Achter losgebroken paard aan is zeer onverantwoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Achter losgebroken paard aan is zeer onverantwoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:40

www.destentor.nl

"Niet verstandig", vindt A. Rops van de Draverijen in Emmeloord de actie van de eigenaresse van paard Undying Worthy.

Het dier sloeg woensdagavond op hol vlak voor de start van de zevende koers. Zijn baas rende de baan op om hem te pakken, maar dat had haar dood kunnen worden, stelt Rops. "Ze had het paard gewoon moeten laten uitlopen. Dan was dit allemaal niet nodig geweest", zegt het bestuurslid van de draverijorganisatie.

Undying Worthy raakte vlak voor de start in paniek en wierp pikeur Dennis Obermeijer uit de sulky. Vervolgens zette het dier het op een rennen.

"Hij was in paniek en rende wel acht rondjes", vertelt Rops. Dat op hol slaan gebeurt volgens hem wel vaker bij draverijen. "Die beesten zijn gewend om rondjes te rennen, we laten ze dat dan ook gewoon doen. Ze worden vanzelf moe en stoppen dan wel weer." Maar de eigenaresse wilde dat niet afwachten en probeerde het zesjarige paard tot stoppen te manen op de baan. Rops: "Daardoor ging hij een andere kant op. Hij wilde het rennerskwartier in rennen. Daar waren allemaal mensen, dus er was even sprake van paniek."

Opeens besloot Undying Worthy weer om te keren naar de renbaan en toen dook zijn eigenaresse op hem.

Rops: "Ze ging aan de teugels hangen en werd meegesleurd. Gelukkig pakten meer mensen het paard beet en kon hij tot stilstand worden gebracht." Eind goed, al goed. "Niemand is ernstig gewond geraakt", zegt Rops. "De pikeur viel in de blubber, maar dat doet geen pijn. En het paard is er ook goed van afgekomen, net als de eigenaresse. Maar dat had heel anders kunnen zijn. Ik was dan ook niet zo blij met de actie van die dame. Sommige mensen noemen het een heldendaad, maar ik vond het vooral onverstandig."

De pikeur en de eigenaresse van Undying Worthy waren niet bereikbaar voor commentaar. De mensen die hun geld op hem hadden ingezet, kregen dat terug van de organisatie.

Klik hier voor een foto van het losgebroken paard.

Storm

Re: Achter losgebroken paard aan is zeer onverantwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:45

Opde foto te zien hangt er niks los, dus als het verder op de baan leeg is en het paard kan geen kant op, zou ik hem ook uit laten lopen.
Erachteraan rennen lijkt me ook niet de juiste oplossing.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:24

als de sulk gekiept had zou ik hem ook tot stoppen proberen te krijgen omdat ze dan van hun lijn af gaan lopen, maar op deze manier zou ik hem laten lopen

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:36

Als er inderdaad iets los zou hangen of de sulky gekiept zou zijn, dan zou ik het paard proberen te stoppen. En anders net als nu, gewoon laten lopen, hij kan op de baan toch geen kant op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:37

Storm76 schreef:
Opde foto te zien hangt er niks los, dus als het verder op de baan leeg is en het paard kan geen kant op, zou ik hem ook uit laten lopen.
Erachteraan rennen lijkt me ook niet de juiste oplossing.

het lijkt mij dat er tijdens een koers meer combinaties op de baan zitten Haha!
maar idd, gewoon laten lopen en als de koers is afgelopen stoppen ze meestal wel weer dus ik ga mee met woogy

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:40

Paard kan wel netjes galopperen Haha!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:22

gewoon laten lopen lijkt mij ook stukken verstandiger
is gewoon dom om eraan te gaan hangen

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:59

Een draver is gewoon een paard en kan dus ook gewoon galopperen...

Het is levensgevaarlijk om een paard te stoppen, ik was erbij en heb het gezien. De andere combinaties waren allemaal gauw van de baan af, wat gebruikelijk is in deze situatie. De lijnen klapperde tussen zijn benen en dat is natuurlijk niet fijn. Echter heb ik dit vaker gezien op grasbaankoersen en als je het paard gewoon uit laat rennen is er niks aan de hand en zal hij vanzelf rustiger gaan lopen en kun je hem pakken.

Dit was echt een mega domme actie... Lips are sealed en bracht vele mensen en de wagen van Harry v.d. Bosch in gevaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:43

_Mir_ schreef:
Een draver is gewoon een paard en kan dus ook gewoon galopperen...

.

I know, heb zelf ook een draver gehad Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:28

Echt idioot Zowiezo degene die hem aan de overkant van de baan al probeerde te stoppen waardoor hij het stalterrein opging. Laat maar mooi lopen, ze stoppen vanzelf. OM zelf de teugels te grijpen als ie nog zoveel vaart heeft vind ik echt op zijn zachtst gezegd heel erg dom. Lips are sealed