Internationale meeting over gebruik van trekpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Internationale meeting over gebruik van trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:03

www.galop.be

Afbeelding
Een tweespan trekpaarden in actie

De vzw Trekpaard Promotie Vlaanderen ging officieel van start begin 2008. Haar voornaamste doel is het promoten van het trekpaard voor recreatief gebruik. Op iets meer dan een half jaar tijd heeft ze reeds enkele schitterende evenementen op touw gezet en voor haar leden mooie uitstappen georganiseerd met wandelingen over heel Vlaanderen.

Verder wil de vereniging echter ook 'samenwerking aangaan met elke nationale en internationale vereniging met gelijkaardige doelstellingen'. Hiervoor was (voorlopig) het meest opvallende inititief een internationale meeting met als thema 'Het gebruik van het trekpaard voor recreatieve doeleinden'. Deze vond zaterdag 12 juli plaats te Baaigem (Gavere). Vertegenwoordigers uit Nederland, Denemarken, Frankrijk, Duitsland en uiteraard België waren aanwezig. Vanuit deze andere landen kwam de bevestiging dat het nieuwe trekpaard moet voldoen aan de gebruikerseisen. Door Prof. H. De Cock (Universiteit Antwerpen) werd voorgesteld hoe een vergelijkend onderzoek naar de noodzakelijke fysiologische parameters opgestart kan worden en hoe dit kan bijdragen tot de prestaties (o.a. uithoudingsvermogen) van trekpaarden.

Daar het trekpaard heel wat te bieden heeft als recreatiepaard in verschillende Europese landen, werd besloten met de vraag hoe deze initiatieven over de landsgrenzen heen kenbaar kunnen gemaakt worden.
Er werd nog lang nagepraat tussen de verschillende delegaties en daarmee lijkt de eerste stap naar een internationaal onderzoek gezet.

Ook de komende maanden is TPV nog actief op verschillende fronten:
* Wandelingen: voor aangespannen en bereden paarden: open voor alle paardenrassen
o.a. aanstaande zondag 27 juli te Mol-Millegem tijdens de Landbouwdag, bekijk hier meer info
* 4-daagse mencursus
* Shows
* Menwedstrijd

Meer informatie op http://www.trekpaardpromotie.be

Anoniem

Re: Internationale meeting over gebruik van trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:36

Tja, zou best een trekpaard voor de recreatie willen hebben. Helaas zijn onze stallen met 3x3 toch wat te klein voor zo'n paard en blijft er daarnaast niets van je weiland over. Ben ook een beetje sceptisch over de huidige kwaliteit van het beenwerk en de mok.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:10

Ikke heb een Comtois: onbekend merk uit Frankrijk. Geweldig beenwerk, geen mok en een super uithoudingsvermogen! Jammer dat er zo weinig nog van zijn.. oorspronkelijk (sinds het jaar 800) gefokt voor oorlogsdoeleinden en lange afstanden. Maar wel een echt trekpaard, kanonnen en ridders sjouwen!

Dan is er ook nog de Poitevin-Mulassier... kent ook niemand helaas. Super paarden!!

Er zijn dus niet alleen Belgen met veelal lymfen oedeem en mokproblemen. Zoveel trekpaardrassen hebben dit niet maar zijn helaas zo onbekend geraakt....

3x3 is zowieso erg klein, niet alleen voor een trekpaard toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:29

Mijn opmerking over beenwerk ging met name om de nederlandse en belgische trekpaarden. Comtois en Boullonais vind ik ook echt super.

Het grootste paardje bij ons op stal is 1.55. Berber type Mangalarga Marchador dus ook nog eens zo smal als een arabiertje. 3x3 is net groot genoeg voor die paar uurtjes die ze in de winter 's nachts op stal staan. Maar zo'n trekpaard zou ik het zeker niet aan willen doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:19

Hoezo gaat je weiland door die stoere trekpaarden kapot? Mijn ervaringen zijn anders...
Maar je moet idd wel de ruimte hebben Ja

Overigens vind ik de franse trekpaarden echt helemaal niets, juist door de benen... maar da's erg persoonlijk... smaak he.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:42

Pollen: Zo onbekend is de Comtois nu ook weer niet. Maar van de Poitevin-Mulassier heb ik inderdaad nog nooit gehoord.

Ik vind trekpaarden prachtige dieren, maar voor recreatief gebruik zijn ze me persoonlijk te groot (ben zelf niet zo groot en meer een pony-mens Knipoog ) en er hangt best wel een geweldig prijskaartje aan. Hierbij denk ik aan smid, voer, tuig,... Kost allemaal toch een aardig centje meer dan bij een pony. En dan moet je nog een pensionsstal vinden waar ze die dieren willen hebben...

Nee, ik vind het geweldige beesten, maar nu niet bepaald ideale recratiepaarden, ondanks de voordelen die ze zeer zeker bezitten.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:02

@soesita: Mijn merrie van toch niet geringe afstamming heb ik gekocht voor een schijntje van wat een warmbloed gekost zou hebben met vergelijkbare vaderlijnen, de stalling kost me evenveel als wanneer ik een warmbloed zou willen huisvesten, ik heb een nieuw Barefoot dressuurzadel aangeschaft, van nog geen €750,00 alles bij elkaar, en ook de smid valt reuze mee. Ik ken mensen die meer kwijt zijn aan hun warmbloedhoefjes, dan ik aan mijn grote-sloffen-knol. Het is wel even shoppen naar een smid die ze wilt doen.

