Een paardenpyjamaparty in Handel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Een paardenpyjamaparty in Handel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:24

www.ed.nl

Het zal je maar overkomen..

Gevraagd worden om de elite van de dressuurpaarden, de trots van Nederland in je achtertuin te hebben. De familie Van Grunsven overkwam het. Niet geheel toevallig, zoals de naam al doet vermoeden. De link met olympisch kampioene Anky van Grunsven is snel gelegd. En dus staan er sinds gisteren acht paarden (zeven dressuurpaarden en een van eventingrijder Tim Lips) in quarantaine op stal in Handel, en zijn de zestien eigen paarden tijdelijk naar Erp verhuisd.

"Van mij had het niet gehoeven, maar als familie je vraagt… Tja, je moet nu eenmaal geen ruzie in de familie hebben, hè", zegt Petri van Grunsven met een lach. De komende weken zijn ze even geen baas in eigen stal. Ze mogen er niet eens in. Alleen de grooms, ruiters, coaches en de veterinair hebben toegang. Het is strak geregeld. Zelfs vanuit Hongkong zijn ze het terrein in Handel komen inspecteren. Zo mocht er in een straal van honderd meter geen agrarische bedrijf zijn, moest de omgeving volledig afgesloten kunnen worden en moest de stal in goede kwaliteit zijn, legt topsportcoördinator Ad Wagemakers van de KNHS voor de stal uit. "De Chinezen zijn erg bang voor het Influenzavirus, een soort griep. Hongkong is een en al rensport, daar gaat meer dan een miljard euro in om. Dus ze zijn zeer voorzichtig. En wij ook, want als het hier fout gaat kan de ruiter de Spelen vergeten."

De ruiters en hun paarden zijn al zestig dagen in voorbereiding op de quarantaine. Niet alleen moest er op elk moment dat van huis en naar huis werd gegaan een handtekening gehaald worden - als bewijs waar de combinaties waren geweest - , ook volgden inentingen en bloedtesten.

Gisteren was er onder toeziend oog van vertegenwoordigers van de Voedsel en Waren Autoriteit en een veterinair een laatste test. Via een 'neusuitstrijkje' werd gecontroleerd of de paarden geen drager waren van Influenza. Als dat laatste wel het geval was, zou de olympiade al voorbij zijn. "Het was even spannend, maar iedereen kwam goed uit de test", aldus Imke Schellekens-Bartels na afloop.

Haar Hunter Douglas Sunrise deelt de komende week de stal met IPS Salinero van Anky van Grunsven, Exquis Nadine van Hans Peter Minderhoud en Parzival van Nederlands kampioene Adelinde Cornelissen die als reserve meegaat naar de Spelen. Voor de zekerheid zijn ook IPS Painted Black (Van Grunsven), Luxform's Nimbly (Alex van Silfhout) en Interfloor Next One (Edward Gal) in Handel ondergebracht.

Voor de paarden is de logeerpartij niet vreemd. Ze zijn door de concoursen vaker van huis. Voor de ruiters is het wel even wennen. Hun paarden staan niet in de eigen stal. Schellekens: "Het geeft een goed gevoel dat Anja (groom) erbij is, en ach, zover is het niet. Ik ben in drie kwartier hier."

De vier vaste grooms van de ruiters gaan ook in 'quarantaine'. Ze verblijven en slapen beurtelings in de stal en de kantine. Ook al het materieel dat in Hongkong gebruikt gaat worden, is verzameld. Elk paard mag 320 kilo aan bagage meenemen.

Een hele klus, aldus de Hooge Mierdese amazone. " Ik had een vakantielijstje met 150 spullen erop! Van zadels, hoofdstellen, voedingssupplementen tot aan het voer voor deze week. Dat wordt nog een klus bij het wegen als we op transport gaan ... "

Of er ook een knuffel bij zit voor Sunrise. Ze lacht. "Die zit er niet bij. Sommige mensen denken wel dat paarden zich daaraan hechten, maar dat is niet zo. Ze raken wel gehecht aan andere paarden."

De dressuurpaarden blijven acht dagen in Handel 'opgesloten' waarna ze 25 juli in containers worden overgevlogen naar Hongkong. Daar moeten ze ook nog tien dagen in afzondering blijven. De stal in Handel wordt dan 'ingepikt' door de olympische springpaarden. Iets waar de dochter des huizes al op zit te wachten. "Ze heeft al gezegd dat als Albert Zoer het te druk heeft, ze best een rondje op Okidoki wil rijden", aldus Petri van Grunsven.

foto: De vrachtwagen van de familie Bartels komt aan in Handel.

kehdra

Re: Een paardenpyjamaparty in Handel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:45

Klinkt bijna gezellig!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:19

Klinkt leuk.

Maar het is toch Hans Peter Minderhoud en niet Jan Peter Minderhoud Vork ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:35

Jetske schreef:

Volgens mij heeft Cayenne wel goed geschreven.. Knipoog

Lijkt me wel een maffe bedoening, een soort van ponykamp, compleet met slapen in de kantine, maar dan met de beste paarden van het land.
Haha!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:36

Der stond net toch echt Jan peter Minderhoud. Knipoog
Ben toch niet gek ?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:37

Sientje schreef:
Jetske schreef:

Volgens mij heeft Cayenne wel goed geschreven.. Knipoog

Lijkt me wel een maffe bedoening, een soort van ponykamp, compleet met slapen in de kantine, maar dan met de beste paarden van het land.
Haha!

Op dat ponykamp wil ik ook best Pling

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:40

Ze gaan er dus vanuit dat Zoer meegaat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:41

Jetske schreef:
Ben toch niet gek ?

Dan zou er moeten staan dat het artikel bijgewerkt is, en dat staat er niet, dus nee... dat moet wishful thinking van jou geweest zijn Knipoog

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:29

Gezellig zo'n pyamaparty Haha!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:40

gezellig Haha! wou er ook wel bij zijn Vingers aflikken

xLaura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:06

Klinkt wel leuk maar ze zijn wel heel erg streng. maarja moet ook wel met de Olympische spelen mag er niks fout gaan. Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:12

alja schreef:
gezellig Haha! wou er ook wel bij zijn Vingers aflikken

Trekken we een pyama aan met het bokt logo Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:39

Jetske schreef:
Ben toch niet gek ?

Ja, in het oorspronkelijke artikel op Ed.nl : Haar Hunter Douglas Sunrise deelt de komende week de stal met IPS Salinero van Anky van Grunsven, Exquis Nadine van Jan Peter Minderhoud en Parzival van Nederlands kampioene Adelinde Cornelissen die als reserve meegaat naar de Spelen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:39

grappig, dat is heel vlak bij.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:04

gezelligg een slaap partijtje Haha!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:59

Klinkt gezellig!

Ben het alleen niet helemaal met Imke eens.. Ik ken een paard wat echt compleet flipte als ze haar knuffeltje niet aan haar box had hangen..

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:14

Bloos ik denk dat "de dochter des huizes " competitie heeft!!
als albert zoer het te druk heeft rij ik wel wat rondjes op okidoki!! Sigaar

ik ben benieuwd of de ruiters ook een schema hebben, anders rijden er ineens 7 paarden in de bak..gaat handig met al die oefeningen die hun maken

edi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:44

Op dat ponykamp wil ik ook best Pling[/quote]
haha zo hier nog een! Cool