Vierspan én menner goed aan de lijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vierspan én menner goed aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:47

www.destentor.nl

Als regionale debutant én torenhoge favoriet van start gaan.

Het is een verre van alledaagse combinatie, maar niet voor Jan de Boer. De regerend wereldkampioen vierspan pony's uit De Vecht startte gisteren voor het eerst tijdens zijn 'thuiswedstrijd' in Beekbergen en maakte direct zijn faam waar. Hij was met zijn pony's de beste bij de dressuurproef en legde zo een basis voor een succesvol weekend. De menner streeft echter hogere doelen na dan winst van de 24ste editie van de CAI Beekbergen.

,,Eigenlijk zou ik hier vorig jaar al meedoen. Maar toen heb ik net voor het wereldkampioenschap, dat een week eerder plaatsvond, afgebeld omdat het anders wat te veel werd voor mijn pony's'', blikt De Boer een zomer terug. Het weekendje rust zou je achteraf ook als een welverdiend cadeau voor zijn pony's kunnen zien. Ze leverden tijdens de mondiale titelstrijd in het Deense Dorthealyst namelijk een prestatie van formaat. Een geslaagd samenspel tussen de menner uit De Vecht en zijn vier pony's leverde goud op.

En dan te bedenken dat De Boer op dat moment slechts een goed jaar als vierspanner door het leven ging. ,,Vanaf 1997 was ik actief in het tweespannen, maar bondscoach Hans Ditzel vroeg me in februari 2006 waarom ik niet ging vierspannen. Nadat ik besloot over te stappen boekte ik direct een paar goede prestaties zoals een tweede plaats op het NK 2006 in Tilburg.'' En dat is hoogst opmerkelijk aangezien vierspannen veel moeilijker is dan het sturen van twee pony's. ,,Een slechte dag van een tweespan kan ik nog camoufleren, maar bij vier pony's is dat een stuk lastiger. ''

De Boer moet niet alleen de viervoeters in het gareel zien te houden, maar ook zichzelf. Althans waar het eten betreft. ,,Ik doe aan de lijn omdat ik het geen gezicht vind als er een ongelofelijk dikke kerel achter de pony's in het rijtuig zit.'' Een afgetraind lichaam is echter ook gestoeld op sportieve gronden. ,,Door de regen van de laatste weken is de ring hier in Beekbergen erg zwaar geworden. Daarom heb ik samen met de bouwer een zo licht mogelijk rijtuig ontwikkeld, heb ik bewust voor lichte grooms gekozen en moet ik zelf ook geen overtollig gewicht dragen.''

Om in die optimale conditie te blijven verricht de menner wekelijks zo'n dertig uur aan trainingsarbeid. Hij doet dat voor iemand met de status van wereldkampioen in een betrekkelijke anonimiteit. Geen hordes fans die de rust op zijn boerderij in De Vecht verstoren en ook de paparazzi laten hem met rust. ,,Het stoort me soms wel dat er in Nederland weinig aandacht is in vergelijking met een land als Duitsland. Daar is het echt wat als je 'Weltmeister' bent.

Na dit weekend zal De Boer in ieder geval voor de regionale paardenfans geen onbekende meer zijn. ,,Het belangrijkste is om twee jonge pony's te kwalificeren voor het WKvan volgend jaar in Duitsland. Maar natuurlijk wil ik hier winnen. Want als je eenmaal de smaak te pakken hebt, wil je meer. Het is nog net geen verslaving.''