www.bndestem.nl
Even vochten begin juni boosheid en teleurstelling om voorrang.
Het NOCNSF oordeelde dat de wedstrijden waar hij aan had meegedaan niet representatief genoeg waren.
In de rats heeft Tim Lips nooit gezeten. De Madenaar vliegt morgenmiddag naar Hongkong waar de Ruiterspelen worden gehouden.
Met een tweede plaats bij de Grote Prijs van Aken plaatste hij zich begin deze maand uiteindelijk toch voor de Olympische Spelen. Een medaille mogen we van de 22-jarige eventingruiter echter nog niet verwachten. Hopen op het eremetaal doet Lips wel. "Ik vind het al prachtig dat ik mee mag doen, maar dat betekent niet dat ik de toerist ga uithangen. Op vakantie gaan doe ik wel een andere keer. Een plaats bij de beste tien moet haalbaar zijn. Ik voel me goed en mijn paard is topfit. Dat heeft hij in Aken wel laten zien."
Het was tevens het laatste wapenfeit van zijn paard Blom's Oncarlos. Vanaf vorige week donderdag zit Oncarlos in quarantaine in het Oost-Brabantse Handel. Hermetisch afgesloten van de buitenwereld. "Hij wordt daar onderzocht op bloedwaardes, om ervoor te zorgen dat hij geen virussen oploopt. Een paard kan een virus hebben en overdragen zonder er zelf last van te hebben. Het waren spannende dagen. Gelukkig is alles goed gegaan en kunnen we morgen het vliegtuig pakken", zegt een opgetogen Lips, die de eerste Nederlandse eventingruiter op de Spelen is sinds zijn vader Martin Lips in 1992 in Barcelona. Het is niet iets wat hem bezig houdt. Net zo min dat hij de openingsceremonie op 8 augustus in Peking moet missen. Een dag later komt Lips junior namelijk al in actie in Hongkong. "Het voordeel is dat ik vanaf 13 augustus alle tijd heb om andere sporten te bekijken. En als het aan mij ligt, loop ik wel mee tijdens de sluitingsceremonie."
De Brabantse lichtgewicht zal dat dan doen zonder de toppers Jeroen Dubbeldam en Albert Zoer die beiden vlak voor het begin van de Spelen afhaakten.
Lips: "Toen ik het hoorde dat Albert zijn scheen- en kuitbeen had gebroken, was ik redelijk ontdaan. Een dag eerder had ik hem nog gefeliciteerd met zijn overwinning in Aken. Zo snel kan het dus gaan. Uit voorzorg heb ik daarna een stapje terug gedaan en mijn jonge paarden binnengehouden." Bijna leek het ook met Lips mis te gaan, maar de berichten die in de media verschenen bleken volgens Lips overtrokken. Hij zou na de Grote Prijs van Aken last hebben van bloedarmoede en zijn lever.
"De journalist heeft me destijds niet helemaal goed begrepen", zegt de Madenaar nu. "Het klopt dat ik bloedarmoede had. Daar heb ik ook ijzertabletten voor genomen. Van mijn lever heb ik alleen een echo laten maken en dat zag er goed uit", stelt Lips zijn volgers gerust.
Wat rest is een twaalf uur durende vliegreis naar Zuid-Oost Azië waar de Brabantse jongeling zal proberen de geschiedenis te herschrijven.