De stoeterij van Hans Brugman blijft niet in Hengelo.
www.tctubantia.nl
De paardenhouder gaat als de gemeente Dinkelland alle randvoorwaarden verder invult naar Saasveld. Daar krijgt hij vijftien hectare grond ter beschikking en mag hij een overdekte trainingshal bouwen. Brugman benadrukt dat de kogel in Saasveld nog niet door de kerk is, maar wel zeker is dat hij Hengelo de rug toekeert.
Het liefst was hij gebleven omdat hij sinds 1974 een prima woon- en werkplek heeft aan de rand van Hengelo aan de Woolderbroekweg, en de kosten binnen de perken blijven. "Ik betaal een lage canon aan Stichting Twickel. Ze zullen er dus wel blij mee zijn dat ik vertrek." Brugman bezit nu nog maar vijftien paarden. "Ik ben een kleine speler." De bedoeling is om in Saasveld de stoeterij te laten groeien door meer aandacht op de fokkerij te richten. "Dat ga ik bedrijfsmatiger oppakken." Dat is ook precies de reden dat de Hengeloër vertrekt. In Twickel is het niet mogelijk om uit te breiden of meer activiteiten te ontwikkelen.
De gemeente Dinkelland heeft inmiddels besloten om het agrarisch perceel aan de Westerikweg, waar Brugman anderhalf jaar geleden al een oog op liet vallen, te vergroten waardoor de verhuizing van de stoeterij dichterbij komt.