Verliefd op hockey-te-paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Verliefd op hockey-te-paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:38

www.tctubantia.nl

Op erve Van Delden, waar de polo en countryclub Bad Bentheim is huisvest, draven drie dagen per jaar de kleine Creollo's en op hun rug zwaaien ruiters met hun stick naar een bal.

Een variant van hockey-te-paard, vier tegen vier. Ooit zelfs olympische sport. Das war einmal… Maar misschien volgend jaar onderdeel van Horsdriving Oldenzaal.

Historie kan polo niet worden ontzegd. De Perzen vonden het, in de jaartelling ver voor Christus, al leuk. Hedentendage is het een sport voor de happy-few. Want wie kan zich voor een wedstrijd van vier keer zeven minuten netto speeltijd minimaal vier, vijf paarden permitteren? "Vergeleken met ping-pong kost het wat", erkent Wilfred Borstlap, een van de weinige Nederlanders die lid zijn van de club in het Duitse kasteelstadje, annex kür-oord. Als arts, verbonden aan het Radboudziekenhuis in Nijmegen, kan hij zich zijn passie veroorloven. Polo is voor hem inmiddels de mooiste sport die er is. "Ik heb in mijn jeugd paardrijles gehad, ook gejudood en getennist en hockey gespeeld. Deze sport heeft echt alles." Op deze bewolkte, bij tijden natte zondag, komen vrienden langs en zien hoe hij gestoken in een gele buis en met een rode helm op het hoofd, in de finale zijn sport beleeft en de wedstrijd in de verlenging wint. Een finale die, de scherpte ten spijt, een Nederlands onderonsje is, want het Zwitsers/Duitse team en ook het Antwerpse viertal heeft het in de voorbije dagen moeten afleggen tegen de concurrentie uit Nederland.

"Wat ik niet begrijp", zegt Borstlap vol onbegrip, "dat er in Twente, een echt paardenland, geen polo-club is." Er zijn dagen dat hij vier dagen per week tussen Nijmegen en Bad Bentheim op en neer scheurt om met zijn paarden aan de gang te gaag. Zijn zestal wordt de rest van de week door anderen fit gehouden. En in de winter, als er geen toernooien zijn? "Dan staan ze in de wei, of op stal." Klein zijn ze, zeker geen KWPN-ners of Holsteiners, die polo-paarden. Kenmerken: de snelheid van een renpaard en de wendbaarheid van het Amerikaanse rodeo-paard, het Western-horse. In Argentinië worden ze gefokt, driekwart-volbloed heet hun afstamming. Verscheept naar Europa, waar Britten en ook Nederlanders ze graag rijden, en de zorg overlaten aan Argentijnse grooms, die daardoor ook nog een boterham hebben.

Fleur van Andel (28) is amazone en maakt, net als Borstlap, deel uit van het winnende team in Bad Bentheim, Los Polistas Locas. Een mondvol die de band met Argentinië verraadt. Een vrouw tussen de mannen? Natuurlijk kan dat, zoals in alle vormen van paardensport vrouwen gelijk zijn. Sterker, zij is dit weekeinde teamcaptain namens haar Wassenaarse club en mag de beker in ontvangst nemen die bij een toernooizege hoort.

Polo is haar op het lijf geschreven. "Dat klassieke springen is niks voor mij. Dit is veel completer", zegt de geboren Wassenaarse. In de linkerhand de teugels en in combinatie met de benen het paard leiden. Met rechts de massieve bal slaan. Dat is polo. Viers sets langs, chuckers, in polojargon.

Er zijn honderden amazones in Twente die het haar niet nadoen. Zij geeft graag demo's. Want: "Mijn familie is een belangrijke sponsor. Met die demonstraties kan ik uit de kosten komen."

Verwant artikel:
[ON] Een Polopaard kost 15 mille