldoorn, moet het doen zonder 20-voudig kampioen IJsbrand Chardon. De Westlander heeft al voldoende WK-punten verzameld en besloot de afgelopen week dat het beter was om zijn paarden te sparen voor de wereldkampioenschappen, die begin september in Beesd plaatsvinden.

Chardon zag vrijdag als toeschouwer dat er toch sprake was van een boeiende wedstrijd. ,,Het is weer eens iets anders om zo toe te kijken,’’ zei hij. ,,Al neem ik natuurlijk zelf het liefste deel, dit is ook genieten, hoor.’’

NK vierspannen, stand na dressuur:
1. Koos de Ronde (Zwartewaal) 43,90,
2. Herman ter Harmsel (Rijssen) 51,07,
3. Ton Monhemius (Halfweg) 58,75,
4. Hans Heus (Eerbeek) 58,88,
5. Mark Weusthof (Rossum Ov) 59,26,
6. Harry de Ruyter (Kessel Lb) 59,65,
7. Ad Aarts (Liessel) 63,74,
8. Peter de Ronde (Zwartewaal) 64,38,
9. Piet de Ronde (Zwartewaal) 67,71,
10. Edwin van der Graaf (Honselersdijk) 70,53,
11. Edwin Spek (Putten) 75,65,
12. Martin Elders (Hengelo Gld) 81,54.

Verwant artikel:

[VN] Menner Koos de Ronde als favoriet van start op NK

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Koos de Ronde slaat zijn eerste slag op NK vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:17

Wat leuk voor hem! Wij hebben ook altijd paarden die door Piet gefokt waren op stal gehad. Een stuk of 4, 5.
Alleen Koos rijd dus niet meer met die zelfgefokt bonte kwpn'ers begrijp ik.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:23

super!!
@miss_malfoy: volgens mij rijd senior met de bonten...

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:23

Koos leent allen voor indoors paarden van zijn vader, maar niet in de reguliere wedstrijden......

Slag 1 gewonnen 2 te gaan.....zet em op....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:27

Aaah op die manier.
Ja ze kwamen wel es op de open dag enzo, even wat laten zien van het mennen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:31

Ja, hij heeft wat gevoellige en hete type's waar dat allemaal niet zo geschikt voor is en dan "rapen"ze soms wat bijmekaar.....
maar niet te min zijn ze allemaal geschikt voor het werk.......

En de bontjes zijn Piet zijn levenswerk....hij vindt het weer eens wat anders......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:33

Ja idd, Geintje en Orry liepen bij ons ook nog wel es voor de kar. Alleen die zijn jammer genoeg allebei weg.
Manegebaas had ook altijd een hele leuke act met die 2. Zelf op een paard rijden, 2 paarden mennen, en dan springen. Huilen van het lachen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:37

Ja heb het allemaal mee gemaakt bij De Ronde op stal enzo.....en heb ook weleens dat huzarenstukje gezien.....
Had begrepen dat Orry met hem mee was......en Geintje?????hemelen. Apart type Geintje maar een lief en makkelijk dier.
Alex is toch nog bij jullie ook mega leuk, regelmatig op gereden......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:40

Ja Geintje is ingeslapen, en orry schijnt nu ergenst op een weitje te staan, er word geloof ik niet echt iets mee gedaan op 't moment. Ja Geintje, hehe, heel lief, maar daar ben ik in het voorjaar ook regelmatig héél hard mee door de bak gesjeest, als 'ie de kolder in de kop had.

Ja Alex is er nog ja, die loopt echt heel goed tegenwoordig.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:42

Fijn dat het met Alex goed gaat die verdient dat zeker....en zonde van Orry.......
En Geintje had zo zijn geinige momenten, maar super eerlijk, nooit gek gedaan eigenlijk af en toe
te stoicijns....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:47

Ja idd.
En hij had mijn moeder nog gevraagd of ik er voor wou zorgen, en die had dat namens bij doodleuk afgeslagen. Clown
Nouja wie weet ga ik nog wel es langs bij Jacco, weet waar hij tegenwoordig woont. Dan zal ik het eens vragen.

En met Alex gaat het zeker goed, vooral met zijn nieuwe dressuurzadel issie helemaal op sjiek hoor. Haha!
Nouja alleen dressuur vind 'ie nog steeds onzin, en ik denk niet dat 'ie dat ooit gaat doen. Clown
Springen vind 'ie wel helemaal geweldig, hoe hoger, hoe beter.
Hij is zelfs al een keer uit de paddock gesprongen, de mafkees. Huilen van het lachen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:52

Ja springen is Alex niet vreemd en de hoogte maakt em niet echt uit geloof ik, Koos heeft de Oliebol
met em willen doen maar er niet meer van vanwege slechte bak.
Zou zeker achter Orry aan gaan , mooi meegenoemen toch als je daarvoor kunt zorgen.
Hijj wil vast nog niet zo goed in zijn achteruit zeker, was voor de wagen helemaal een crime....
Maar moet weg.... groetjes en veel plezier met de bontjes, geef ze maar een goeie knuffel van mij....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:53

Haha zal ik doen.
Achteruit doet Alex (godzijdank) inmiddels wel, maar dan echt pasje voor pasje, heel traag, en met heul veel tegenzin. Clown

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:57

Heeft ie toch nog wat geleert.......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:58

Idd, zo moet je maar denken ja. Tong uitsteken

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:53

Orry wordt nog gewoon gereden, zover ik weet, Jacco doet nog regelmatig mee met uitjes en mennen met de (men)vereniging, waar wij ook lid van zijn.
Dat paard is oppakken en rijden,ideaal als je weinig tijd erevoor hebt, maar toch lekker wilt mennen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:58

mammaslamma schreef:
Orry wordt nog gewoon gereden, zover ik weet, Jacco doet nog regelmatig mee met uitjes en mennen met de (men)vereniging, waar wij ook lid van zijn.
Dat paard is oppakken en rijden,ideaal als je weinig tijd erevoor hebt, maar toch lekker wilt mennen.

Oh ok, leuk!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:27

Super hoor