www.destentor.nl
Al voor de eerste koers van een prachtige zomeravond in Emmeloord loopt Hans Crébas van de ene felicitatie naar de andere.
Een kleine 24 uur eerder stuurde de 26-jarige pikeur zijn Sir Joop op de drafbaan van Malmö (Zweden) naar een prachtige zege. "De adrenaline die dan vrijkomt is enorm."
Dat kwam goed uit. Crébas heeft een nachtje overgeslagen. "Ik ben 's avonds naar huis gereden en vandaag was er weer volop werk te doen."
De zege in Zweden was ronduit sensationeel. "Ik liep aan de buitenkant van de leider, het 'dooie spoor' noemen wij dat. Ik dacht dat ik naar huis kon." Niet dus. Sir Joop liep drie tellen sneller dan hij ooit had gedaan en won met een lengte voorsprong.
Overdag traint en rijdt Crébas in Biddinghuizen de paarden van zijn werkgever Jeroen Engwerda. 's Avonds wachten zijn eigen paarden op de boerderij van vader Huib Crébas in Bant. Het zijn lange dagen. "Je moet wel een beetje gek zijn, ja."
Het harde werken zit blijkbaar in de genen van de familie. Huibs broer Bas (49) zit al een leven lang tussen de harddravende paarden. "Ik ben een gezegend mens", zegt Crébas met een aanstekelijk enthousiasme. Met een gemiddelde van één overwinning op vier starts is Brennels Racing, waar ze zo'n dertig paarden trainen, bezig aan een goed seizoen.
Andere neef Frank Crébas, zoon van voormalig Marktplaats-eigenaar Bob, bouwt met zijn Brennels Racing in het Kuinderbos aan een fonkelnieuw stallencomplex met eigen drafbanen.
"Het had nu zo'n beetje klaar kunnen zijn, maar we hebben een bouwstop", zegt Bas Crébas rustig. "Er staan een paar deuren verkeerd op de tekening."
Daarom pendelt hij nu iedere dag met acht paarden tussen de oude stal in Emmeloord en de nieuwe locatie. "Heel bewerkelijk. We zijn een keer zoveel tijd kwijt." Crébas spreekt nadrukkelijk in de 'wijvorm'. "Naast de jongens werken er ook drie meiden. Alleen kan het niet hè."
In tegenstelling tot Zweden en Frankrijk wordt er in Nederland weinig gegokt op de races. Het prijzengeld loopt daarom terug. "Winst hier levert 300 euro op terwijl het een eigenaar 800 euro per maand kost een paard te stallen. Je moet in vier weken dus al drie keer winnen om quitte te spelen."
Met het nieuwe onderkomen ziet oom Bas zijn winstkansen groeien. "De baan daar is zo mooi en ik kan het er doen zoals ik het wil. De paarden zijn nu al beter en ik schat dat ze nog maar op vijftig procent van hun kunnen zitten."