Lansink en Cumano zondag in actie tijdens de BMC prijsp
Schimmelhengst stelt Jos gerust.
Jos Lansink toonde zich zondagmorgen na de BMC Prijs uitermate tevreden over Cavalor Cumano, het paard waarmee hij in 2006 wereldkampioen werd. Het was voor de 15-jarige schimmelhengst pas zijn vierde optreden na zijn maandenlange blessure. Lansink reed de Holsteiner op z’n gemakje rond, maar de manier waarop Cumano rondging, was zeer geruststellend.
Eerder had Lansink de moed al zo ongeveer opgegeven dat hij met zijn WK-crack een gooi naar de Olympische titel zou kunnen doen. Maar op CSI Twente zette Cumano een duidelijke stap in de richting van het herwinnen van zijn topvorm.
"Hij gaf een heel goed gevoel", beaamde Lansink. "En dat is het meest positieve van vandaag. Als je dit ervoor terugkrijgt, is het ook geen probleem als je weinig slaap hebt gehad."
Lansink doelde daarmee op zijn nachtelijke vliegreis vanuit het Portugese Estoril, waar hij gisteren in het kader van de Global Champions Tour optrad. "Het is te hopen dat Cumano nu geen terugval krijgt, maar tot nu toe lijkt het goed. Hij voelt sterk aan en heeft er plezier in. Van nature heeft hij vermogen genoeg, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Ik ben echt blij. Dit kan je soms nog meer vreugde geven dan een overwinning. Ik heb veel aan hem te danken en het zou fantastisch zijn, als we Hongkong zouden halen."
Misfortuin voorbehouden levert hij 26 juli zowel Spender S als Cumano af voor de quarantaine in Aken. "Ik heb me met allebei geplaatst voor de Spelen en heb dus keuze. Misschien wacht ik wel tot 3 augustus om te beslissen welke van de twee ik meeneem naar Hongkong. Tenslotte kan een van de twee ook verkouden worden, waardoor het feest niet door kan gaan."