De wei blijft overigens keurig in orde, ik zou ook niet weten waarom dat anders zou zijn Verward , ze zijn winterhard, mega sober, eten zéér bescheiden hoeveelheden brok, (zeker niet meer dan een gemiddeld warmbloedpaard) en qua veelzijdigheid zijn ze bijna niet te kloppen. Oké, je moet inderdaad wel de benen goed bijhouden, áls je er een treft met CPL, maar dat ligt vaak ook een beetje aan jezelf. Op tijd zijn met behandelen scheelt een hoop ellende. Daar staat tegenover dat er meer paarden zijn met ras-gerelateerde problemen. Denk maar aan de diverse IJsjes met zomerexceem....

Jep, echt wel ideaal als recreatiepaard!

Verder vind ik het een geweldig initiatief van deze vereniging.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:08

Anne Marie: Daarom vergelijk ik ook niet met warmbloedpaarden maar met pony's. Knipoog
Warmbloedpaarden zijn voor mij persoonlijk dus ook verre van ideaal. Maar ik vind pony's de ideale recreatiepaardjes en daar kunnen trekpaarden niet tegen op. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Pling

En het neemt niet weg dat ik trekpaarden geweldige dieren vind om naar te lijken. Cool

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:09

Juliette86 schreef:
Helaas zijn onze stallen met 3x3 toch wat te klein voor zo'n paard en blijft er daarnaast niets van je weiland over. Ben ook een beetje sceptisch over de huidige kwaliteit van het beenwerk en de mok.

Trekpaarden worden in de winter vooral in stands gehouden. Dus een stal van 3X3 is een paleis voor ze Knipoog
En mijn haflinger vertrapt de wei meer dan mijn trekpaard hoor. Het trekpaard staat lekker rustig in de wei, terwijl de andere paarden met hun jolige gedrag de hele wei omploegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:11

Wij hebben niet zo heel erg veel land. Ik gok iets meer dan een hectare voor 7 dieren. We zitten heel laag op een plek waar tot een 20 jaar geleden een kingsize vijver was. Zitten op een leemachtige bodem dus na een flinke regenbui staat het weiland onder een laagje water. Sinds een paar weken hebben we ook een fries op stal en wat die voor gaten trapt is ongelovelijk. Voor de rest hebben we alleen maar slanke e-ponytjes staan.

Ben daarom bang dat een trekpaard flinke schade aan kan richten op ons land. Maar ja aan de andere kant; sleep erachter en hij kan het zelf weer vlak trekken Tong uitsteken .

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:29

Leuk om te lezen dat er meer mensen de Comtois kennen. Ik heb met die van mij in het blad "Bit" gestaan, februari 2007 nr. Ze was toen bijna 3 jaar... Als het ooit kan wil ik graag een Poitevin-Mulassier erbij!

On topic (sorry): het trekpaard im algemeinen kan heel goed als recreatiepaard gebruikt worden, maar (net zoals bij alle andere paarden) zul je moeten kiezen voor het paardenwelzijn als je zo'n dier aanschaft. Dat betekent voor ieder weer anders, maar dat zo'n paard een grote stal nodig heeft is een ding wat zeker is!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:58

zo duur zijn trekpaarden helemaal niet hoor. een hengstveulen brengt maar een paar honderd euro op.

wij hebben op stal ook een bels. super dier. wordt zowel onder het zadel als voor de kar gereden.
ik heb er zelfs een keer voor de lol mee gestart en we konden prima mee met de kwpners Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:41

loulou schreef:
zo duur zijn trekpaarden helemaal niet hoor. een hengstveulen brengt maar een paar honderd euro op.

Het ging ook niet om de aanschaffingskosten, maar om de onderhoudskosten. Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:25

oeps verkeerd gelezen Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:04

mathes schreef:
Trekpaarden worden in de winter vooral in stands gehouden. Dus een stal van 3X3 is een paleis voor ze Knipoog

1. standhouden is in de meeste landen van europa verboden.
2. een stal van 3x3 voor een pony is als een caviakooi voor een jack-russell

Beiden ZIJN* dieronvriendelijk.

hc

*zie publicaties over welzijnseisen van paarden van onder meer LHW

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:19

Huertecilla schreef:
mathes schreef:

1. standhouden is in de meeste landen van europa verboden.
2. een stal van 3x3 voor een pony is als een caviakooi voor een jack-russell

Beiden ZIJN* dieronvriendelijk.

hc

*zie publicaties over welzijnseisen van paarden van onder meer LHW

En toch gebeurt het overal in nederland Lachen Vooral op maneges.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 27-07-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:36

Ik ben toch wel een beetje fan van al die trekpaardrassen. Lachen
Volgende week ga ik ook de powerhorsecompetition kijken, als dat niet gelijk loopt met mijn eigen rubrieken.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:13

Heeft iemand enig idee wat deze meeting nou concreet heeft opgeleverd?