www.ad.nl
Na het afzeggen van IJsbrand Chardon is Koos de Ronde dé grote favoriet op het NK vierspannen, dat vandaag van start gaat in Beekbergen.
Chardon, die al 20 nationale titels op zak heeft, gunt zijn paarden rust in de aanloop naar de wereldkampioenschappen begin september in Beesd. De Ronde gebruikt de internationale menwedstrijd voor twee- en vierspannen in Beekbergen, dat sinds 2006 ook het toneel is van de belangrijkste titelstrijd van de nationale mensport, om de laatste puntjes op de i te zetten.
,,Ik heb een bredere selectie en kan over meerder paarden beschikken,’’ legt De Ronde uit. ,,Voor mij is het NK belangrijk, want ik wil graag nog wat punten verzamelen voor de wereldbeker. Ik sta momenteel op de vijfde plaats en de beste tien deelnemers plaatsen zich voor de wereldbekercyclus indoor. Ik neem het zekere voor het onzekere, want ik wil niet op het randje zitten.’’
De 31-jarige inwoner uit Zwartewaal doorliep met zijn paarden Mauritz, Majoor, Bilbo, Diplomat, Nietje en Mr. P zonder problemen de veterinaire keuring. De Ronde gaat vandaag op het onderdeel dressuur als laatste van start. Morgen volgt de marathon en zondag wordt het NK afgesloten met de vaardigheidsproef.
De internationale menwedstrijd in Beekbergen is voor bondscoach Tjeerd Velstra het laatste selectiemoment voor de negen te vergeven startplaatsen voor het WK in Beesd. ,,De veterinaire keuring verliep goed. Mijn paarden zijn topfit en de laatste training ging ook vlekkeloos. Ik ben al zeker van het wereldkampioenschap. Het NK is mijn laatste wedstrijd voor het WK. Daarna neem ik even wat gas terug en dan ga ik me volop voorbereiden op Beesd.’’
De familie De Ronde is overigens goed vertegenwoordigd in Beekbergen. Naast Koos verschijnt ook broer Peter met de paarden Excellent, Monoloog, Antonio, Unandro, Rafael en Matador en vader Piet met paarden Mario, Tuck, Eddy, Frank en Tommy aan de start. ,,Mijn broer Peter heeft ook nog een kleine kans om in aanmerking te komen voor de negen te vergeven startplaatsen op het WK,’’ verklaart Koos de Ronde. ,,Alles hangt van het NK af en ik hoop dat hij het redt.’’